Τα παιδιά με αυτισμό συχνά εμφανίζουν στερεοτυπικές συμπεριφορές, όπως επαναλαμβανόμενες κινήσεις, ήχους ή συμπεριφορικές συνήθειες, οι οποίες μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά την ανάπτυξη, την επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι αυτές οι συμπεριφορές μπορεί να σχετίζονται με ανάγκες αυτορύθμισης, άγχους ή έλλειψης ερεθισμάτων. Η σωματική άσκηση έχει αποδειχθεί ότι έχει πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά με αυτισμό, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της φυσικής κατάστασης, της κινητικότητας, της αυτονομίας και της ψυχοκοινωνικής ευεξίας. Επιπλέον, η άσκηση μπορεί να λειτουργήσει ως εργαλείο μείωσης των στερεοτυπικών συμπεριφορών. Μέσω δραστηριοτήτων όπως το περπάτημα, το τρέξιμο, η χορός ή οι ομαδικές αθλοπαιδιές, τα παιδιά μπορούν να εκτονώσουν την ενέργειά τους, να αυξήσουν την εστίασή τους και να μειώσουν την ανάγκη για επαναλαμβανόμενες κινήσεις.
Ερευνητικά δεδομένα υποδηλώνουν ότι η τακτική σωματική δραστηριότητα μπορεί να μειώσει την ένταση των στερεοτυπικών συμπεριφορών. Για παράδειγμα, μελέτες έχουν δείξει ότι η συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης 2-3 φορές την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση αυτών των συμπεριφορών, πιθανώς λόγω της αύξησης της αυτορρύθμισης και της διασποράς της ενέργειας. Επιπρόσθετα, η άσκηση μπορεί να ενισχύσει τις γνωστικές λειτουργίες και τη διάθεση των παιδιών, συμβάλλοντας στη συνολική βελτίωση της συμπεριφοράς και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Ωστόσο, υπάρχουν και προκλήσεις. Τα παιδιά με αυτισμό μπορεί να έχουν δυσκολίες στην συμμετοχή σε παραδοσιακές μορφές άσκησης λόγω περιορισμένων κινητικών δεξιοτήτων ή ευαισθησιών σε αισθητηριακά ερεθίσματα. Για τον λόγο αυτό, είναι σημαντικό να προσαρμόζονται τα προγράμματα άσκησης στις ανάγκες και τις δυνατότητες κάθε παιδιού.

Συμπερασματικά, η σωματική άσκηση αποτελεί ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τη μείωση των στερεοτυπικών συμπεριφορών σε παιδιά με αυτισμό, ενώ παράλληλα προάγει την γενική τους ευεξία. Η περαιτέρω έρευνα στον τομέα αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πιο στοχευμένες και αποδοτικές παρεμβάσεις, προκειμένου να στηρίξουν την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής αυτών των παιδιών.