ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Ενισχύει τη γνωστική ικανότητα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας

Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Ενισχύει τη γνωστική ικανότητα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας
Eκμάθηση νέων δεξιοτήτων: Η διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και της γνωστικής λειτουργίας καθώς ένα άτομο μεγαλώνει είναι μια κρίσιμη πτυχή της υγιούς γήρανσης.

Η διατήρηση της υγείας του εγκεφάλου και της γνωστικής λειτουργίας καθώς ένα άτομο μεγαλώνει είναι μια κρίσιμη πτυχή της υγιούς γήρανσης. Ενώ ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι η σωματική άσκηση μπορεί να ενισχύσει τη λειτουργία του εγκεφάλου, η πνευματική άσκηση – όπως η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων – μπορεί επίσης να βελτιώσει τη γνωστική λειτουργία.

Για παράδειγμα, μια ανασκόπηση έρευνας του 2022 διαπίστωσε ότι η ταυτόχρονη εκπαίδευση με δύο καθήκοντα χρησιμοποιώντας προγράμματα που βασίζονται σε υπολογιστή ή εικονική πραγματικότητα είχε σημαντικές θετικές επιπτώσεις στη γνωστική λειτουργία, την εκτελεστική λειτουργία και την ψυχοκινητική ταχύτητα σε ηλικιωμένους ενήλικες. Ωστόσο, τι γίνεται με τις εργασίες του πραγματικού κόσμου; Θα μπορούσε η εκμάθηση πολλαπλών δεξιοτήτων στον πραγματικό κόσμο να βοηθήσει στη διατήρηση ή τη βελτίωση της γνωστικής λειτουργίας σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας;

Και αν ναι, πόσο καιρό θα διαρκούσαν αυτές οι βελτιώσεις μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίας εκμάθησης δεξιοτήτων; Αυτά ήταν τα ερωτήματα που προσπάθησαν να απαντήσουν οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Riverside στη νέα τους έρευνα που δημοσιεύτηκε στις 14 Απριλίου στο περιοδικό Aging & Mental Health. Για να διερευνήσει εάν η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων παράγει τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα γνωστικά οφέλη, η ερευνητική ομάδα διεξήγαγε δύο μελέτες.

Και στις δύο μελέτες, οι συμμετέχοντες ήταν μεταξύ 66 και 69 ετών, μιλούσαν άπταιστα αγγλικά και δεν είχαν προβλήματα όρασης ή γνωστικές διαταραχές. Οι έξι συμμετέχοντες στην πρώτη μελέτη έμαθαν ισπανικά, τη λειτουργία του iPad και τη ζωγραφική σε διάστημα 15 εβδομάδων. Στη δεύτερη μελέτη, 27 συμμετέχοντες επέλεξαν τρεις από τις πέντε επιλογές – ισπανικά, φωτογραφία, λειτουργία iPad, σχέδιο ή σύνθεση μουσικής – και παρακολούθησαν τα επιλεγμένα μαθήματα για 12 εβδομάδες.

Και στις δύο μελέτες οι μεγαλύτεροι ενήλικες ολοκλήρωσαν τουλάχιστον έξι ώρες μαθημάτων την εβδομάδα συν μια συζήτηση διάρκειας μιας ώρας. Επιπλέον, οι επιστήμονες αξιολόγησαν τη γνωστική λειτουργία του συμμετέχοντος, συμπεριλαμβανομένης της προσοχής, της αναστολής και της βραχυπρόθεσμης μνήμης, στην αρχή της μελέτης, στα μισά του δρόμου και μετά από τρεις μήνες διδασκαλίας. Η ομάδα παρακολούθησε επίσης τρεις μήνες, έξι μήνες και ένα χρόνο μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων.

Μετά την ανάλυση των δεδομένων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γνωστικές βαθμολογίες του συμμετέχοντος τρεις, έξι και 12 μήνες μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων ήταν υψηλότερες από ό,τι πριν από τις μαθησιακές συνεδρίες – μερικές φορές περισσότερες από τρεις φορές υψηλότερες σε πολλές κατηγορίες. Επιπλέον, ένα χρόνο μετά τα μαθήματα, ορισμένοι μεγαλύτεροι σε ηλικία συμμετέχοντες έκαναν υψηλότερα τεστ σε συγκεκριμένες γνωστικές εργασίες από ό,τι πριν από τη μαθησιακή παρέμβαση.

“Είναι αξιοσημείωτο ότι οι γνωστικές βαθμολογίες αυξήθηκαν σε επίπεδα παρόμοια με προπτυχιακούς που έκαναν τα ίδια γνωστικά τεστ για πρώτη φορά. Το εύρημα μας για συνεχή γνωστική ανάπτυξη στην ενήλικη ζωή είναι μοναδικό επειδή οι περισσότερες μελέτες δείχνουν μόνο διατήρηση των γνωστικών ικανοτήτων ή γνωστική έκπτωση με την πάροδο του χρόνου”, λέει. Η επικεφαλής ερευνήτρια Rachel Wu, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο UC Riverside, σε ένα δελτίο τύπου.

Οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν ότι τα μαθήματα περιελάμβαναν μάθηση νέων δεξιοτήτων, παρακινητικές διαλέξεις και κοινωνική υποστήριξη από ομοτίμους, μιμούμενοι τα ίδια περιβάλλοντα μάθησης που παρέχονται σε παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες. Και αυτό το περιβάλλον μπορεί να συνέβαλε στα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα γνωστικά οφέλη του συμμετέχοντος στη μελέτη.

Ωστόσο, επειδή η μελέτη περιελάμβανε μικρό αριθμό συμμετεχόντων, η ομάδα προτείνει ότι οι μελλοντικές έρευνες θα πρέπει να αποτελούνται από μια μεγαλύτερη, πιο διαφοροποιημένη ομάδα ηλικιωμένων ενηλίκων και ίσως νευροαπεικόνιση για να αποκαλυφθεί ποιες περιοχές του εγκεφάλου επηρεάζονται από τις μαθησιακές εμπειρίες. Ωστόσο, οι επιστήμονες έγραψαν: «Συνολικά, τα ευρήματά μας προωθούν τα οφέλη της δια βίου μάθησης, δηλαδή τη βελτίωση των γνωστικών ικανοτήτων στην μεγαλύτερη ενήλικη ζωή».