ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ
Μαρία Πανουσοπούλου
Προϊσταμένη του τμήματος σχεδιασμού παροχής, τιμολόγησης-κοστολόγησης ιατροτεχνολογικού, υγειονομικού υλικού και σκευασμάτων ειδικής διατροφής του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
video

Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη 2021-Πανουσοπούλου :Προτεραιότητα του ΕΟΠΥΥ η αποζημίωση των νέων τεχνολογιών για τον Διαβήτη

Για την αποζημίωση από τον ΕΟΠΥΥ των νέων προηγμένων τεχνολογιών που είναι αναγκαίες για την αντιμετώπιση του  Σακχαρώδη Διαβήτη ,μιλάει η κ.  Μαρία Πανουσοπούλου -Προϊσταμένη του ΕΟΠΥΥ στο τμήμα σχεδιασμού,παροχής, τιμολόγησης, κοστολόγησης ιατροτεχνολογικού, υγειονομικού υλικού  και σκευασμάτων ειδικής διατροφής στο healthweb.gr και την εκπομπή OPINION HEALTH με την Νικολέτα Ντάμπου στο πλαίσιο του αφιερώματος που πραγματοποιεί για το Σακχαρώδη Διαβήτη για έναν ολόκληρο μήνα, από τις 15 Οκτωβρίου, με αφορμή την σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη 14 Νοεμβρίου όπου και ολοκληρώνεται .

Σήμερα, 14 Νοεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα διαβήτη. Το 2021 αποτελεί μία χρονιά ορόσημο για τον Σακχαρώδη Διαβήτη, καθώς γιορτάζουμε την 100η επέτειο από την ανακάλυψη της ινσουλίνης. Στο healthweb.gr και την εκπομπή Opinion Health, σήμερα ολοκληρώνουμε το αφιέρωμα για τον Σακχαρώδη Διαβήτη που ξεκινήσαμε στις 15 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια του οποίου συνομιλήσαμε με πολύ σημαντικούς επιστήμονες αλλά και ασθενείς, καθώς και με εκπρόσωπο της φαρμακευτικής  εταιρείας της  Novo Nordisk Hellas ,  αναδεικνύοντας τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς με διαβήτη στην Ελλάδα και πως μπορούν να τα ξεπεράσουν. Ένα από τα βασικά προβλήματα που προκύπτει είναι η μη πρόσβασή των ασθενών σε προηγμένες τεχνολογίες, όπως είναι οι αντλίες έγχυσης ινσουλίνης αλλά και νέες ινσουλίνες. Και αυτό διότι δεν τα αποζημιώνει ο ΕΟΠΥΥ. Για το θέμα αυτό συνομιλούμε, σήμερα, με την κυρία Μαρία Πανουσοπούλου .

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά για να μπορεί και το ευρύ κοινό να μας παρακολουθήσει κάπως καλύτερα. Κυρία Πανουσοπούλου είστε η Προϊσταμένη στο τμήμα σχεδιασμού του ΕΟΠΥΥ παροχής, τιμολόγησης, κοστολόγησης ιατροτεχνολογικού- υγειονομικού υλικού και σκευασμάτων ειδικής διατροφής. Πόσα χρόνια εργάζεστε στη θέση αυτή;

Έχω τοποθετηθεί στο τμήμα αυτό τα τελευταία 3,5 χρόνια και έχω την χαρά να διαχειρίζομαι όλα αυτά τα προβλήματα που αναφέρατε. Να συναντώ τόσο τους ασφαλισμένους και τους δικαιούχους που έχουν ανάγκη να λάβουν τις παροχές σε ιατροτεχνολογικά προϊόντα, σε υγειονομικό υλικό και σε σκευάσματα ειδικής διατροφής. Το τμήμα μου ουσιαστικά διαχειρίζεται το μητρώο αποζημιούμενων προϊόντων του ΕΟΠΥΥ, με άλλα λόγια διαχειρίζεται μία βάση δεδομένων στην οποία είναι καταγεγραμμένα όλα τα είδη, όλα τα προϊόντα που ο οργανισμός αποζημιώνει στους ασφαλισμένους μας.

