Πολιτική Υγείας

Τροχαία: Νέες πολιτικές δηλώσεις για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων

Τροχαία: Νέες πολιτικές δηλώσεις για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων
Τροχαία: Η νέα πολιτική δήλωση για μείωση στο μισό των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα έως το 2030 αποτελεί επίτευγμα ορόσημο

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) χαιρετίζει την πολιτική δήλωση που υιοθέτησαν τα κράτη μέλη κατά τη Σύνοδο Υψηλού Επιπέδου της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ για την Παγκόσμια Οδική Ασφάλεια. Δεσμεύεται να μειώσει τους θανάτους και τους τραυματισμούς από τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το 2030, ορόσημο για την οδική ασφάλεια και τη βιώσιμη κινητικότητα.

Τι αναφέρει ο ΠΟΥ για τα τροχαία ατυχήματα έως το 2030

Η οδική ασφάλεια επηρεάζει όλους. Πηγαίνουμε καθημερινά από τα σπίτια μας σε δρόμους που μας μεταφέρουν στις δουλειές μας, στα σχολεία και για να καλύψουμε τις ζωτικές καθημερινές μας ανάγκες. Ωστόσο, τα συστήματα μεταφορών μας παραμένουν πολύ επικίνδυνα. Κανένας θάνατος δεν πρέπει να είναι αποδεκτός στους δρόμους μας. Το μέλλον της κινητικότητας θα πρέπει να προάγει την υγεία και την ευημερία, να προστατεύει το περιβάλλον και να ωφελεί όλους. Θα απαιτήσει μετασχηματιστική ηγεσία από τα υψηλότερα επίπεδα διακυβέρνησης να ενεργήσει σύμφωνα με την Πολιτική Διακήρυξη για να γίνει αυτό το όραμα πραγματικότητα.

Σε όλο τον κόσμο, τα τροχαία δυστυχήματα σκοτώνουν σήμερα περίπου 1,3 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο, περισσότερα από 2 κάθε λεπτό και περισσότερο από το 90% συμβαίνουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Τα τροχαία είναι ο μεγαλύτερος δολοφόνος παιδιών και νέων παγκοσμίως. Περισσότεροι από 50 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν πεθάνει στους δρόμους του κόσμου από την εφεύρεση του αυτοκινήτου, περισσότεροι από τον αριθμό των θανάτων στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο ή σε μερικές από τις χειρότερες παγκόσμιες επιδημίες.

Ο ΠΟΥ είναι ο κύριος οργανισμός για την οδική ασφάλεια στα Ηνωμένα Έθνη και υποστήριξε τον Πρόεδρο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, στην προετοιμασία αυτής της Συνάντησης Υψηλού Επιπέδου σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες του ΟΗΕ. Μέσω της διακήρυξης, οι κυβερνήσεις από όλο τον κόσμο δεσμεύονται να παρέχουν ηγεσία και συντονισμό στο υψηλότερο επίπεδο διακυβέρνησης για να διασφαλίσουν ότι όλα τα μέρη της κοινωνίας θα συμπεριληφθούν στην οδική ασφάλεια και θα δεσμευτούν να ενισχύσουν τις πολιτικές και τις ενέργειες για τη μείωση των θανάτων και των τραυματισμών. Η διακήρυξη ζητά την ανάπτυξη και χρηματοδότηση εθνικών και τοπικών σχεδίων με σαφείς στόχους και χρηματοδότηση.

“Οι θάνατοι από τροχαία ανατρέπουν αμέτρητες ζωές και κοστίζουν στις χώρες περίπου το 3% του ΑΕΠ κάθε χρόνο”, σημειώνει ο Δρ Ετιέν Κρουγκ, Διευθυντής του Τμήματος Κοινωνικών Καθοριστικών Παραγόντων Υγείας, ΠΟΥ. “Αυτό είναι ένα απαράδεκτο τίμημα για την κινητικότητα. Η τοποθέτηση της ασφάλειας στην καρδιά των συστημάτων κινητικότητάς μας είναι επείγουσα υγειονομική, οικονομική και ηθική επιταγή. Ας εργαστούμε μαζί για να κλιμακώσουμε αυτό που λειτουργεί, να σώσουμε ζωές και να χτίσουμε δρόμους για τη ζωή”. Τον Σεπτέμβριο του 2020, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ενέκρινε ψήφισμα για την ανακήρυξη της Δεκαετίας Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021–2030.

Ο ΠΟΥ και οι περιφερειακές επιτροπές του ΟΗΕ, σε συνεργασία με άλλους εταίρους στη Συνεργασία Οδικής Ασφάλειας του ΟΗΕ, έχουν αναπτύξει ένα Παγκόσμιο Σχέδιο για τη Δεκαετία Δράσης, το οποίο κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2021. Το σχέδιο απαιτεί συνεχείς βελτιώσεις στο σχεδιασμό των δρόμων και των οχημάτων, τη βελτίωση των νόμων και της επιβολής του νόμου και την παροχή έγκαιρης, σωτήριας φροντίδας έκτακτης ανάγκης για τους τραυματίες. Επιπλέον, προωθεί υγιείς και περιβαλλοντικά ορθούς τρόπους μεταφοράς. Υπογραμμίζει επίσης ότι η ευθύνη για την οδική ασφάλεια εκτείνεται πολύ πέρα ​​από την υγεία και τις μεταφορές.

Οι πολεοδόμοι και οι μηχανικοί πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην ασφάλεια ως βασική αξία σε όλες τις υποδομές μεταφορών, ενώ οι επιχειρήσεις μπορούν να επηρεάσουν και να συμβάλουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας εφαρμόζοντας αρχές ασφαλείας σε όλες τις αλυσίδες αξίας τους. Οι χώρες και οι πόλεις που καθοδηγούνται από το σχέδιο βλέπουν δραματικές μειώσεις στους θανάτους. Για παράδειγμα, η πρωτεύουσα της Κολομβίας, Μπογκοτά, μείωσε στο μισό τους θανάτους σε διάστημα 10 ετών μέσω μιας σειράς ολοκληρωμένων ενεργειών, συμπεριλαμβανομένων ευρέων τεχνικών βελτιώσεων και ρυθμιστικών μεταρρυθμίσεων που καθοδηγήθηκαν από ισχυρή ηγεσία.