Διατροφή

Περιβάλλον Πλανήτης: Η ανάγκη για αλλαγή στο σύστημα διατροφής μας γίνεται πιο επείγουσα από ποτέ.

Περιβάλλον Πλανήτης: Η ανάγκη για αλλαγή στο σύστημα διατροφής μας γίνεται πιο επείγουσα από ποτέ.

Οι επιλογές των μπαχαρικών είναι ατελείωτες, αλλά επίσης μπορείτε να επιλέξετε να προσθέσετε μανιτάρια αντί για κρέας ώστε να γίνει το πιάτο σας ακόμα πιο χορταστικό και γευστικό.

Περιβάλλον Πλανήτης: Η διατροφή 7.6 δισεκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως αποτελεί μεγάλο βάρος για τον πλανήτη. Η παγκόσμια παραγωγή τροφίμων ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου των εκπομπών αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου, και τεράστιες αγροτικές εκτάσεις καλύπτουν το ανησυχητικό ποσοστό του 43% των ερήμων και των παγωμένων εδαφών παγκοσμίως. Όσο η κλιματική αλλαγή πλησιάζει ένα σημείο από το οποίο δεν θα υπάρχει επιστροφή, όσο η γη και τα θαλάσσια οικοσυστήματα γίνονται ολοένα και πιο εύθραυστα, η ανάγκη για μια αλλαγή στο σύστημα διατροφής μας γίνεται πιο επείγουσα από ποτέ.

Επιπροσθέτως, οι επιδράσεις της παραγωγής τροφίμων ξεπερνούν την κλιματική αλλαγή και την απώλεια οικοσυστημάτων. Η ευρεία χρήση αντιβιοτικών σε ζώα δημιουργεί όλο και μεγαλύτερη αντιβιοτική αντοχή στον ανθρώπινο οργανισμό, απειλώντας τη σύγχρονη ιατρική όπως τη γνωρίζουμε με κίνδυνο μετάδοσης επικίνδυνων ασθενειών.

Είναι ξεκάθαρο ότι η μείωση της κατανάλωσης κρέατος είναι καλή για την υγεία τη δική μας και της Γης – αλλά η επιλογή χορτοφαγικών γευμάτων δεν πρέπει να γίνεται αντιληπτή ως τιμωρία. Δεν χρειάζεται να περάσουμε από την τυπική διατροφή σε μια αυστηρή vegan διατροφή. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με μικρά βήματα, να πειραματιστούμε και να δοκιμάζουμε γεύσεις και συνδυασμούς. Γιατί δεν είναι απλώς φαγητό, αλλά μια εμπειρία που στόχο έχει και την απόλαυση.

5 απλοί τρόποι να κάνουμε τη διατροφή μας πιο φιλική στο περιβάλλον

Ξεκινάμε με μικρά βήματα

Δεν χρειάζεται να αλλάξουμε τα πάντα ξαφνικά. Για την ακρίβεια, έρευνα δείχνει ότι είναι πολύ πιο πιθανό να υιοθετήσουμε νέες συνήθειες αν ξεκινήσουμε με απλές πράξεις. Ο επιστήμονας συμπεριφοράς BJ Fogg το ονομάζει μέθοδο των Μικρών Συνηθειών: η ιδέα δηλαδή ότι μπορούμε σταδιακά να αναπρογραμματίσουμε τον εγκέφαλό μας, γιορτάζοντας κάθε μικρό, βασικό βήμα που κάνουμε προς το στόχο μας.

Αφήστε στην άκρη τη νοοτροπία «όλα ή τίποτα» και παίξτε με το μέγεθος της μερίδας. Το κρέας παλιά ήταν συνήθως απλώς το ορεκτικό, αλλά πλέον έχει γίνει το κύριο κομμάτι του γεύματός μας. Αν συνήθως τρώτε κρέας σε σχεδόν όλα τα γεύματα, ξεκινήστε προσθέτοντας ένα γεύμα την ημέρα χωρίς κανένα ίχνος κρέατος ή ακόμα καλύτερα την εβδομάδα. Και αν ανησυχείτε ότι δεν λαμβάνετε αρκετά θρεπτικά στοιχεία, μπορείτε εύκολα να βρείτε φυτικές εναλλακτικές που είναι πλούσιες στα ίδια συστατικά.

Επιλέγουμε κρέας χαμηλότερης επίδρασης στον πλανήτη

Η παραγωγή φυτικών τροφών συνήθως απαιτεί λιγότερες εκπομπές άνθρακα συγκριτικά με τα ζώα. Για παράδειγμα, η παραγωγή 100 γραμμαρίων μοσχαρίσιας πρωτεΐνης απελευθερώνει 90 φορές περισσότερα αέρια απ’ ότι η παραγωγή πρωτεΐνης από μπιζέλια. Όμως, αν δεν είστε έτοιμοι να παραλείψετε εντελώς το κρέας, μπορείτε και πάλι κάνετε πιο «οικολογικές» επιλογές.