Ποιος είναι ο τρόπος που λειτουργεί το συγκεκριμένο τμήμα;

Η εφαρμογή του μητρώου εμπεριέχει μετά από αίτηση όλα τα προϊόντα που κάθε εισαγωγέας επιθυμεί να αποζημιωθούν μέσα από το δίκτυο των συγκεκριμένων παρόχων του ΕΟΠΥΥ. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που εισάγουν προϊόντα είτε πεπατημένης οδού είτε νέων τεχνολογιών και επιθυμούν να τα αποζημιώσει ο οργανισμός, είναι υποχρεωμένοι να τα εντάξουν μέσα στο μητρώο και εν συνεχεία μέσα από συγκεκριμένες διοικητικές διαδικασίες τα προϊόντα αυτά εντάσσονται στην αποζημίωση του οργανισμού, οπότε και οι συνταγογράφοι ιατροί μπορούν να τα γνωματεύσουν σε ηλεκτρονικές γνωματεύσεις παροχών και οι ασφαλισμένοι μας να τα προμηθευτούν είτε μέσω των φαρμακείων, των ιδιωτικών φαρμακείων, είτε μέσω του δικτύου των ιδιωτικών παρόχων που έχουν σύμβαση με τον οργανισμό.

Κυρία Πανουσοπούλου στην σημερινή μας συνέντευξη θα επικεντρωθούμε στον Σακχαρώδη Διαβήτη , με αφορμή το αφιέρωμα που πραγματοποιούμε στο healthweb . Μέσα από τις συνεντεύξεις που έχουμε κάνει, τόσο σε ασθενείς όσο και σε επιστήμονες, εντοπίσαμε ότι ένα από τα βασικά προβλήματα των ασθενών σήμερα, τόσο των ενηλίκων όσο και των παιδιών, είναι η δυσκολία στην πρόσβαση σε νέες τεχνολογίες οι οποίες αφορούν αντλίες έγχυσης ινσουλίνης. Οι ασθενείς λένε ότι είναι πολύ σημαντικές για αυτούς.  Ποιο είναι το πρόβλημα και μέχρι αυτή τη στιγμή ο ΕΟΠΥΥ δεν τις έχει αποζημιώσει;

Εξαιρετική ερώτηση! Καταρχάς θα ήθελα να ενημερώσω το κοινό σας ότι ο οργανισμός αποζημιώνει αρκετά ιατροτεχνολογικά προϊόντα που αφορούν στην αντιμετώπιση και στη ρύθμιση του Σακχαρώδη Διαβήτη. Έχουμε εκτός από τις ταινίες μέτρησης σακχάρου και τις αντλίες ινσουλίνης που ήδη αποζημιώνονται καθώς και  τα αναλώσιμά τους. Αποζημιώνει ο οργανισμός  τους αισθητήρες που είναι για τα συστήματα καταγραφής γλυκόζης αλλά και  ένα προϊόν το οποίο βοηθάει στη μέτρηση σακχάρου χωρίς τρυπήματα. Άρα ο ΕΟΠΥΥ έχει κάνει βήματα μπροστά και έχει φροντίσει να παρέχει πράγματα προς τους ασφαλισμένους. Αυτό που μένει σε εκκρεμότητα είναι να προχωρήσουμε λίγο πιο γρήγορα στην αποζημίωση των νέων τεχνολογιών, οι οποίες όμως είναι και σχετικά πρόσφατες. Δηλαδή είναι τεχνολογίες οι οποίες δεν έχουν χρόνια στην αποζημίωση άλλων αποζημιωτικών φορέων στην Ευρώπη ή σε άλλες χώρες του χάρτη. Αυτό σημαίνει ότι τα εξετάζουμε και αυτά θα ενταχθούν γιατί είναι μία αναγκαιότητα. Να ενημερώσω ότι από τους ασθενείς που είναι ήδη στις αντλίες, το 1/3 φαίνεται ότι δεν είναι ρυθμισμένοι. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει αναγκαιότητα να ενταχθούν νέες τεχνολογίες είτε γιατί αυτές θα είναι λίγο πιο ελκυστικές, πιο εύκολες για χρήση, οπότε και οι ασθενείς θα συμμορφωθούν καλύτερα και έτσι θα μας βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των επιπλοκών, των ανεπιθύμητων επιπλοκών οι οποίες επιβαρύνουν κι άλλο τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ πέραν της υγείας των ασφαλισμένων μας.

