Ενδιαφέροντα

Πολυνομοσχέδιο: Υπερβολική φλυαρία, προχειρότητα, ασάφειες & σκάνδαλα 

Πολυνομοσχέδιο: Υπερβολική φλυαρία, προχειρότητα, ασάφειες & σκάνδαλα 
Της Νικολέτας Ντάμπου  Από προχειρότητα στην σύνταξη, ασάφειες σε σημαντικά σημεία και υπερβολική φλυαρία σε αλλά σημεία αλλά και σκάνδαλα,  χαρακτηρίζονται οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου με τα μέτρα για την 3η αξιολόγηση , γεγονός που ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα στην εφαρμογή και να απαιτείται νέος νόμος για τις διορθώσεις. Παρατηρείται στο πολυνομοσχέδιο μια υπερβολική συγκέντρωση […]

Της Νικολέτας Ντάμπου 

Από προχειρότητα στην σύνταξη, ασάφειες σε σημαντικά σημεία και υπερβολική φλυαρία σε αλλά σημεία αλλά και σκάνδαλα,  χαρακτηρίζονται οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου με τα μέτρα για την 3η αξιολόγηση , γεγονός που ενδεχομένως να δημιουργήσει προβλήματα στην εφαρμογή και να απαιτείται νέος νόμος για τις διορθώσεις.

Παρατηρείται στο πολυνομοσχέδιο μια υπερβολική συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του Υπουργού Υγείας , που σηματοδοτεί αδιαφάνεια και γραφειοκρατία και αφαίρεση αρμοδιοτήτων από συλλογικά όργανα , εποπτευόμενους οργανισμούς ( ΕΟΠΥΥ )  και ήδη λειτουργούσες άριστα επιτροπές , όπως η επιτροπή έγκρισης φαρμάκων υψηλού κόστους του ΕΟΠΥΥ . Ενώ, στους ορισμούς και διορισμούς προσώπων υπάρχει μία γενικευμένη ασάφεια προσόντων σε σχέση με τίτλους σπουδών , πράγμα που γεννά ερωτηματικά,  αν πράγματι στα νέα όργανα θα υπάρξει αξιοκρατία ή κομματοκρατία .

Θα αναφέρω κάποια σημαντικά άρθρα , του  πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στην Βουλή με τα προαπαιτούμενα για την 3η αξιολόγηση με στόχο να ψηφιστεί την προσεχή Δευτέρα ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία με τους θεσμούς στο Eurogroup στις 22 Ιανουαρίου, τα οποία   αφορούν στην Υγεία και  έχουν όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά που σας ανέφερα.

Ποιον εξυπηρετεί να φύγει η Επιτροπή διαπραγμάτευσης τιμών από τον ΕΟΠΠΥ και να υπάγεται στο Υπουργείο Υγείας; 

Στο άρθρο 254 για την επιτροπή διαπραγμάτευσης τιμών των φαρμάκων , του πολυνομοσχέδιου που κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή με τα μέτρα για την 3η αξιολόγηση και συγκεκριμένα στην παράγραφο 1,  λέει ότι η Επιτροπή διαπραγμάτευσης τιμών φεύγει από τον ΕΟΠΥΥ , (ενώ είναι δική του αρμοδιότητα , υποχρέωση και ευθύνη να διαπραγματεύεται για λογαριασμό των ασφαλισμένων του)  και να υπάγεται στον Υπουργό  Υγείας με το πρόσχημα της προμήθειας των νοσοκομείων με τις τιμές διαπραγμάτευσης. Θα μπορούσε απλά να προβλέπεται στον νόμο ότι ο Υπουργός μπορεί με απόφαση του να επιβάλει και στα νοσοκομεία τις τιμές της διαπραγμάτευσης. Άρα η απόφαση να φύγει από τον ΕΟΠΥΥ η επιτροπή διαπραγμάτευσης τιμών των φαρμάκων ποιον εξυπηρετεί;  Μήπως την παντοδυναμία του Υπουργού Υγείας και την αποδυνάμωση του ΕΟΠΥΥ ; Σίγουρα  δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον όταν είναι  γνωστές οι επιτυχημένες διαπραγματεύσεις του ΕΟΠΥΥ . Άλλωστε το πρόσφατο δελτίο τύπου του Ε.Μ.Α μιλά για την αναγκαία συνεργασία των ρυθμιστικών αρχών με τους πληρωτές στην περίθαλψη (Διαβάστε εδώ περισσότερα ). Για την έγκαιρη και βιώσιμη πρόσβαση των ασθενών στις νέες θεραπείες .   Να σημειώσουμε ότι οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων  (ΕΜΑ) και εκπρόσωποι των οργανισμών υγειονομικής περίθαλψης Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), συναντήθηκαν για πρώτη φορά στις 19 Σεπτεμβρίου 2017 στα γραφεία του ΕΜΑ στο Λονδίνο για να διερευνήσουν συνέργειες και να ενθαρρύνουν την αμοιβαία κατανόηση και συνεργασία ώστε να βελτιωθεί η έγκαιρη και προσιτή πρόσβαση των ασθενών σε νέα φαρμακευτικά προϊόντα. Η συνάντηση αποσκοπούσε να συμβάλλει στην ενίσχυση της βιώσιμης πρόσβασης στα φάρμακα για τους πολίτες της ΕΕ.

