Πολιτική Υγείας

Τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την υγειονομική θωράκιση των νησιών

Τα μέτρα που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για την υγειονομική θωράκιση των νησιών
Τα μέτρα για την υγειονομική θωράκιση των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, παρουσίασε σήμερα ο Ανδρέας Μιχαηλίδης, αναπληρωτής τομεάρχης υγείας και βουλευτής Χίου παρουσιάζοντας αναλυτικά την πρόταση της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ κατά την πρώτη διαδικτυακή συνέντευξη τύπου προς τους υγειονομικούς συντάκτες . ‘’Είναι γνωστό πως τα μηνύματα που έρχονται από τις περιοχές της χώρας με […]

Τα μέτρα για την υγειονομική θωράκιση των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, παρουσίασε σήμερα ο Ανδρέας Μιχαηλίδης, αναπληρωτής τομεάρχης υγείας και βουλευτής Χίου παρουσιάζοντας αναλυτικά την πρόταση της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ κατά την πρώτη διαδικτυακή συνέντευξη τύπου προς τους υγειονομικούς συντάκτες .

‘’Είναι γνωστό πως τα μηνύματα που έρχονται από τις περιοχές της χώρας με μεγάλο ή μικρό τουριστικό ενδιαφέρον είναι αποκαρδιωτικά. Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν άμεσα , πέραν από επικοινωνιακά εφευρήματα, είναι απαραίτητη η ανάληψη συγκεκριμένων πρωτοβουλιών, στα πλαίσια ενός συγκροτημένου προγράμματος για την διάσωση του ελληνικού τουρισμού. Βασικό σκέλος αυτού του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι και η υγειονομική θωράκιση των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. ‘’ τόνισε ο αναπληρωτής τομεάρχης υγείας του ΣΥΡΙΖΑ.

Αναλυτικότερα παρουσίασε ο κ. Μιχαηλίδης της παρακάτω προτάσεις :

Ως Τομέας Υγείας της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας, επεξεργαστήκαμε ένα πλαίσιο κινήτρων, τα οποία θα πρέπει άμεσα να ενεργοποιηθούν, για να καλυφθούν στοχευμένα ανεπάρκειες που εμφανίζει αυτήν την στιγμή το δημόσιο σύστημα Υγείας σε τέτοιες περιοχές.

# Τα κίνητρα αυτά θα πρέπει να αποτελούν μέρος ενός συνολικού σχεδίου για την αναβάθμιση του ΕΣΥ, σύγχρονου και προσαρμοσμένου σε παροχή ποιοτικών υπηρεσιών Υγείας, χωρίς αποκλεισμούς. Η πανδημία κατέδειξε άλλωστε την αναγκαιότητα για την συγκρότηση ισχυρών δημόσιων συστημάτων Υγείας. Η χώρα μας θα πρέπει να κεφαλαιοποιήσει αυτή την επένδυση ως «παρακαταθήκη» για το ΕΣΥ. Την ίδια ώρα, μια τέτοια προσπάθεια θα σηματοδοτήσει την επιστροφή στους νέους επιστήμονες και την αντιμετώπιση του brain drain.

# Για τον σχεδιασμό μια τέτοιας αναγκαίας παρέμβασης, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη ο πολυκερματισμός και η πολυμορφία των υφιστάμενων υγειονομικών δομών, οι γεωγραφικές, δημογραφικές και εποχικές ιδιαιτερότητες του ελλαδικού χώρου και η ανάγκη αναμόρφωσης των Οργανισμών των υγειονομικών δομών.

# Είναι πρόδηλο το γεγονός ότι οι γιατροί μας είναι απρόθυμοι να στελεχώσουν τις υγειονομικές δομές της περιφέρεις, ή δεν παραμένουν σε αυτές. Οι λόγοι είναι κυρίως εργασιακοί – διοικητικοί, επιστημονικής αποξένωσης κάποτε και αναπόφευκτα προσωπικοί.

# Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρξαν σοβαρές πρωτοβουλίες για να ανατραπεί η κατάσταση αυτή: Προκηρύχτηκαν μόνιμες θέσεις, χαρακτηρίστηκαν πολλές δομές άγονες, θεμελιώθηκε το επίδομα αγόνου, θεσμοθετήθηκε το στεγαστικό επίδομα, σε συνεργασία με την ΤΑ, η συνυπηρέτηση των συζύγων και η δυνατότητα μετακίνησης σε άλλη δομή, μετά την παρέλευση 5ετίας σε άγονη κ.α.

# Τα προτεινόμενα από μας σήμερα κίνητρα σε ιατρούς ΕΣΥ νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών είναι οικονομικού, διοικητικού και επιστημονικού χαρακτήρα.

# Οικονομικά κίνητρα: Ειδικό αφορολόγητο επίδομα αγόνου για ειδικευμένους γιατρούς ΕΣΥ για όλο το διάστημα της πραγματικής υπηρεσίας και που ορίζεται στο διπλάσιο του επιδόματος αγόνου, δηλαδή στα 1.000 ευρώ. Εξομοίωση με τους αξιωματικούς των ενόπλων δυνάμεων σε ότι αφορά στη χρήση ΛΑΦ, στρατωτικών πρατηρίων, πτητικών μέσων για μετακινήσεις, χρήση ξενώνων, κατασκηνώσεων κ.α. Στεγαστικά και φορολογικά κίνητρα.

# Διοικητικά κίνητρα: Νέοι οργανισμοί, με καθιέρωση τεσσάρων τουλάχιστον οργανικών θέσεων σε θέσεις αυξημένου φόρτου. Ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη: μετά την παρέλευση επταετούς υπηρεσίας στη θέση αυτή, να παρέχεται η δυνατότητα τα χρόνια αυτά να υπολογίζονται με συντελεστή 2 για βαθμολογική εξέλιξη, με υποχρέωση του γιατρού να παραμένει για 10 χρόνια στο άγονο νοσοκομείο. Μετά την δεκαετία, εξέλιξη σε θέση Συντονιστή Διευθυντή.

# Επιστημονικά κίνητρα: Δυνατότητα διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού ή διδακτορικού κύκλου σπουδών, με ανάληψη του κόστους από το Νοσοκομείο, με υποχρέωση του γιατρού για ισόχρονη τουλάχιστον παραμονή στο Νοσοκομείο. Υποχρεωτική μετεκπαίδευση, ανά διετία σε τριτοβάθμιο Νοσοκομείο της επιλογής του γιατρού, με ανάληψη της δαπάνης από το Νοσοκομείο. Θεσμοθετημένη δυνατότητα μετακίνησης από το κέντρο στην περιφέρεια ομάδων ιατρών ή ιατρικών ειδικοτήτων για διενέργεια ιατρικών πράξεων (εξετάσεων, θεραπειών, επεμβάσεων) σε νοσοκομεία των νησιών.

# Η δέσμη των μέτρων αυτών είναι κοστολογημένη. Το συνολικό κόστος για 2.000 περίπου συνολικά γιατρούς που απαιτούνται για την κάλυψη των αναγκών των νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας υπολογίζεται περίπου στα 50 εκατομμύρια τον χρόνο. Το κόστος αυτό είναι συνολικό και δεν αφορά μόνο την μισθοδοσία. Θεωρούμε πως δεν αποτελεί δυσβάστακτη δαπάνη, αν υπολογίσει κανείς το γεγονός ότι μια τέτοια επένδυση στο δημόσιο σύστημα Υγείας έχει πολλαπλασιαστική αξία για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους πολίτες, αναπτυξιακό χαρακτήρα και κυρίως ισχυρό εργαλείο ανάσχεσης του brain drain.