Άρα θεωρείτε αναγκαιότητα να αποζημιωθούν οι νέες, προηγμένες τεχνολογίες;

Είναι αναγκαιότητα, ο ΕΟΠΥΥ έχει φροντίσει γι’ αυτό, η Διοίκηση του οργανισμού έχει δώσει στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης να ενταχθεί στο χρονοδιάγραμμα η εξέταση και η διαπραγμάτευση με τις εν λόγω εταιρείες για τα υλικά αυτά, οπότε ναι είναι στο πρόγραμμα να ενταχθούν στην αποζημίωση.

Πόσο σύντομα μπορεί να γίνει αυτό κυρία Πανουσοπούλου; Γιατί μιλούν για καθυστερήσεις οι ασθενείς.

Δεν είναι καθυστερήσεις.  Ναι, οι ασθενείς καλά το εκλαμβάνουν ως καθυστερήσεις, εμείς θα το περιγράψουμε όμως ως νομοθετημένη, θεσμοθετημένη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε, δεδομένου ότι αυτά τα υλικά αφορούν και αύξηση προϋπολογισμού και επιπλέον δαπάνες για τον οργανισμό που πρέπει να διαχειριστεί και τα βήματα πρέπει να είναι μικρά, σωστά, έτσι ώστε να μην έχουμε σπατάλη του δημοσίου χρήματος αφενός και αφετέρου να προσπαθήσουμε να φέρουμε τα καλύτερα αποτελέσματα για τους ασφαλισμένους μας.

Άρα να περιμένει κανείς μέχρι τέλους του 2021 ή θα πάρει και από το  2022 κάποιο χρονικό διάστημα;

Για τις αντλίες θα πάμε λίγο πιο μακριά. Δυστυχώς αυτή την εποχή ολοκληρώνεται η διαπραγμάτευση συνεχούς καταγραφής γλυκόζης, τα οποία είναι και αυτά συστήματα προηγμένης τεχνολογίας, θα φέρουν ανακούφιση στους ασφαλισμένους, θα βοηθήσουν τον κόσμο  να καταγράφει την διαβάθμιση της γλυκόζης στο αίμα, κάτι το οποίο χρειάζεται ο γιατρός για να δει κατά πόσο είναι ρυθμισμένος ο ασθενής ή όχι. Και αφετέρου θα ανακουφίσουν τους ασθενείς γιατί κάποια από αυτά τα συστήματα δεν θα πονούν τον ασφαλισμένο, θα μπορεί να κάνει καταγραφή περισσότερες φορές εφόσον δεν θα έχει τρυπήματα στα δάχτυλα . Άρα προχωράμε να κλείσουμε  το θέμα συστημάτων καταγραφής γλυκόζης και μετά θα ανοίξει το θέμα των αντλιών. Πρέπει να τονίσω ότι τόσο η Επιτροπή αλλά και η Διοίκηση του ΕΟΠΥΥ έχει θέσει σε προτεραιότητα την ένταξη των νέων τεχνολογιών για τους ασθενείς που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη και αυτό γιατί από το 2018 δεν είχε δοθεί κάποια τέτοια προτεραιότητα. Στα πλαίσια των διαπραγματεύσεων και της λειτουργίας Επιτροπής Διαπραγμάτευσης από το 2015 είδαμε ότι μόνο ένα προϊόν που αφορούσε το σακχαρώδη διαβήτη εντάχθηκε στην αποζημίωση, ενώ ταυτόχρονα έχουν έρθει άλλα. Άρα αυτός ο χρόνος που έχει χαθεί στο παρελθόν, τρέχουμε και πασχίζουμε να προλάβουμε και να εντάξουμε κι άλλα προϊόντα για το καλό των ασφαλισμένων μας.

Κυρία Πανουσοπούλου, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη, κύριος Χρήστος Δαραμήλας, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε είπε ότι οι νέες τεχνολογίες για το διαβήτη δεν φτάνουν στα χέρια των ασθενών που τις έχουν ανάγκη διότι υπάρχουν εμπόδια που δημιουργεί ο μη ανανεωμένος κανονισμός παροχών υγείας του ΕΟΠΥΥ , στην αποζημίωση και στη διαχείριση των προϊόντων. Πείτε μας, ισχύει αυτό;

