Ενδιαφέροντα

Το στρες στην παιδική ηλικία αφήνει ίχνη στον εγκέφαλο

Το στρες στην παιδική ηλικία αφήνει ίχνη στον εγκέφαλο
Οι αρνητικές εμπειρίες στην παιδική ηλικία – όπως ο θάνατος ενός γονέα, η ανάπτυξη σε συνθήκες φτώχειας, σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης ή η ψυχιατρική ασθένεια ενός γονέα- έχουν συνδεθεί με προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας αργότερα στη ζωή. Αλλά η νέα έρευνα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον στο Σαιντ Λούις έδειξε ότι οι […]

Οι αρνητικές εμπειρίες στην παιδική ηλικία – όπως ο θάνατος ενός γονέα, η ανάπτυξη σε συνθήκες φτώχειας, σωματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης ή η ψυχιατρική ασθένεια ενός γονέα- έχουν συνδεθεί με προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας αργότερα στη ζωή.

Αλλά η νέα έρευνα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον στο Σαιντ Λούις έδειξε ότι οι πολλαπλές ανεπιθύμητες εμπειρίες στην πρώιμη παιδική ηλικία συνδέονται με προβλήματα κατάθλιψης και σωματικής υγείας σε παιδιά ηλικίας 9 έως 15 ετών. Επιπλέον, οι ερευνητές έχουν εντοπίσει μια πιθανή πορεία εγκεφάλου για να εξηγήσει πώς τέτοιες αγχωτικές εμπειρίες επηρεάζουν την κακή υγεία στα παιδιά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια βασική δομή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη ρύθμιση των συναισθημάτων και της λήψης αποφάσεων είναι μικρότερη σε παιδιά που έχουν ζήσει τρεις ή περισσότερες ανεπιθύμητες εμπειρίες πριν από την ηλικία των 8 ετών, σε σύγκριση με τα παιδιά των οποίων η ζωή ήταν πιο σταθερή.

Τα μικρά παιδιά που αντιμετώπισαν πολλαπλές ανεπιθύμητες ενέργειες επίσης είχαν 15% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν σοβαρή κατάθλιψη από τα πρώτα έτη της εφηβείας και 25% πιθανότερο να έχουν προβλήματα σωματικής υγείας, όπως άσθμα και γαστρεντερικές διαταραχές. Λόγω των προβλημάτων υγείας, αυτά τα παιδιά ήταν πιθανότερο να χάσουν το σχολείο. Τα νέα ευρήματα αυτά δημοσιεύθηκαν χθες στο περιοδικό JAMA Pediatrics.
“Δεν περίμενε κανείς ότι θα δούμε προβλήματα υγείας σε τόσο μικρά παιδιά “, δήλωσε ο ανώτερος ερευνητής και ο παιδοψυχολόγος Joan L. Luby, πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον. “Τα ευρήματά μας δείχνουν πόσο ισχυρό είναι το ψυχοκοινωνικό περιβάλλον. Ο εγκέφαλος ενός παιδιού δεν αναπτύσσεται μόνο με βάση τη γενετική υποδομή του, επηρεάζεται από τις πιέσεις της φτώχειας, της βίας, της απώλειας γονέων και άλλων δυσμενών εμπειριών που μαζί έχουν σοβαρές συνέπειες για την υγεία προφανείς ήδη από τον έφηβο”.

Η μελέτη περιελάμβανε 119 παιδιά, ηλικίας 3 έως 6 ετών, όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τις δυσμενείς εμπειρίες στη ζωή των παιδιών – οι οποίες περιλάμβαναν επίσης εμπειρίες όπως φυσικές καταστροφές, σύλληψη γονέα ή γονέα με σοβαρή ασθένεια που απαιτούσε νοσηλεία. Τα παιδιά στη μελέτη κατά μέσο όρο αντιμετώπισαν τέτοιες εμπειρίες πριν από την ηλικία των 8 ετών.

Οι ερευνητές πραγματοποίησαν επίσης πολλαπλές εγκεφαλικές ανιχνεύσεις MRI αυτών των παιδιών όταν ήταν από  6 έως 13 ετών. Οι πρώτες εξετάσεις που πραγματοποιήθηκαν όταν τα παιδιά έφθασαν στη σχολική ηλικία έδειξαν ότι η κατώτερη μετωπική γύρου ήταν μικρότερη σε παιδιά που είχαν περισσότερες δυσμενείς εμπειρίες. Οι ερευνητές επίσης διαπίστωσαν ότι η δομή φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας οδού μέσω της οποίας οι πιέσεις των αρνητικών παιδικών εμπειριών μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική και σωματική υγεία.

“Οι άνθρωποι που εκτίθενται σε αντιξοότητες σε πρώιμες περιόδους ζωής αλλάζουν τον όγκο της κατώτερης μετωπικής γύρης που πιθανώς μπορεί να κάνει τα παιδιά πιο ευάλωτα σε θέματα συμπεριφοράς και κακής λήψης αποφάσεων”, δήλωσε ο Luby, διευθυντής του Early Emotional Development Program του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον. “Έχουμε την υποψία ότι τέτοιες αλλαγές συνδέονται με θέματα όπως η κακή διατροφή, η επικίνδυνη συμπεριφορά και γενικά η μη σωστή φροντίδα του εαυτού σας και συνολικά αυτό συμβάλλει σε φτωχότερα νοητικά και σωματικά αποτελέσματα υγείας”.