Τεχνολογία

Chatbots: Aποτελεσματικά στην αυτοδιαχείριση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης

Chatbots: Aποτελεσματικά στην αυτοδιαχείριση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης
Chatbots: Μπορούν να είναι μια χρήσιμη εναλλακτική λύση για άτομα που έχουν ανάγκη, ειδικά εκείνα που δεν έχουν πρόσβαση σε ιατρική βοήθεια. Για μερικούς ανθρώπους, είναι πιο εύκολο να μιλήσουν σε ένα μηχάνημα παρά σε έναν άνθρωπο.

Μια μελέτη από τη Σιγκαπούρη αξιολόγησε την αποτελεσματικότητα των chatbot για την ψυχική υγεία στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Προηγούμενες μελέτες έχουν επισημάνει τη δυνατότητα των chatbots να βοηθούν τα άτομα με κατάθλιψη στη θεραπεία των συμπτωμάτων τους. Αυτή η νέα μελέτη από κλινικούς γιατρούς από την Ιατρική Σχολή Lee Kong Chian στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Nanyang της Σιγκαπούρης αποσκοπεί στην αξιολόγηση των διαλόγων μεταξύ των chatbot και των χρηστών για πρώτη φορά.

Λεπτομέρειες για την μελέτη

Η μελέτη, τα ευρήματα της οποίας δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο Journal of Affective Disorders, εξέτασε εννέα chatbot ψυχικής υγείας με τουλάχιστον 500.000 λήψεις το καθένα από μεγάλα καταστήματα εφαρμογών. Τέσσερις από αυτές τις εφαρμογές – Marvin, Serenity, Woebot και 7 Cups – είναι δωρεάν στη χρήση, ενώ οι υπόλοιπες πέντε, Happify, InnerHour, Wooper, Wysa και Tomo, βασίζονται σε συνδρομές. Αξιολογήθηκαν χρησιμοποιώντας σεναριακά πρόσωπα χρηστών που δημιουργήθηκαν για να αντικατοπτρίζουν διαφορετικές κουλτούρες, ηλικίες και φύλα, καθώς και διαφορετικά επίπεδα καταθλιπτικών συμπτωμάτων.

Η ερευνητική ομάδα αξιολόγησε την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα των απαντήσεων των chatbot, το επίπεδο εξατομίκευσης και καταλληλότητας στην υποστήριξη της αυτοδιαχείρισης της κατάθλιψης και τον τρόπο με τον οποίο μετέφεραν ενσυναίσθηση στους χρήστες. Η μελέτη τους παρατήρησε επίσης πώς τα chatbots καθοδήγησαν τους χρήστες να συμμετάσχουν ή να ολοκληρώσουν δραστηριότητες που τονώνουν τη διάθεση και πώς παρακολουθούν τις διαθέσεις και διαχειρίζονται τους κινδύνους αυτοκτονίας.

Με βάση τα ευρήματα, τα chatbot εμφάνισαν μια προσωπικότητα «όπως ένας προπονητής» που είναι ενθαρρυντική. Όλοι συμμετείχαν σε συνομιλίες με ενσυναίσθηση και χωρίς κριτική με τους χρήστες και πρόσφεραν υποστήριξη και καθοδήγηση μέσω ψυχοθεραπευτικών ασκήσεων που χρησιμοποιούνται συνήθως από ψυχολόγους και συμβούλους. Ωστόσο, δεν έχουν δώσει ακόμη εξατομικευμένες συμβουλές. Η μελέτη πρότεινε ότι απαιτείται μελλοντική έρευνα για τη βελτίωση αυτών των εργαλείων για άτομα που διατρέχουν κίνδυνο αυτοκτονίας και για την αξιολόγηση της μακροπρόθεσμης αποτελεσματικότητας των παρεμβάσεων που καθοδηγούνται από chatbot για την ψυχική υγεία.

“Τα chatbots δεν είναι ακόμη σε θέση να παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές και δεν κάνουν αρκετές προσωπικές ερωτήσεις – πιθανώς για να αποφευχθεί η παραβίαση της ανωνυμίας των χρηστών. Ωστόσο, αυτά τα chatbots θα μπορούσαν να εξακολουθήσουν να είναι μια χρήσιμη εναλλακτική λύση για άτομα που έχουν ανάγκη, ειδικά εκείνα που δεν έχουν πρόσβαση σε ιατρική βοήθεια. Για μερικούς ανθρώπους, είναι πιο εύκολο να μιλήσουν σε ένα μηχάνημα παρά σε έναν άνθρωπο”, εξήγησε η Δρ Laura Martinengo, ερευνήτρια της LKCMedicine. Επιπλέον, τα chatbot διατήρησαν το απόρρητο των προσωπικών πληροφοριών των χρηστών, συμπεριλαμβανομένου του ιστορικού συνομιλιών, των ονομάτων και των διευθύνσεων, χωρίς να τα αποθηκεύουν ή να τα μεταφέρουν.

Η σημασία της μελέτης

Περίπου τα μισά από τα περισσότερα από 250 εκατομμύρια περιστατικά κατάθλιψης παγκοσμίως είναι αδιάγνωστα και δεν αντιμετωπίζονται, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σε όλο τον κόσμο εξακολουθούν να κατακλύζονται τόσο με αυξανόμενα κρούσματα COVID-19 όσο και με άτομα που εμφανίζονται με ανησυχίες για την ψυχική υγεία. Για τον Josip Car, καθηγητή και διευθυντή του Κέντρου Επιστημών Υγείας του Πληθυσμού στο LKCMedicine, τα ψηφιακά εργαλεία υγείας, όπως τα chatbots, «θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην παροχή έγκαιρης φροντίδας σε άτομα που μπορεί να μην επιθυμούν ή να μην μπορούν να συμβουλευτούν έναν πάροχο υγειονομικής περίθαλψης».