Στο άρθρο 251 για την Αναθεώρηση και κατάρτιση του καταλόγου Αποζημιούμενων  Φαρμάκων στην Παράγραφο 1. Αναφέρεται ότι ‘’ο Κάτοχος Άδειας Κυκλοφορίας (ΚΑΚ) μπορεί να υποβάλλει αναφορά για τυχών υφιστάμενα λάθη’’ δεν είναι σαφές τι εννοεί αναφορά; Και προς ποιόν ; Μήπως μπορεί να γίνει ΈΝΣΤΑΣΗ ;

Στην ίδια παράγραφο και στην συνέχεια αναφέρεται ότι ‘’ Η διόρθωση των λαθών γίνεται από την ‘’ Γραμματεία της Επιτροπής ‘’ . Εδώ αναρωτιόμαστε , σε ποια λάθη αναφέρεται , σε λάθη τιμών ; σε λάθη αξιολόγησης ; Και με ποια προσόντα η Γραμματεία θα διορθώσει κάτι που έχει περάσει από δύο επιτροπές Υψηλού Κύρους ; Και θα αποστέλλει τις διορθώσεις απ’ ευθείας προς την αρμόδια  υπηρεσία για αναθεώρηση του καταλόγου Αποζημιούμενων  Φαρμάκων  ;

Στην Δεύτερη (2) παράγραφο του ίδιου άρθρου υπάρχει ένα μεγάλο σκάνδαλο :Ενώ περιγράφεται δεσμευτική προθεσμία για την έκδοση της απόφασης του Υπουργού 180 ημέρες δίνεται παράλληλα η δυνατότητα στον Υπουργό Υγείας να μην εκδώσει αυτή την απόφαση (Διαβάστε περισσότερα στο Παρασκήνιο του www.healthweb.gr )

Στο άρθρο 248  για την Σύνθεση , Ορισμό , και Παύση των μελών της Επιτροπής και συγκεκριμένα στην παράγραφο 2 , ορίζει τον νέο κλάδο ‘’ Γραμματέων ‘’ , χωρίς συγκεκριμένες αρμοδιότητες . Αν εκτός από το να μαζεύουν αιτήσεις και να εξετάζουν ενστάσεις , είναι και εισηγητές των αιτημάτων στην Επιτροπή (που είναι και πλέον φυσικό εφ’ όσον τους ορίζει με προσόντα όπως των μελών της Επιτροπής )    θα πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη και να αναγράφονται ως ‘ Γραμματείς – Εισηγητές’  για να καθορίζεται η αρμοδιότητα τους και να δικαιολογούνται οι απαιτήσεις των προσόντων τους .

Στο άρθρο 264 για την θεραπεία με φάρμακα που δεν κυκλοφορούν στην Ελλάδα και φάρμακα υψηλού κόστους ειδικών παθήσεων, προβλέπεται, η γνώμη τριών (3) γιατρών ειδικότητας σχετικής με την νόσο για την οποία συνταγογραφείται ένα φάρμακο υψηλού κόστους,  ότι θα πρέπει να εγκρίνεται  από το ΔΣ του ΕΟΠΥΥ σε αντίθεση με τα σημερινά ισχύοντα όπου η επιτροπή φαρμάκων υψηλού κόστους που απαρτίζεται  από γιατρούς ειδικοτήτων και αποφασίζει για την χορήγηση του φαρμάκου .

Στο άρθρο 268 και στην παράγραφο 6 ,  αναφέρεται ότι αν ένα αίτημα ασθενούς για χορήγηση φαρμάκου που δεν συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο αποζημιουμένων φαρμάκων, δεν απαντηθεί εντός πέντε (5) ημερών  θεωρείται ότι  απερρίφθη , χωρίς να ενημερώνεται ο θεράπων ιατρός ούτε ο ασθενής . Αναρωτιόμαστε αυτός είναι ο σεβασμός της πολιτείας επί κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στον ασθενή , να αναμένει και να μην λαμβάνει έστω και μία αρνητική αλλά τεκμηριωμένη απάντηση; Θα μείνει  με   την ελπίδα μήπως  τυχόν λάβει απάντηση την έκτη ημέρα , την έβδομη ή την όγδοη …! Και τελικά ποτέ!

Με το άρθρο  259  του πολυνομοσχέδιου καταργείται η επιτροπή τιμών  του Υπουργείου Υγείας η οποία εξετάζει τις αντιρρήσεις των εταιριών (ΚΑΚ )  για τιμές που είχαν λάβει . Πλέον η ένσταση υποβάλλεται ‘’ Ενώπιον του Υπουργού Υγείας ‘’ !! ο οποίος εκδίδει αποφάσεις επί της ένστασης , μετά από την γνώμη του ΕΟΦ . Δηλαδή ποιος στον ΕΟΦ γνωμοδοτεί ;  Η διεύθυνση που είχε την  ευθύνη να δώσει την αρχική τιμή στο φάρμακο; Δηλαδή Γιάννης κερνάει Γιάννης πίνει; Πως διασφαλίζεται η διαφάνεια; 

Διαβάστε ολόκληρο το Πολυνομοσχέδιο εδώ