Κοιτάξτε, ο υφιστάμενος κανονισμός, ο ΕΚΠΥ, θέτει κάποια πράγματα και οριοθετεί, όμως δεν θα μπορούσα να τα πω ως εμπόδια, γιατί αυτά τα βλέπουν περισσότερο οι εταιρείες ως εμπόδια, οι ασφαλισμένοι αναφέρεται στο κανονισμό ότι μπορούν να λάβουν πολλά πράγματα. Τα εμπόδια θέτονται περισσότερο από τις εταιρείες γιατί οριοθετούνται κάποιες οικονομικές αποζημιώσεις, κάποιες αποζημιώσεις αλλά οι ασθενείς δίνεται να λάβουν τα προϊόντα , δηλαδή δεν βάζει φραγμό και περιορισμό στις παροχές. Σίγουρα η επικαιροποίησή του είναι αναγκαία και θέλω να πιστεύω ότι αυτή θα οδηγήσει σε μία πιο ορθολογική αντιμετώπιση των παροχών και θα μας βοηθήσει να λύσουμε προβλήματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή. Παρ’ όλα αυτά, εμείς τόσο μέσα από την υπηρεσία αλλά και όσο από την παρουσία μου στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης προχωράμε προς το κοινό στόχο που είναι η ένταξη των νέων προϊόντων στην αποζημίωση και η παροχή τους στους ασφαλισμένους μας.

Η ανανέωση του ΕΚΠΥ έχει ξεκινήσει;

Φυσικά, η τροποποίηση του ΕΚΠΥ είναι σχεδόν έτοιμη αλλά θα ήθελα να θέσω λίγο τον προβληματισμό στο ότι ο οργανισμός παράλληλα με το Υπουργείο Υγείας είχε και αυτός να διαχειριστεί την πανδημία, καταστάσεις οι οποίες ήταν πρωτόγνωρες, όχι μόνο για τα νοσοκομεία αλλά και για το δικό μας οργανισμό, γιατί κληθήκαμε να ανταποκριθούμε σε πράγματα ππυ δεν τα γνωρίζαμε. Η άυλη συνταγογράφηση, η εκτέλεση των άυλων συνταγογραφήσεων, των γνωματεύσεων που εκδόθηκαν άυλα και όλα αυτά χρήζανε διαχείρισης του οργανισμού γι’ αυτό και κάποια πράγματα μείνανε πίσω. Πιστεύω ότι θα προχωρήσει και ο νέος ΕΚΠΥ και θα έχουμε εξελίξεις.

  • Κυρία Πανουσοπούλου έχετε δίκιο ότι λόγω της πανδημίας μείνανε πολλά πράγματα πίσω, ωστόσο, έχουν περάσει τρία χρόνια σχεδόν από την αρχή της πανδημίας  και θα πρέπει όλο το σύστημα είτε είναι ο ΕΟΠΥΥ, είτε ο ΕΟΦ, είτε το Υπουργείο Υγείας,  να προχωρούν παράλληλα και όλα τα άλλα ζητήματα που δεν αφορούν τον  COVID .

 -Πιστεύετε ότι ο προϋπολογισμός για το διαβήτη του ΕΟΠΥΥ επαρκεί για να καλύψει τις θεραπείες όλων των ανθρώπων που ζουν με Διαβήτη στην Ελλάδα και οι οποίοι περίπου, έχουν ξεπεράσει το 1.000.000;

Ο προϋπολογισμός του ΕΟΠΥΥ καλύπτει όλες τις ανάγκες των ασφαλισμένων, μέχρι στιγμής δεν έχει φανεί να υπάρχει  ασφαλισμένος που να είναι ακάλυπτος. Δηλαδή δεν έχουμε έρθει σε σημείο να υπάρχει άνθρωπος στην Ελλάδα που να μην μπορεί να λάβει την παροχή η οποία περιγράφεται στον Κανονισμό μας. Θέλω να πιστεύω λοιπόν ότι η Διοίκηση σίγουρα θα φροντίσει να παραμείνει ο προϋπολογισμός τόσος ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των ασφαλισμένων μας και να μην έχουμε παράπονα. Και με την ένταξη των νέων τεχνολογιών να εξακολουθήσουμε να παρέχουμε στους ασφαλισμένους μας προϊόντα στα οποία η συμμετοχή τους είναι μηδενική. Δεν είναι πολλές οι χώρες στην Ευρώπη των οποίων η συμμετοχή των ασφαλισμένων είναι μηδενική. Άρα εδώ έχουμε ένα αγαθό που μας δίνεται απλόχερα και προσπαθούμε να το κρατήσουμε, να το διατηρήσουμε και εκτός αυτών να εντάξουμε και νέα προϊόντα μέσα σε αυτό τον προϋπολογισμό. Θέλω να πιστεύω και να είμαι αισιόδοξη ότι θα εξακολουθήσουμε να καλύπτουμε τις ανάγκες των ασφαλισμένων μας απρόσκοπτα.

