jet lag
Pin It

Η έκθεση των ανθρώπων σε σύντομες λάμψεις φωτός, ενώ κοιμούνται, θα μπορούσε να προσφέρει μια γρήγορη και αποτελεσματική μέθοδο για την θεραπεία του jet lag, σύμφωνα με μια μελέτη από ερευνητές στην ιατρική σχολή του πανεπιστημίου του Στάνφορντ. «Αυτό θα μπορούσε να είναι ένας νέος τρόπος ρύθμισης, πολύ πιο γρήγορος σε σχέση με άλλες μεθόδους που χρησιμοποιούνται σήμερα» δήλωσε ο Jamie Zeitzer, επίκουρος καθηγητής της ψυχιατρικής και συμπεριφορικών επιστημών.


Οι τρέχουσες θεραπείες φωτός για τις διαταραχές του ύπνου περιλαμβάνουν έκθεση μπροστά από λαμπερά φώτα για ώρες, με σκοπό να γίνεται σιγά σιγά η μετάβαση σε μια νέα ζώνη ώρας. Η νέα μελέτη δείχνει πως η θεραπεία του jet lag με φως λειτουργεί καλύτερα τη νύχτα, επειδή ο κιρκαδικός ρυθμό του σώματος, ο οποίος ελέγχει τους κύκλους του ύπνου, είναι πιο ευαίσθητος στο φως τη νύχτα, ακόμα και μέσα από τα κλειστά βλέφαρα.


Η θεραπεία με το φως, είναι μια δημοφιλής μέθοδος που χρησιμοποιείται για τη μείωση του jet lag. Υπάρχουν γυαλιά ύπνου, συσκευές που αναστέλλουν την παραγωγή της μελατονίνης και προπορεύουν ή καθυστερούν τον κιρκαδικό ρυθμό. Όταν φοριούνται στους σωστούς χρόνους, τα γυαλιά ύπνου μπορούν να ρυθμίσουν τον κιρκαδικό ρυθμό πιο κοντά στην ώρα του προορισμού, ακόμη και πριν καν ο χρήστης αφήσει την πόλη αναχώρησής του.


Οι ερευνητές μελέτησαν 39 συμμετέχοντες ηλικίας 19-36 ετών, οι οποίοι κοιμόντουσαν και ξυπνούσαν την ίδια ώρα κάθε μέρα για περίπου δύο εβδομάδες. Οι εθελοντές κοιμόντουσαν στο εργαστήριο, όπου μερικοί εκτέθηκαν σε συνεχές φως για μία ώρα και άλλοι εκτέθηκαν σε μια ακολουθία φωτός διαφόρων συχνοτήτων για μια ώρα. Το βιολογικό ρολόι ρυθμίστηκε καλύτερα σε όσους εκτέθηκαν σε σύντομες λάμψεις φωτός διάρκειας όσο ενός φλας μιας φωτογραφικής μηχανής.


Το jet lag αναφέρεται ιατρικά ως αποσυγχρονισμός (desynchronosis) και σπανίως ως κιρκάδια δυσρυθμία (circadian dysrhythmia) και είναι μια φυσιολογική κατάσταση που προκύπτει από τις μεταβολές των κιρκάδιων ρυθμών του σώματος, οι οποίοι προκύπτουν από την ταχεία υπεραστική διαμεσημβρινή (ανατολικά-δυτικά και δυτικά-ανατολικά) μεταφορά με αεροσκάφη υψηλής ταχύτητας.


Βασικά συμπτώματα του jet lag είναι οι διαταραχές του ύπνου, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων στην ύπνωση (εάν πετάμε ανατολικά), ξύπνημα νωρίς (εάν πετάμε δυτικά) και διακοπτόμενου ύπνου με πολλαπλές αφυπνίσεις. Το ταξίδι προς τα ανατολικά προκαλεί περισσότερα προβλήματα από ότι αυτό προς τα δυτικά, επειδή το ρολόι του σώματος πρέπει να προχωρήσει, το οποίο είναι δυσκολότερο από ότι καθυστερώντας το και η απαραίτητη έκθεση στο φως για την ευθυγράμμιση του ρολογιού του σώματος δεν συνάδει με τον κύκλο ημέρας / νύχτας στον τόπο προορισμού.

Pin It