Από πλευράς άνθρακα, το κοτόπουλο, το χοιρινό και τα ψάρια ελευθέρας βοσκής έχουν μικρότερη επίδραση σε σύγκριση με το μοσχάρι, το αρνί και τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας. Τα τελευταία παράγουν περισσότερο μεθάνιο και άλλα αέρια του φαινομένου του θερμοκηπίου, χρειάζονται μεγαλύτερες ποσότητες γης και παράγουν περισσότερους ρυπογόνους παράγοντες.

Δοκιμάστε να αντικαταστήσετε την μπριζόλα σας με κοτόπουλο ή θαλασσινά. Αν καταναλώνετε συχνά κρέας, η μείωση της επιλογής μοσχαριού και αρνιού θα μειώσει αυτόματα και το αποτύπωμά σας.

Παραλείπουμε τα γαλακτοκομικά

Τα βοοειδή είναι υπεύθυνα για το 65% περίπου των εκπομπών αερίου στον τομέα της κτηνοτροφίας και αυτό περιλαμβάνει 270 εκατομμύρια αγελάδες που παράγουν γάλα παγκοσμίως. Υπάρχουν άλλωστε τόσες vegan επιλογές εκεί έξω: γιαούρτι, τυρί, βούτυρο, γάλα και παγωτό. Εκτός από αυτό μπορείτε και πάλι να μειώσετε απλώς τις μέρες που καταναλώνετε γαλακτοκομικά αντί να υπάρχουν στη διατροφή σας 7 μέρες την εβδομάδα.

Το τυρί είναι επίσης ένας από τους ενόχους υπό όρους αποτυπώματος άνθρακα, αλλά δεν παράγονται όλα τα τυριά με τον ίδιο τρόπο. Μία έρευνα συνέκρινε τη μοτσαρέλα και το τσένταρ και βρήκε ότι το δεύτερο είχε υψηλότερη περιβαλλοντική επίδραση, επειδή φτιάχνεται με τη χρήση περισσότερου γάλακτος και είναι βαρύτερο κατά τη μεταφορά. Και έχετε υπόψη σας πως όσο περισσότερο παραμένει το τυρί σε κελάρια, τόσο μεγαλύτερη ενέργεια απαιτείται για την αποθήκευσή του.

Νοστιμιά στο πιάτο με άλλους τρόπους

Ένα γεύμα χωρίς κρέας δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα είναι και άνοστο. Αν θέλετε οι χορτοφαγικές επιλογές σας να έχουν ωραία γεύση, χρειάζεται να μάθετε πώς να προσθέτετε νοστιμιά με συστατικά που δεν θα καταστρέψουν το πιάτο. Θέλουμε να τονίσουμε τα συστατικά και όχι να τα καλύψουμε με βαριές σάλτσες. Οι επιλογές των μπαχαρικών είναι ατελείωτες, αλλά επίσης μπορείτε να επιλέξετε να προσθέσετε μανιτάρια αντί για κρέας ώστε να γίνει το πιάτο σας ακόμα πιο χορταστικό και γευστικό.

Συνδεόμαστε με τους άλλους και απολαμβάνουμε μαζί τα γεύματα

Η δοκιμή νέων πιάτων μπορεί να φαίνεται βαρετή ή ακόμη και τρομακτική, αλλά δεν χρειάζεται να το κάνετε μόνοι σας. Προσκαλέσετε φίλους και γνωστούς που επιθυμούν και εκείνοι να επεκτείνουν το μενού τους ώστε να κάνετε αυτή την εμπειρία πιο απολαυστική. Άλλωστε, έρευνα ισχυρίζεται ότι είναι πιθανότερο να εμμείνουμε σε μια νέα συνήθεια, όταν λαμβάνουμε κοινωνική στήριξη.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Σχέδιο για τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος στα κυλικεία των πανεπιστημίων στο Βερολίνο ως μια προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.

Διατροφικές στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στην ισορροπία του πλανήτη μας

Πώς η υγιεινή διατροφή βοηθά τον πλανήτη

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Ποια είναι τα οφέλη των αμυλούχων λαχανικών;

Άμυλο διατροφή: Τα αμυλούχα λαχανικά παρέχουν επίσης πολύτιμες ποσότητες μετάλλων που χρειάζεται το σώμα σας. Ως πλούσιες πηγές καλίου και μαγνησίου, μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο υψηλής αρτηριακής πίεσης και καρδιακών παθήσεων, να ανακουφίσουν τα συμπτώματα του προεμμηνορροϊκού συνδρόμου και να διασφαλίσουν την υγεία των οστών.

Ταξινόμηση τροφίμων από άποψη υγείας

Η μέση βαθμολογία των τροφίμων-ποτών της «Πυξίδας» υπολογίστηκε στο 43,2, κάτι που δείχνει πόσα περιθώρια υπάρχουν για να βελτιωθεί η διατροφή του μέσου ανθρώπου από άποψη ποιότητας και υγείας.