Ρεπορτάζ Υγείας

Οι σπουδαιότερες επιστημονικές κατακτήσεις για το 2014

Τις 10 σπουδαιότερες κατακτήσεις της επιστήμης για το έτος 2014 κατέγραψε το περιοδικό Science. Πρόκειται για γεγονότα που ανοίγουν νέους δρόμους στο πεδίο της έρευνας.

1. Philae. Η προσεδάφιση της ρομποτικής διαστημικής συσκευής Philae στην επιφάνεια του κομήτη 67Ρ/Τσουριούμοφ/Γκερασιμένκο θεωρείται ως το σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα του 2014. Λίγες ημέρες μετά την προσεδάφιση το Philae «κοιμήθηκε», λόγω έλλειψης ηλιακής ενέργειας. Ωστόσο, τα στοιχεία που πρόλαβε να στείλει αναμένεται να εμπλουτισθούν στο άμεσο μέλλον, ρίχνοντας έτσι περισσότερο φως στη φύση των κομητών, αλλά και στις απαρχές του ηλιακού συστήματος. Ήδη, τα όργανα της «Ροζέτα» έχουν εντοπίσει νερό, μεθάνιο, υδρογόνο και άλλα πιο σπάνια οργανικά στοιχεία στον κομήτη. Αυτά τα ευρήματα μπορεί να βοηθήσουν τους επιστήμονες να ξεκαθαρίσουν κατά πόσο μερικοί κομήτες που μετέφεραν νερό και οργανικά μόρια πέφτοντας κάποτε στη Γη, συνέβαλαν καθοριστικά, ώστε να θέσουν σε κίνηση την αλυσίδα της ζωής στον πλανήτη. Τον Αύγουστο του 2015, η «Ροζέτα» θα φθάσει στο απόγειο της αποστολής της, καθώς η τροχιά του κομήτη θα τον φέρει στο κοντινότερο σημείο από τον Ήλιο.
  2. Οι δεινόσαυροι έγιναν πουλιά. Μία σειρά από πρόσφατες επιστημονικές εργασίες απέδειξε τη μεταμόρφωση ειδών δεινοσαύρων σε πουλιά, ρίχνοντας περισσότερο φως στο πώς πραγματοποιήθηκε η εξελικτική μετάβαση, που επέτρεψε στα νέα είδη να επιβιώσουν μετά τη μαζική εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από περίπου 66 εκατ. χρόνια και σήμερα πια να κυριαρχούν στους αιθέρες.
  3. Το αίμα ελιξήριο νεότητας. Αίμα από νεαρά ποντίκια μπορεί να αναζωογονήσει τους μυς και τον εγκέφαλο γερασμένων ποντικιών, όπως αποκάλυψε η επιστημονική έρευνα. Ήδη, βρίσκεται σε εξέλιξη κλινική δοκιμή όπου ασθενείς με Αλτσχάιμερ λαμβάνουν πλάσμα αίματος από νεαρούς δωρητές.
  4. Ρομπότ που αυτενεργούν. Επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν νέα μικροσκοπικά ρομπότ και το κατάλληλο λογισμικό τους. «Σμήνη» των ρομπότ έχουν την ικανότητα να συνεργάζονται αυτόνομα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
  5. «Απομίμηση» ανθρώπινου εγκεφάλου. Κατά το 2014 δημιουργήθηκαν τα πρώτα μεγάλης κλίμακας «νευρομορφικά τσιπ» που μιμούνται την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου.
  6. Στο δρόμο για την αντιμετώπιση του διαβήτη. Ελπίδες για την αντιμετώπιση του διαβήτη δίνει η ανάπτυξη δύο διαφορετικών μεθόδων, από ανεξάρτητες ερευνητικές ομάδες, για την καλλιέργεια στο εργαστήριο κυττάρων παρόμοιων με τα κύτταρα βήτα που παράγουν ινσουλίνη στο πάγκρεας.
  7. «Έργα τέχνης» 40.000 ετών. Ανακαλύφθηκαν σε σπήλαιο της Ινδονησίας, έργα συμβολικής τέχνης, ηλικίας 35.000 έως 40.000 ετών, που είναι εξίσου παλαιά με σπηλαιογραφίες στη Δυτική Ευρώπη.
  8. Διέγραψαν μνήμες και δημιούργησαν νέες. Επιστήμονες κατάφεραν να χειραγωγήσουν τη μνήμη ποντικιών, μέσω οπτογενετικών μεθόδων (έλεγχος της νευρωνικής δραστηριότητας με ακτίνες φωτός), επιτρέποντας να σβηστούν πραγματικές αναμνήσεις και να «φυτευτούν» άλλες πλασματικές.
  9. Μίνι δορυφόροι στην υπηρεσία της διαστημικής έρευνας. Απεστάλησαν στο διάστημα φθηνοί μίνι δορυφόροι CubeSat, διαμέτρου μόλις δέκα εκατοστών, που άρχισαν να συμβάλουν στην επιστημονική έρευνα.
  10. Το βακτήριο φέρνει νέα ζωή. Ζωή με νέους όρους φιλοδοξεί να δημιουργήσει η επέκταση του γενετικού αλφαβήτου με την τροποποίηση ενός βακτηρίου (E.coli), ώστε να περιέχει δύο πρόσθετα νουκλεϊκά οξέα Χ και Υ, πέρα από τα συνήθη «γράμματα» G, T, C και Α του γενετικού κώδικα του DNA.

