Επιστημονικά Νέα

Επικίνδυνο το κάπνισμα μέσα στο αυτοκίνητο

Επικίνδυνο το κάπνισμα μέσα στο αυτοκίνητο
Το κάπνισμα μέσα στο αυτοκίνητο ακόμη και με ανοιχτά τα παράθυρα  δημιουργεί ρύπανση του αέρα που υπερβαίνει τα επίσημα όρια ασφαλείας του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα. Τα παιδιά που κάθονται στο πίσω κάπνισμα, όταν κάποιος καπνίζει στις μπροστινές θέσεις, εκτίθενται σε αυτή τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, σύμφωνα με τη […]

Το κάπνισμα μέσα στο αυτοκίνητο ακόμη και με ανοιχτά τα παράθυρα  δημιουργεί ρύπανση του αέρα που υπερβαίνει τα επίσημα όρια ασφαλείας του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.

Τα παιδιά που κάθονται στο πίσω κάπνισμα, όταν κάποιος καπνίζει στις μπροστινές θέσεις, εκτίθενται σε αυτή τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, σύμφωνα με τη μελέτη. Όπως είπαν οι Βρετανοί επιστήμονες, τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα επειδή αναπνέουν με ταχύτερο ρυθμό, έχουν λιγότερο ανεπτυγμένο ανοσοποιητικό σύστημα και δεν μπορούν να αποφύγουν το παθητικό κάπνισμα. Έτσι, κινδυνεύουν από δύσπνοια, άσθμα, ωτίτιδες κ.α.

Οι ερευνητές από τη Σκωτία με επικεφαλής τον δρα Σον Σεμπλ του πανεπιστημίου του Αμπερντίν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό “Tobacco Control”, σύμφωνα με το BBC, έκαναν μετρήσεις επί ένα τριήμερο στη διάρκεια 85 διαδρομών με αυτοκίνητο, διάρκειας δέκα λεπτών έως μίας ώρας. Στις μισές περίπου διαδρομές ο οδηγός κάπνισε έως τέσσερα τσιγάρα.

Οι επιστήμονες κατέγραφαν με ειδική συσκευή στο πίσω κάθισμα το επίπεδο της ποιότητας του αέρα. Όπως διαπιστώθηκε, τα μικροσωματίδια μέσα στο αυτοκίνητο ήσαν κατά μέσο όρο 85 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, ποσότητα υπερτριπλάσια του μέγιστου επιπέδου των 25 μg/κυβ.μέτρο που συστήνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Ανάλογα με τον αριθμό των τσιγάρων που κάπνιζε ο οδηγός, αυξανόταν και το επίπεδο των σωματιδίων, που έφθαναν κατά μέσο όρο έως τα 385 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (σε μια περίπτωση μάλιστα άγγιξαν τα 880 μg/κυβ.μ).

Ακόμα και όταν ο οδηγός κάπνιζε μόνο ένα τσιγάρο και μάλιστα με ανοιχτό το παράθυρο, τα επίπεδα των μικροσωματιδίων, που εισχωρούν στους πνεύμονες, ήσαν πάλι πάνω από το όριο ασφαλείας. Αντίθετα, στις διαδρομές που ο οδηγός δεν κάπνιζε, τα σωματίδια δεν ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο τα 7,4 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, δηλαδή ήσαν πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, σύμφωνα με τα ευρήματά τους, το παθητικό κάπνισμα, στο οποίο υποβάλλονται οι επιβάτες μέσα στο αυτοκίνητο, θέλοντας και μη, είναι πιθανό ότι αποβαίνει επιβλαβές για την υγεία τους, ιδίως για τα παιδιά. «Πιστεύουμε ότι υπάρχει σαφής ανάγκη να απαγορευθεί το κάπνισμα στα αυτοκίνητα, όταν υπάρχουν παιδιά», όπως τονίζουν, κάτι με το οποίο, όπως έχει δηλώσει, συμφωνεί και ο Βρετανικός Ιατρικός Σύλλογος, ακόμα μάλιστα κι αν δεν επιβαίνουν παιδιά μέσα στο αυτοκίνητο. Αρκετές χώρες έχουν επιβάλει απαγορεύσεις για το κάπνισμα στο αυτοκίνητο, όταν στους επιβάτες περιλαμβάνονται παιδιά (Καναδάς, Αυστραλία, Ν.Αφρική, Κύπρος κ.α.).