Διατροφή

Junk food: Οι διαφημίσεις έτοιμου φαγητού μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα

Junk food: Οι διαφημίσεις έτοιμου φαγητού μας κάνουν να νιώθουμε όμορφα
Junk food: Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις με burgers και milkshakes σας κάνουν να αισθάνεστε πιο θετικοί, ενώ το να βλέπετε υγιεινά γεύματα είναι απίθανο να αλλάξει την αντίληψή σας.

Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις με burgers και milkshakes μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε πιο θετικοί για αυτό το είδος πρόχειρου φαγητού, ενώ το να βλέπετε υγιεινά γεύματα στην τηλεόραση είναι απίθανο να αλλάξει την αντίληψή σας, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν εξέτασαν πώς οι διαφημίσεις τροφίμων επηρεάζουν τις συναισθηματικές προσδοκίες που σχετίζονται με τα τρόφιμα και αν αυτές οι επιπτώσεις διαφέρουν ανάλογα με τα επίπεδα των συμπτωμάτων «εθισμού στα τρόφιμα».

Ανακάλυψαν ότι σε ενήλικες που δεν είχαν ήδη ισχυρές πεποιθήσεις για το πώς τα τρόφιμα επηρεάζουν τα συναισθήματά τους, οι τηλεοπτικές διαφημίσεις γρήγορου φαγητού αύξησαν τις πεποιθήσεις τους ότι θα ένιωθαν θετικά συναισθήματα ενώ έτρωγαν αυτά τα είδη φαγητού. Ωστόσο, δεν βρέθηκαν στοιχεία που να δείχνουν ότι οι διαφημίσεις για ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα άλλαξαν τις πεποιθήσεις σχετικά με το να νιώθουμε θετικά συναισθήματα ενώ τα καταναλώνουμε.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Health Psychology περιελάμβανε 718 συμμετέχοντες με μέση ηλικία τα 35,88 έτη. Από αυτούς, το 36,8% είχε εθισμό στα τρόφιμα, που ορίστηκε ως έντονη λαχτάρα για εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα, μειωμένος έλεγχος στην πρόσληψη και υπερκατανάλωση παρά τις αρνητικές συνέπειες στην υγεία. Οι συμμετέχοντες ανατέθηκαν τυχαία να παρακολουθήσουν διαφημίσεις βίντεο διάρκειας 15 δευτερολέπτων για τρόφιμα που εμπίπτουν σε τρεις κατηγορίες:

  • εξαιρετικά επεξεργασμένα,
  • ελάχιστα επεξεργασμένα,
  • και αμφότερες τις ομάδες τροφίμων.

 

Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν έναν έλεγχο προσοχής και ερωτηματολόγια σχετικά με τις πεποιθήσεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές τους. Στους συμμετέχοντες παρουσιάστηκαν διαφημίσεις τροφίμων από τα McDonald’s και Wendy’s, δημοφιλείς αλυσίδες εστιατορίων. Οι διαφημίσεις υψηλής επεξεργασίας τροφίμων περιελάμβαναν cheeseburger, σάλτσες για ντιπ, κοτομπουκιές και μιλκσέικ. Ταυτόχρονα, οι διαφημίσεις για ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα έδειχναν παρφέ φρούτων και γιαουρτιού και σαλάτες.

Σε συμμετέχοντες με λιγότερα συμπτώματα εθισμού στο φαγητό, η παρακολούθηση βίντεο διαφημίσεων για γρήγορο φαγητό αύξησε τις προσδοκίες ότι θα ένιωθαν θετικά συναισθήματα ενώ έτρωγαν αυτά τα τρόφιμα. «Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι η κατανάλωση τροφών υψηλής επεξεργασίας όπως cheeseburger και τηγανητές πατάτες θα τους κάνει πιο ευτυχισμένους, και αυτές οι πεποιθήσεις είναι ιδιαίτερα ισχυρές στους ανθρώπους που αγωνίζονται να ελέγξουν την πρόσληψη εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων», λέει η Jenna Cummings, επικεφαλής συγγραφέας και πρώην ερευνητής U-M.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η μελέτη έχει αρκετούς περιορισμούς. Επειδή οι διαφημίσεις που χρησιμοποιήθηκαν σε όλες τις ομάδες τροφίμων προέρχονταν από εταιρείες γρήγορου φαγητού, είναι πιθανό τα ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα από εταιρείες που πωλούν μόνο υγιεινά τρόφιμα να επηρεάζουν διαφορετικά τις συναισθηματικές προσδοκίες που σχετίζονται με τα τρόφιμα. Επιπλέον, τα αποτελέσματα αυτών των διαφημίσεων μετρήθηκαν χρησιμοποιώντας μόνο ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς. Επομένως, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι η χρήση ενός άρρητου τεστ συσχέτισης που αποκαλύπτει υποσυνείδητες προκαταλήψεις θα είχε δώσει διαφορετικά αποτελέσματα.

Οι οργανισμοί που σχετίζονται με τα τρόφιμα στις Ηνωμένες Πολιτείες ξοδεύουν σχεδόν 13 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στη διαφήμιση, σύμφωνα με στοιχεία του 2017, και περισσότερο από το 80% της διαφήμισης τροφίμων προωθεί τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα. Ο Cummings λέει ότι είναι σημαντικό να εξεταστεί πόσο μεγαλύτερης διάρκειας έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων επηρεάζει τις πεποιθήσεις σχετικά με τις συναισθηματικές επιπτώσεις του φαγητού.

Το 2019, οι διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού απαγορεύτηκαν σε ολόκληρο το δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών του Λονδίνου. Ο περιορισμός της διαφήμισης είχε ως αποτέλεσμα 94.867 λιγότερες περιπτώσεις παχυσαρκίας και 1.915 λιγότερες περιπτώσεις καρδιαγγειακών παθήσεων. Επιπλέον, απέτρεψε ή καθυστέρησε 2.857 περιπτώσεις διαβήτη, σύμφωνα με μελέτη του 2022. Οι ερευνητές λένε ότι ο πραγματικός αντίκτυπος θα μπορούσε να είχε υποτιμηθεί επειδή η μελέτη δεν έλαβε υπόψη τυχόν μειώσεις της παιδικής παχυσαρκίας που αναμένεται να έχουν συμβεί.