Επιστημονικά Νέα

Έρευνα: Οι καθηγητές στρεσάρουν τους μαθητές

Έρευνα: Οι καθηγητές στρεσάρουν τους μαθητές
Το γεγονός ότι οι μαθητές εξαντλούν τους καθηγητές τους μέσα στην αίθουσα μιας τάξης ήταν γνωστό. Νέα Καναδική επιστημονική έρευνα όμως έκανε λόγο και για μετάδοση του στρες από τους καθηγητές στους μαθητές. Με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια δημόσιας υγείας Έβα Όμπερλεϊ, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό […]

Το γεγονός ότι οι μαθητές εξαντλούν τους καθηγητές τους μέσα στην αίθουσα μιας τάξης ήταν γνωστό. Νέα Καναδική επιστημονική έρευνα όμως έκανε λόγο και για μετάδοση του στρες από τους καθηγητές στους μαθητές.

Με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια δημόσιας υγείας Έβα Όμπερλεϊ, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό κοινωνικής ιατρικής “Social Science & Medicine”.

Οι επιστήμονες πήραν λοιπόν δείγματα σάλιου από 406 μαθητές Δημοτικού, ηλικίας οκτώ έως 12 ετών, για να μετρήσουν το επίπεδο της ορμόνης του στρες κορτιζόλης και διαπιστώθηκε ότι όσο μεγαλύτερη ήταν η συναισθηματική εξάντληση ενός εκπαιδευτικού, τόσο πιθανότερο ήταν οι μαθητές του να έχουν αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, άρα στρες. Τα υψηλά επίπεδα της εν λόγω ορμόνης έχουν συνδεθεί στο παρελθόν με μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών και με ψυχολογικά προβλήματα.

Η κ. Όμπερλεϊ δήλωσε πως παραμένει δύσκολο να ξεκαθαρισθεί σε ποιό βαθμό ο ένας επηρεάζει τον άλλο και πως «Τα ευρήματα δείχνουν ότι είναι δυνατό να λαμβάνει χώρα “μόλυνση” στρες στην τάξη ανάμεσα στους μαθητές και στους δασκάλους τους. Δεν είναι πάντα σίγουρο ποιό προηγείται, το στρες του δασκάλου ή του μαθητή, αλλά μάλλον πρόκειται για ένα κυκλικό πρόβλημα».

Όπως επεσήμανε η καθηγήτρια Κίμπερλι Σόνερτ-Ράιχλ του ίδιου πανεπιστημίου, «είναι ξεκάθαρο από προηγούμενες πρόσφατες έρευνες ότι η διδασκαλία είναι ένα από τα πιο αγχωτικά επαγγέλματα και συνεπώς οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από επαρκή υποστήριξη στη δουλειά τους για να τα βγάλουν πέρα με την ψυχική εξάντληση, έτσι ώστε να μην εξαπλώνουν το στρες σε όλη την τάξη. Αν δεν υποστηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, τότε διακινδυνεύουμε παράπλευρες απώλειες στην πλευρά των μαθητών».