Οι ασθενείς τότε γιατί λένε, ότι δεν καλύπτονται οι ανάγκες τους από τον ΕΟΠΥΥ και γι’ αυτό θεωρούν ότι δεν επαρκεί ο προϋπολογισμός;

Προσωπικά 3,5 χρόνια δεν έχω δει κάποιον ασθενή που να λέει «δεν μπορώ να πάρω την αντλία μου, τις ταινίες ή τα αναλώσιμά μου ή την ινσουλίνη μου». Ότι μέχρι στιγμής έχουμε στην αποζημίωση καλύπτεται. Τώρα αν αυτό έχει να κάνει με τις διαδικασίες των αυτόματων επιστροφών, δηλαδή τα rebate και τα clawbacks των εταιρειών, αυτό είναι μία κουβέντα που θα γίνει μεταξύ των εταιρειών και του οργανισμού και θα βρεθεί μία καλή και κοινή λύση έτσι ώστε να συνεχίσει η διαδικασία της παροχής των προϊόντων. Δεν νομίζω δηλαδή ότι υπάρχει ασθενής ο οποίος έχει μείνει ακάλυπτος από την παροχή του.

 Το clawback, βέβαια που δείχνει την υπέρβαση της δαπάνης ,άρα αυξημένη ανάγκη από εκεί φαίνεται ότι ίσως δεν επαρκεί ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός;

Σωστά. Φέτος είχαμε μία λοιπόν περίπτωση μίας κατηγορίας clawback η οποία έδειξε ότι υπάρχει μία υπέρβαση και γι’ αυτό και παραμένω αισιόδοξη ότι θα βρεθεί μία κοινή λύση γιατί όπως σας έχω πει η ευαισθησία και η έγνοια της Διοίκησης και του οργανισμού είναι να παραμείνουν οι ασφαλισμένοι ικανοποιημένοι και να παρέχουν και να απολαμβάνουν τις παροχές τους όπως πρέπει.

Και μια που μιλάμε για το clawback, οι εταιρείες λένε ότι με το σημερινό clawback, δεν θα έχουν την δυνατότητα να καταθέτουν τα προϊόντα τους προς αποζημίωση στον ΕΟΠΥΥ. Τι έχετε να πείτε κυρία Πανουσοπούλου γι’ αυτό;

Δεν μπορώ να πω ότι έχουν άδικο ή ότι έχουν απόλυτα δίκιο. Αυτό που έχω να πω εγώ είναι κάθε έξι μήνες το μητρώο δέχεται γύρω στις 3.000 αιτήσεις για την ένταξη νέων προϊόντων στην αποζημίωση. Αυτό δείχνει ότι παρά τα στενά περιθώρια κέρδους που έχουν εκείνοι ή τον περιορισμό στον προϋπολογισμό του οργανισμού, ο οργανισμός παραμένει ελκυστικός για την αποζημίωση προϊόντων μέσα από τις διαδικασίες του. Είμαι λοιπόν αρκετά αισιόδοξη ότι θα συνεχίσουν να έχουν και να θέλουν να συνεργάζονται με τον οργανισμό μας και να παρέχουν στους Έλληνες ασφαλισμένους μας προϊόντα όπως είναι αυτά που έχουμε και θα έχουμε στη φαρέτρα μας.

