Τεχνολογία

Τεχνητή Νοημοσύνη: Πώς χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τους τυφλούς μαθητές να “οπτικοποιήσουν” γραφήματα

Τεχνητή Νοημοσύνη: Πώς χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τους τυφλούς μαθητές να “οπτικοποιήσουν” γραφήματα
Τεχνητή Νοημοσύνη:Η περίπλοκη, πλούσια σε δεδομένα και εξαιρετικά οπτική φύση τέτοιων μοντέλων τα καθιστά συχνά διαθλαστικά στην υποβοηθητική τεχνολογία, όπως συσκευές ανάγνωσης οθόνης και ηλεκτρονικές οθόνες braille, που μπορεί να χρησιμοποιούν οι μαθητές με προβλήματα όρασης στην τάξη.

Γυρίστε πίσω τις δεκαετίες, ή για τους πιο νεανικούς, λίγα χρόνια πίσω και σκεφτείτε για μια στιγμή τη θεμελιώδη εκπαιδευτική σημασία της ικανότητας ερμηνείας γραφημάτων από τα πρώτα χρόνια του γυμνασίου και μετά. Φανταστείτε, λοιπόν, την εμπειρία νεαρών μαθητών με απώλεια όρασης που, όταν αναλαμβάνουν ζωτικής σημασίας εκπαίδευση σε θέματα STEM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά), δεν έχουν ούτε ένα πλαίσιο αναφοράς για το τι είναι αρχικά ένα γράφημα ή διάγραμμα – πόσο μάλλον τα δεδομένα που αναμεταδίδει.

Εκπαίδευση και παιδιά με απώλεια όρασης

Η περίπλοκη, πλούσια σε δεδομένα και εξαιρετικά οπτική φύση τέτοιων μοντέλων τα καθιστά συχνά διαθλαστικά στην υποβοηθητική τεχνολογία, όπως συσκευές ανάγνωσης οθόνης και ηλεκτρονικές οθόνες braille, που μπορεί να χρησιμοποιούν οι μαθητές με προβλήματα όρασης στην τάξη. Συχνά, η μόνη διαθέσιμη επιλογή είναι η μη βιώσιμη και συμβιβαστική πρακτική της λήψης μιας εις βάθος λεκτικής περιγραφής των δεδομένων από δασκάλους ή οδηγούς με όραμα.

Τους τελευταίους δύο μήνες, η Benetech – μια μη κερδοσκοπική κοινωνική επιχείρηση που εστιάζει στη μετατροπή βιβλίων σε προσβάσιμες μορφές για άτομα με αναπηρίες εκτύπωσης μέσω της διεθνούς φήμης πλατφόρμας Bookshare της, συνεργάζεται με την Schmidt Futures για να λύσει αυτό το θεμελιώδες παγκόσμιο ζήτημα της εκπαιδευτικής ανισότητας . Το Schmidt Futures είναι η φιλανθρωπική πρωτοβουλία που ιδρύθηκε από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Google, Eric Schmidt και τη σύζυγό του Wendy, αφιερωμένη στην αξιοποίηση της δύναμης των δικτύων και της προηγμένης τεχνολογίας στην αντιμετώπιση περιοχών ανεκπλήρωτων αναγκών στην επιστήμη και την κοινωνία. Η κοινή τους πρωτοβουλία βασίζεται στη συνεχιζόμενη εργασία που έχει αναλάβει η Benetech σε συνδυασμό με τη General Motors χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη για τον εντοπισμό, την εξαγωγή και τη μετατροπή πάνω από 8 εκατομμύρια μαθηματικές εξισώσεις στο Bookshare σε προσβάσιμες μορφές.

Το πιο πρόσφατο έργο αντιμετωπίζει ένα εντελώς νέο επίπεδο πολυπλοκότητας, καθώς εστιάζει στη δημιουργία ενός μεγάλου συνόλου δεδομένων που θα χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης σχετικά με τον τρόπο αναγνώρισης γραφημάτων και γραφημάτων σε σχολικά βιβλία και την ακριβή περιγραφή τους σε έναν μαθητή με προβλήματα όρασης ή αναπηρία εκτύπωσης. 

Με χιλιάδες πιθανές μεταβλητές στο παιχνίδι, η πρόκληση είναι τεράστια και περιλαμβάνει επιπλέον τη διεξαγωγή ενός διαγωνισμού επιστήμης δεδομένων για την καθιέρωση βέλτιστων πρακτικών στη χρήση μοντέλων AI για την αυτοματοποίηση της ταξινόμησης και αποκατάστασης γραφημάτων. “Πριν από είκοσι χρόνια, η προσβασιμότητα του κειμένου ήταν η κύρια πρόκληση και η οπτική αναγνώριση χαρακτήρων μόλις είχε αρχίσει να γίνεται από μόνη της, όπου μπορείτε να σαρώσετε μια σελίδα και να τη μετατρέψετε σε αναγνώσιμο κείμενο για λογισμικό ανάγνωσης οθόνης”, εξηγεί ο αντιπρόεδρος και ο GM του Brad Turner Benetech. 

