Αυτοφροντίδα

Αυτοφροντίδα: Πως θα διαχειριστείτε το χρόνο υπέρ του εαυτού σας

Αυτοφροντίδα: Πως θα διαχειριστείτε το χρόνο υπέρ του εαυτού σας
Ο θεωρητικός χρόνος του Αϊνστάιν είναι σχετικός. Η ταχύτητα επιβραδύνει το χρόνο. Το πλαίσιο αναφοράς αλλάζει το χρόνο.

Αυτοφροντίδα: «Οι επιστήμονες συγχρόνισαν δύο παντελώς ακριβή ρολόγια και στη συνέχεια πέταξαν το ένα γύρω από τη Γη πάνω σε ένα αεροπλάνο. Όταν το αερομεταφερόμενο ρολόι επέστρεψε στη Γη, ήταν ένα μικρό κλάσμα του δευτερολέπτου πίσω από αυτό που παρέμεινε στο έδαφος». Υπάρχει όμως και μία άλλη θεωρία, που λέει ότι ο χρόνος είναι σχετικός με την ηλικία και την υγεία. Ο καθένας έχει βιώσει την επιτάχυνση του χρόνου καθώς μεγαλώνει. Μια μέρα κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας το τικ τοκ του ρολογιού χτυπά κουραστικά μαζί με συνειδητά δευτερόλεπτα εμπειρίας. Μια άλλη μέρα κατά τη διάρκεια της εφηβείας ο χρόνος στροβιλίζεται όταν βρίσκεσαι σε πάρτι και σέρνεται μέσα στην τάξη του σχολείου. Κάθε κλάσμα του δευτερολέπτου του ρολογιού όταν βρίσκεσαι στη σχολική αίθουσα είναι σαν να βλέπεις μια σταγόνα νερού να εκτείνεται και να επιμηκύνεται και να τεντώνεται μέχρι να αφήσει τελικά τη μεταλλική βρύση. Μια μέρα στην ενηλικίωση από την άλλη πετά τόσο γρήγορα με την αλλαγή κάθε έτους.

 

Και έπειτα ο εγκεφαλικός τραυματισμός – ή η πανδημία – χτυπά, και ξαφνικά ο χρόνος φρενάρει σκληρά, όλη η κινητική ενέργεια των ενηλίκων που υπάρχει στο μυαλό σας καθώς το όραμά σας παρακολουθεί την κίνηση προς τα εμπρός, τεντώνεται, σταματά. Η κινητική ενέργεια χτυπάει το γρήγορο χρόνο της αόρατα στο μυαλό σας, ενώ η φυσική πραγματικότητα χτυπά σε ένα ρολόι του οποίου το δεύτερο χέρι χτυπά τόσο αργά όσο την τελευταία ώρα μιας τάξης γυμνασίου.

Κολλημένοι στο σπίτι, βλέποντας τους τραπεζικούς λογαριασμούς να εξαντλούνται και τους λογαριασμούς που πρέπει να πληρωθούν να συσσωρεύονται, οι άνθρωποι σήμερα αισθάνονται αποσύνδεση. Και αυτό με κάνει να σκεφτώ γιατί ο χρόνος αλλάζει μετά από μια κρίση στην υγεία, όπως η εγκεφαλική βλάβη ή η απομόνωση της πανδημίας.

Η ηλικία αλλάζει την αντίληψή μας για το χρόνο. Η μάθηση επιβραδύνει την αντίληψη του χρόνου. Ο χρόνος που απαιτείται για να ταξιδέψετε σε μια νέα διεύθυνση από το σπίτι όχι μόνο διαρκεί περισσότερο από το χρόνο επιστροφής, αλλά και όταν αυτό δε συμβαίνει, εξακολουθεί να μοιάζει έτσι. Ο χρόνος επιβραδύνεται όταν δεν υπάρχει αυτοματοποίηση κίνησης ή σκέψης, όταν η συνειδητή σκέψη κυβερνά κάθε στιγμή. Ο χρόνος επιταχύνεται και πάλι καθώς η εκμάθηση οδηγεί στην αυτοματοποίηση.

Μια άλλη πτυχή της ηλικίας και του χρόνου είναι ο αριθμός των νέων πραγμάτων. Για τα παιδιά, ο κόσμος είναι γεμάτος με νέα αξιοθέατα, νέες εμπειρίες, νέες μυρωδιές, νέους ήχους, νέα πράγματα, νέους ανθρώπους. Η νεότητα τραβά την προσοχή τους. Βιώνουν και μαθαίνουν τη νεότητα με συνειδητό τρόπο. Η νεότητα επιβραδύνει το χρόνο. Καθώς μεγαλώνετε και καθώς περνάτε από τη μια δεκαετία στην άλλη, η νεότητα δίνει τη θέση της στη δυνατότητα να εξοικειωθείτε. Δεν προσέχετε συνειδητά τους οικείους σας. Το βούρτσισμα των δοντιών κατανάλωσε τόσο πολύ συνειδητό χρόνο στην παιδική ηλικία για να διασφαλιστεί ότι το κάνατε σωστά ως ενήλικας, με τη μυϊκή μνήμη που εμπλέκεται, να εξαφανίζεται σαν να μην είχε γίνει ποτέ δύο δευτερόλεπτα μετά την ολοκλήρωση.

Η πανδημία πλημμύρισε τη ζωή των ενηλίκων με νέα πράγματα. Νέοι τρόποι ελέγχου της μόλυνσης, νέοι τρόποι κοινωνικοποίησης από απόσταση ή μέσω οθονών υπολογιστών, νέοι τρόποι για ψώνια, για να επισκεφθείτε το γιατρό και να κάνετε ιατρικές εξετάσεις, να ασκηθείτε, να διασκεδάσετε, να μάθετε και να διδάξετε, τόσα πολλά πράγματα.