Ναι, αλλά όταν οι αντλίες ινσουλίνης και των αναλώσιμων τους το clawback έφτασε στο 20,91% το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και τις προκαταβολής του clawback 23,34% για το 2021, δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα και σύμφωνα και με κάποιες πληροφορίες ,οι εταιρείες αυτή την στιγμή αντιδρούν έντονα και όντως υπάρχει και η σκέψη ότι όχι δεν θα θέλουν αλλά δεν θα μπορούν να μπούν στην διαδικασία αποζημίωσης των αντλιών ινσουλίνης και των αναλώσιμών τους. Εκεί τις θα γίνει; Θα αφήσετε τους ασθενείς χωρίς να έχουν στην διάθεση τους αυτά τα προϊόντα;

Όπως απάντησα και προηγουμένως, νομίζω ότι ο σκοπός του οργανισμού είναι να καλύπτει τις ανάγκες των ασθενών του. Για το λόγο αυτό είπα ότι αναμένουμε να γίνουν οι δράσεις και οι ενέργειες από μέρους του οργανισμού μας έτσι ώστε να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα και να μην υπάρχει αυτός ο περιορισμός και η επιπλέον φόρτιση με το 23% του clawback που έχει ήδη πιστωθεί για το 2ο εξάμηνο του 20. Αναμένουμε δηλαδή να δούμε νέες λύσεις.

Αυτό σε πόσο χρονικό διάστημα μπορεί να βελτιωθεί έστω, να υπάρχει μία βελτίωση;

Δεν θα μπορούσα να απαντήσω προσωπικά σε αυτό το κομμάτι, ξέρω όμως ότι το εξετάζουν.

 

Είναι πολύ σημαντικό αυτό διότι όλη η αγορά είναι πιεσμένη κυρία Πανουσοπούλου. Θέλετε να προσθέσετε κάτι άλλο όσον αφορά στο κομμάτι που ασχολείστε εσείς με το διαβήτη; Και να πείτε κάτι προς τους ασθενείς που έχουν τους προβληματισμούς τους;

Θα ήθελα να δώσω λίγη αισιοδοξία στους ασφαλισμένους μας, θα ήθελα να πω ότι εδώ στον οργανισμό μας από κάτω μέχρι πάνω και από πάνω μέχρι κάτω, διοικητικά μιλώντας, πασχίζουμε για το καλύτερο που μπορούμε. Ως δημόσιοι υπάλληλοι και δημόσιοι λειτουργοί θέλουμε να προσφέρουμε ότι καλύτερο μπορούμε για τους ασφαλισμένους. Είναι σημαντικό για εμάς οι διαβητικοί να διατηρούν την καλή τους υγεία, γιατί αυτό μας εξασφαλίζει ότι δεν θα έχουμε επιπλοκές οι οποίες πάλι θα κληθούμε να αποζημιώσουμε, άρα θέλουμε να παραμείνουν στα επίπεδα της καλής υγείας που έχουν, θέλουμε να υπάρξει μία διείσδυση των νέων τεχνολογιών στους ασφαλισμένους και να παρέχουμε πράγματα που πραγματικά είναι πρωτοπόρα και δίνουν λύσεις. Πιστεύω ότι αξίζει να έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση και στις αντλίες γιατί βλέπουμε ότι η πρόσβαση στις αντλίες είναι αρκετά χαμηλή σε σχέση με άλλες χώρες. Δηλαδή οι ασθενείς δείχνουν ότι δεν επιλέγουν να φορέσουν μία αντλία. Θέλω λοιπόν να πιστεύω ότι με τα καινούρια προϊόντα που είναι πιο ελκυστικά και κάνουν τη ζωή στην κυριολεξία καλύτερη θα μπορέσουμε να έχουμε και καλύτερη διείσδυση προς τους ασφαλισμένους μας και έτσι να διαχειριστούν και να ρυθμίσουν το διαβήτη τους καλύτερα.

Οι ασθενείς που συνομιλήσαμε, μας έδειξαν και στην συνέντευξη ότι φοράνε αντλίες, προτιμούν τις αντλίες, ειδικά τις νέες αντλίες, αυτές του κλειστού κυκλώματος που είναι μία προηγμένη τεχνολογία γιατί δεν χρειάζεται να κάνουν πολλά πράγματα οι ίδιοι, νιώθουν πιο άνετα στη ζωή τους και επιτέλους μπόρεσαν να έχουν έναν ήσυχο ύπνο, που είναι ζητούμενο γιατί δεν τους αφήνει να έχουν μία ποιότητα ζωής. Άρα δεν είναι ότι δεν θέλουν να τις επιλέξουν απλά δεν έχουν τα χρήματα να τις αγοράζουν μόνοι τους και γι’ αυτό ζητάνε από τον ΕΟΠΥΥ να τις αποζημιώσει. Και πολλοί μιλάνε κυρία Πανουσοπούλου και για καθυστερήσεις στον ΕΟΠΥΥ σε σχέση με τις αποζημιώσεις των αντλιών, όπου και εσείς ασχολείστε, των ιατροτεχνολογικών. Υπάρχει όντως πρόβλημα γραφειοκρατικών καθυστερήσεων στο τμήμα που ηγείστε;