Ανακοίνωση για τους Καθηγητές της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και το Π.Γ.Ν. «ΑΤΤΙΚΟΝ»

Πολλά παιδιά με συμπτώματα εγκεφαλικών βλαβών και διάσεισης δεν ελέγχονται για την πάθηση

Τοποθεσία - Πώς η γεωγραφία λειτουργεί ως δομικός καθοριστικός παράγοντας της υγείας

Η αλληλεπίδραση μεταξύ γεωγραφίας, παραμεθόριων περιοχών και υγείας είναι απαραίτητη για την κατάρτιση αποτελεσματικών πολιτικών και παρεμβάσεων για τη δημόσια υγεία.

Γιατί η γρίπη των πτηνών εξαπλώνεται ταχύτερα στα βοοειδή των ΗΠΑ;

Ο αριθμός των μολυσμένων πολιτειών έχει δείξει ότι γρίπη των πτηνών εντοπίστηκε σε κοπάδια γαλακτοπαραγωγής που έλαβαν πρόσφατα βοοειδή από το Τέξας, επομένως η μεταφορά βοοειδών πιθανότατα παίζει ρόλο στην εξάπλωση.

Παγκόσμια Ημέρα για την Ασφάλεια και την Υγεία στο Χώρο Εργασίας

Η ανάγκη δημιουργίας θετικών υγιεινών χώρων εργασίας είναι αυτονόητη. Οι αποδόσεις τέτοιων προσπαθειών επηρεάζουν θετικά τις επιχειρήσεις, τους οργανισμούς και τις κοινωνίες συλλογικά και τους ανθρώπους μεμονωμένα.

ΙΣΑ: Να παραμένει η εμπιστοσύνη και ο σεβασμός στους λειτουργούς της Υγείας

ΙΣΑ: Πέρα από τις προσωπικές διαφορές, οι οποίες θα επιλυθούν από τις αρμόδιες νομικές αρχές, είναι κρίσιμο να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη και ο σεβασμός στους επαγγελματίες υγείας που υπηρετούν με αφοσίωση, προασπίζοντας τη δημόσια υγεία και τη φροντίδα των ασθενών.

Ελονοσία: Πώς θα γίνει η μετάδοση με μετάγγιση στην Ευρώπη παρελθόν;

Ελονοσία: Η ελονοσία που μεταδίδεται με μετάγγιση είναι μια τυχαία λοίμωξη από πλασμώδιο που προκαλείται από μετάγγιση ολικού αίματος ή μετάγγισης συστατικού αίματος από μολυσμένο με ελονοσία δότη σε λήπτη.

Θ. Καρποδίνη ΕΟΠΥΥ: Διασφαλίζουμε ισότιμη πρόσβαση των ασθενών σε ογκολογικά φάρμακα

Η κυρία Καρποδίνη σημείωσε ότι ο ΕΟΠΥΥ παρέχει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας σε όλους τους πολίτες και ειδικά όσον αφορά τον τομέα της ογκολογίας, προσφέρει υποστήριξη και περίθαλψη σε κάθε στάδιο της πάλης εναντίον του καρκίνου.