Παγκόσμια Εκπαίδευση και Γραμματισμός

“Σήμερα, το νέο σύνορο είναι το STEM, είναι τα μαθηματικά, τα γραφήματα, τα γραφήματα και η φυσική. Από τώρα, έχουμε μετατροπή μαθηματικών εξισώσεων με ακρίβεια περίπου 99% και είμαστε ενθουσιασμένοι που ξεκινάμε το έργο μας με το Schmidt Futures να εξερευνά σύνολα δεδομένων για να περιγράψει γραφήματα και γραφήματα.”

Εκπαιδευτική ισότητα

Η πρόκληση είναι μία με παγκόσμιες προεκτάσεις όπως περιγράφει ο Turner: “Επί του παρόντος, στον παγκόσμιο νότο σε τεράστιες εκτάσεις της Αφρικής, της Νότιας Ασίας και της Λατινικής Αμερικής,  οι μαθητές με προβλήματα όρασης πέραν της ηλικίας περίπου 10 ή 11 ετών απλά δεν επιτρέπεται να μελετήσουν θέματα STEM επειδή το περιεχόμενο δεν είναι προσβάσιμο. Δεν είναι επειδή ο μαθητής δεν ενδιαφέρεται ή δεν είναι ευφυής. Το περιεχόμενο απλώς δεν υπάρχει”, λέει ο Turner. Ωστόσο, η κακή πρόσβαση στην εκπαίδευση STEM είναι κάθε άλλο παρά καθαρά τριτοκοσμικό ζήτημα.

Στοιχεία από την έκθεση “Γυναίκες, μειονότητες και άτομα με αναπηρία στην επιστήμη και τη μηχανική” που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2021 από το Εθνικό Κέντρο Στατιστικών Επιστημών και Μηχανικής στο Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών αποκαλύπτουν ότι το συνολικό ποσοστό επιστημόνων στις Η.Π.Α. με μία ή περισσότερες ορατές ή αόρατες αναπηρίες έχουν αυξηθεί με απογοητευτικά ποσοστά πεζών από μόλις 6% το 1999 σε 9% το 2019. Επιπλέον, οι επιστήμονες και οι μηχανικοί με αναπηρίες βρέθηκαν να έχουν υψηλότερο ποσοστό ανεργίας από εκείνους χωρίς αναπηρία και υψηλότερο επίπεδο ανεργίας από το συνολικό ποσοστό ανεργίας στις ΗΠΑ το 2019.

“Ως κοινωνία, κάνουμε συχνά το λάθος να θεωρούμε το STEM ως εξειδικευμένο και κάτι που ενδιαφέρει μόνο ένα πολύ μικρό υποσύνολο μαθητών όταν γίνεται όλο και περισσότερο ένας βασικός τομέας δεξιοτήτων που κάθε μαθητής πρέπει να έχει μια ευρεία εξοικείωση και ικανότητ”,  λέει ο Kumar Garg, Αντιπρόεδρος Partnerships στην Schmidt Futures. “Φαίνεται να υπάρχουν τόσοι πολλοί διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους οι μαθητές καθοδηγούνται από αυτά τα μονοπάτια μάθησης. Η εκπαίδευση είναι αθροιστική και αν ένας μαθητής ξεκολλήσει από την τροχιά του να χτίσει τις βασικές θεμελιώδεις έννοιες, γίνεται πολύ δύσκολο γι’ αυτόν να προσπαθήσει να καλύψει τη διαφορά αργότερα”, εξηγεί.

“Είναι μια τεράστια πρόκληση μετοχικού κεφαλαίου, αν δεν σκεφτόμαστε αυτά τα κενά πρόσβασης σε βασικά σημεία στην τροχιά των ανθρώπων. Αυτοί είναι οι ταχέως αναπτυσσόμενοι τομείς που ενδιαφέρουν τους μαθητές και θα πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να τους ενθαρρύνουμε ενεργά και να τους προσφέρουμε υποστήριξη.” Σύμφωνα με τον Turner, δεν είναι μόνο ο μεμονωμένος μαθητής που χάνει.Είναι ανυπολόγιστη η αδικία που προσφέρουμε σε μαθητές με προβλήματα όρασης ή αναπηρία εκτύπωσης που θα μπορούσαν να έχουν μεγαλώσει ως ο επόμενος Galileo, Albert Einstein ή Louis Pasteur αλλά έχουν μόλις απομακρυνθεί από την επιστήμη επειδή το εκπαιδευτικό περιεχόμενο δεν είναι διαθέσιμο σε αυτούς . Στερούμε επίσης από την ευρύτερη κοινωνία τις δεξιότητες και τα ταλέντα της. Είναι άδικο να κλέβεις από τους νέους την αληθινή τους κλήση στη ζωή μόνο και μόνο επειδή μπορεί να διαβάζουν διαφορετικά είτε με τα μάτια τους, τα αυτιά τους ή τα δάχτυλά τους”. Ακολουθώντας αυτή τη διαδικασία σκέψης, είναι δύσκολο να μην αναλογιστούμε το ταλέντο που μπορεί να έχει ήδη ξεφύγει, αλλά, ίσως, αυτές οι άδικες εκπαιδευτικές εμπειρίες που έχουμε ακόμα σήμερα είναι που υπογραμμίζουν την ανάγκη να αγωνιστούμε για ένα πιο φωτεινό αύριο.