Αναφορικά με τα κλειστά κυκλώματα, αυτές έγιναν γνωστές στο μητρώο, δηλαδή η εταιρεία εισαγωγέας απευθύνθηκε στο μητρώο μόλις ένα εξάμηνο πριν. Και δεδομένου ότι υπάρχει θεσμοθετημένη, ξανά λέω, διαδικασία ένταξης νέων τεχνολογικών προϊόντων στον οργανισμό δεν είναι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις είναι διαδικασία την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε. Μακάρι να μπορούσαμε να αποζημιώνουμε κάθε μέρα ότι θέλουμε, δεν είναι εύκολο αυτό και ειδικά όταν αυτό έχει αντίκτυπο της οικονομικής δαπάνης του οργανισμού. Ξέρετε, μία λάθος κίνηση δική μας ίσως αφαιρέσει το δικαίωμα από κάποια άλλη ομάδα ασθενών να λάβουν παροχή, γιατί οι προϋπολογισμοί μας είναι συγκεκριμένοι. Ο κουβάς των χρημάτων των δαπανών που μπορεί να δώσει ο οργανισμός είναι συγκεκριμένος και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και στο τι βάζουμε και στον τρόπο με τον οποίο το βάζουμε. Άρα δεν θα έλεγα ότι είναι γραφειοκρατία αλλά είναι διαδικασία θεσμοθετημένη. Ο νόμος λέει Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, διαδικασία διαπραγμάτευσης και ένταξη στην αποζημίωση, δεν θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε μία άλλη διαδικασία. Μιλάω πάντα για τις νέες τεχνολογίες και όχι τις πεπατημένες που έχουμε ήδη ένα μπούσουλα.

Ναι, για τις νέες τεχνολογίες. Και ποιος είναι ένας κανονικός χρόνος για να ολοκληρωθεί μία τέτοια διαδικασία βάσει του νόμου;

Θα μπορούσε να είναι από 3 μήνες μέχρι 1 χρόνο.

Ένας χρόνος δεν είναι πολύς κυρία Πανουσοπούλου;

Εξαρτάται τι είναι το πολύ και το λίγο ; . Αν σκεφτούμε ότι από το 2018 μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα το γεγονός ότι στο επόμενο χρονικό διάστημα θα εντάξουμε προϊόντα που περιμέναμε αρκετό καιρό πριν για να ενταχθούν σημαίνει ότι έχουν γίνει βήματα.


Σίγουρα! Και μάλλον θα πρέπει να τρέξουμε και λίγο πιο γρήγορα τώρα μετά τα lockdowns. Σας ρώτησα για τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις στο τμήμα σας διότι  ένας έμπειρος ασθενής, ο κύριος Σκουλικάρης, ο οποίος είχε στείλει και μία επιστολή στον Πρωθυπουργό για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει και ποιο είναι; Αυτό που λέμε ότι θα ήθελε να αποζημιωθεί η αντλία που του έχει κάνει καλό και μέχρι τώρα δεν έχει γίνει . Και τον παραπέμψαν  σε εσάς και μας έχει πει ότι είχατε μία πολύ καλή και άψογη συνεργασία αλλά  η επίσημη απάντηση του ΕΟΠΥΥ ήταν αυτή ότι δεν έχει αποζημιωθεί το προϊόν το οποίο εκείνος χρειάζεται και οι υπόλοιποι ασθενείς προφανώς, γιατί δεν αντιπροσωπεύει τον εαυτό του , λόγω γραφειοκρατικών καθυστερήσεων και με την ευκαιρία αυτή ήθελα να μας πείτε δύο πράγματα, να μάθει και το ευρύ κοινό αλλά να πάρουν και απαντήσεις οι ασθενείς. Άρα λέτε ότι είναι μία διαδικασία η οποία πρέπει να τηρηθεί αλλά δεν τίθεται θέμα καθυστερήσεων, αυτό λέτε εσείς κυρία Πανουσοπούλου;

Ο κύριος Σκουλικάρης είναι ένας εξαιρετικός άνθρωπος, ο οποίος έχει έντονο ενδιαφέρον, νοιάζεται και μάλιστα νοιάζεται όχι για προσωπικό του όφελος αλλά για το όφελος του συνόλου. Είναι στην κυριολεξία αξιέπαινος, έχουμε συνεργαστεί ήδη μία φορά και πιστεύω ότι θα έχουμε μία καλή συνεργασία. Ξαναλέω ότι η διαδικασία ένταξης στην αποζημίωση για τεχνολογίες οι οποίες είναι ήδη πεπατημένες διαρκεί περίπου 6 μήνες, μέσα από τις διαδικασίες του μητρώου. Η διαδικασία για την ένταξη νέων τεχνολογιών όμως που είναι μία διακριτή διαδικασία και αφορά όχι μόνο στην καταχώρηση στο μητρώο αλλά την διαπραγμάτευση και μετά την ολοκλήρωση διαπραγμάτευσης τη δημοσίευση της σχετικής υπουργικής απόφασης, βλέπουμε ότι είναι μία διαδικασία αλυσιδωτή αλλά είναι θεσμοθετημένη και εμείς σαν υπάλληλοι δεν μπορούμε να αποκλείνουμε. Δεν μπορούμε να αποκλείνουμε γιατί εάν εμείς δώσουμε μία τιμή αντίστοιχη με τις υφιστάμενες τιμές αποζημίωσης των πεπατημένων, των παλιών ας πούμε τεχνολογιών αυτό δεν θα είναι αρεστό στις εταιρείες. Δηλαδή δεν θέλουμε ούτε δυσαρεστημένους πολίτες ούτε δυσαρεστημένες και όμως εταιρείες. Γιατί κατά κάποιον τρόπο μία τιμή που έχει να κάνει με ένα προϊόν που είναι ήδη στην αποζημίωση για κάτι νέο που δεν αναγνωρίζεται η καινοτομία του, είναι και άσχημο για την εταιρεία που εισάγει το νέο προϊόν, δε νομίζω ότι και οι ίδιοι θα το ήθελαν αυτό.

Και το πιο σημαντικό κυρία Πανουσοπούλου ,να είναι ευχαριστημένοι οι ασθενείς , αυτό είναι  ζητούμενό για να μπορούν να έχουν μία καλή υγεία, μία καλή ποιότητα ζωής και κατ’ επέκταση να μην επιβαρύνουν και επιπλέον και το σύστημα υγείας με τυχόν νοσηλείες. Μετέπειτα να είναι και η υπόλοιπη αγορά, οι εταιρείες θα μπορούν να είναι μόνο δυσαρεστημένες από το clawback. Βέβαια είναι άσχημο.

Μην το λέτε αυτό.

Είναι άσχημο βέβαια σε όλα τα επίπεδα, τόσο στα ιατροτεχνολογικά όσο και στα φάρμακα, να μην εντάσσονται σε πιο γρήγορους, όχι γρήγορους με την έννοια,  το ότι θα πρέπει κανείς να παρακάμπτει τις διαδικασίες αλλά να μην στερούνται οι ασθενείς τις νέες τεχνολογίες.

Συμφωνώ και τρέχουμε να προλάβουμε.

Κυρία Πανουσοπούλου νομίζω ότι λύσαμε τις απορίες που μας έθεσαν οι ασθενείς σε αυτό το αφιέρωμα για το Σακχαρώδη Διαβήτη αλλά και οι επιστήμονες. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, αν θέλετε κλείνοντας να πείτε και κάτι άλλο με χαρά.

Εγώ απλά θέλω να σας ευχαριστήσω για την πρόσκληση. Θέλω να πω ότι στον ΕΟΠΥΥ  προσπαθήσουμε να προσφέρουμε ότι καλύτερο μπορούμε στους ασφαλισμένους μας και να μειώσουμε και τα παράπονα και τις εντάσεις που έχουν δημιουργηθεί.

Το ευχόμαστε για να έχουμε ευχαριστημένους τους ασθενείς. Κυρία Πανουσοπούλου ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτή την πολύ σημαντική συζήτηση την οποία κάναμε και την παρουσία σας στο Opinion Health.

Ευχαριστώ και εγώ πολύ.