Ψυχική Υγεία

Συμπόνοια “Σκληρή”: Βάλτε τη στο κάδρο για να μειωθεί ο πόνος για όλους.

Συμπόνοια “Σκληρή”: Βάλτε τη στο κάδρο για να μειωθεί ο πόνος για όλους.

«Αποσυρόμενοι από τη συζήτηση, δεν αναγκάζετε το άλλο άτομο να έρθει αντιμέτωπο με ένα διαφορετικό σύνολο αξιών», λέει ο ψυχολόγος Zeno Franco του Medical College of Wisconsin. Δείχνοντας σκληρή συμπόνια, υιοθετούμε ένα συγκεκριμένο είδος υπολογισμού κινδύνου – οφέλους. Αποδεχόμαστε τη δυσφορία που συνεπάγεται αυτό με την ελπίδα ότι το άλλο άτομο θα εξετάσει έναν διαφορετικό τρόπο εμπλοκής, ο οποίος θα μεταφερθεί στις αλληλεπιδράσεις του με τους άλλους, και ίσως ακόμη και στις αλληλεπιδράσεις του με τους οικείους του

Συμπόνοια “Σκληρή”: Στις πιο κλασικές θεωρίες της συμπόνιας, όπως σε πολλές βουδιστικές παραδόσεις, περιλαμβάνεται η έννοια της σκληρής συμπόνιας – κατά την οποία κάποιος παρεμβαίνει και, με έναν καλό τρόπο, καθοδηγεί το άτομο σε μια διαφορετική μορφή συμπεριφοράς. Η ιδέα αυτή φαίνεται τόσο αντίθετη στον τρόπο με τον οποίο πολλοί άνθρωποι σήμερα σκέφτονται τη συμπόνια. Μεταξύ άλλων, ένας τρόπος ζωής με επίκεντρο τη συμπόνια είναι αυτός που μοιράζεται σε παστέλ χαρωπές, χρωματιστές αναρτήσεις στο Insta και περιλαμβάνει διαλογισμό και αποδράσεις στη φύση. Όμως, το να προσφέρουμε σε κάποιον άλλο ένα ειλικρινές κομμάτι του μυαλού μας δεν είναι καθόλου έτσι.

Ίσως ήρθε η ώρα να ζωγραφίσουμε μια νέα εικόνα της συμπόνιας. Όταν πρόκειται για τη μείωση του πόνου στον κόσμο, μια ασυμβίβαστη προσέγγιση της συμπόνιας συχνά ξεπερνά μια προσέγγιση σε παστέλ χρώματα – και είναι μια προσέγγιση που μπορείτε να δοκιμάσετε όταν αποτυγχάνουν άλλες προσπάθειες να αντιμετωπίσετε δύσκολους ανθρώπους.

«Ο Δαλάι Λάμα είχε πάντα αυτή την άποψη για το γενικό καλό», αναφέρει σε ομιλία του ο ψυχολόγος Dacher Keltner . «… Το να είμαστε σκληροί κάποιες στιγμές επιφέρει μεγαλύτερη ευημερία ή καλοσύνη για πολλούς ανθρώπους;».

Η σκληρή συμπόνια κερδίζει έδαφος επειδή η ρόδινη εκδοχή αποδεικνύεται τόσο άνιση στον αγώνα με την παρούσα στιγμή, κατά την οποία οι άνθρωποι αποτύχαμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις που έθεσε η πανδημία, η εκτεταμένη ανισότητα και η κλιματική αλλαγή.

Φυσικά, θα υπάρχει πάντα μια “μαλακή” πλευρά της συμπόνιας. Είναι πάντα ζωτικής σημασίας να μάθουμε πώς να είμαστε ένας ήρεμος αποδέκτης ή να παρηγορούμε θλιμμένα αγαπημένα πρόσωπα. Αλλά η ζεστή και «χνουδωτή» συμπόνια δεν μπορεί εύκολα να επηρεάσει συγγενείς που ξεστομίζουν συνωμοσίες, να σταματήσει στενούς φίλους από το να εκφράζουν ακραίες απόψεις στο διαδίκτυο ή να αντιμετωπίζει ηγέτες που διατυμπανίζουν την ισότητα ενώ συγκεντρώνουν τους καρπούς των προνομίων τους.

Στη βουδιστική στοχαστική παράδοση, ο στόχος της αληθινής συμπόνιας είναι να βρεθούν τρόποι να μειωθεί ο πόνος για όλους. Σε αυτό το ευρύτερο πλαίσιο, το να γνέφουμε θετικά μπροστά στη μισαλλοδοξία, τον εκφοβισμό ή τα ψέματα κάποιου για χάρη της διατήρησης αυτής της σχέσης είναι το αντίθετο της συμπόνιας. Παρεμποδίζει την οικοδόμηση της ειρήνης σε κοινωνικό επίπεδο, ακόμη κι αν επιφανειακά μπορεί να φαίνεται σαν μια μη βίαιη πράξη.

Αν είστε γονείς, πιθανόν να εφαρμόζετε καθημερινά σκληρή συμπόνια σε μικρή κλίμακα, ασκώντας βέτο στα σνακ πριν από το δείπνο ή επιβάλλοντας το διάβασμα πριν τα παιδιά βγουν έξω. Η σκληρή συμπόνια μεγαλύτερης κλίμακας πηγάζει από μια παρόμοια πηγή: την προθυμία να υπομείνετε – ή και να προκαλέσετε – κάποια δυσφορία στη στιγμή για να προωθήσετε τη μακροπρόθεσμη ευημερία.

Ο Δαλάι Λάμα έχει μιλήσει για τη σημασία αυτού του είδους σκληρής αγάπης. Σημαίνει ότι αν η θεία σας κάνει ένα ρατσιστικό σχόλιο ή ο συνάδελφός σας στη δουλειά προσβάλλει έναν άλλο συνάδελφό σας, η σκληρή συμπόνια περιλαμβάνει το να μιλήσετε – χωρίς κακία, αλλά με πεποίθηση – αν ο στόχος σας είναι να μειώσετε τον πόνο για όλους.

«Αποσυρόμενοι από τη συζήτηση, δεν αναγκάζετε το άλλο άτομο να έρθει αντιμέτωπο με ένα διαφορετικό σύνολο αξιών», λέει ο ψυχολόγος Zeno Franco του Medical College of Wisconsin. Δείχνοντας σκληρή συμπόνια, υιοθετούμε ένα συγκεκριμένο είδος υπολογισμού κινδύνου – οφέλους. Αποδεχόμαστε τη δυσφορία που συνεπάγεται αυτό με την ελπίδα ότι το άλλο άτομο θα εξετάσει έναν διαφορετικό τρόπο εμπλοκής, ο οποίος θα μεταφερθεί στις αλληλεπιδράσεις του με τους άλλους, και ίσως ακόμη και στις αλληλεπιδράσεις του με τους οικείους του. Με λίγα λόγια, προσπαθούμε να καταφέρουμε μια αλλαγή.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Μέσο αντιμετώπισης της απώλειας σε βάθος

Ποιοι παράγοντες ευθύνονται για το βαθμό προσαρμοστικότητας στα μέτρα

Έρευνα για τη διαφορά ιατρικής ενηλικίωσης και νόμιμης

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

"Κλειδιά" συμβατής διαχείρισης του στρες

Δεν παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά. Ένα ομολογουμένως δύσκολο εγχείρημα, ειδικά αν είστε ευαίσθητοι, αλλά να θυμάστε πως όταν οι άλλοι σας εκφράζουν θυμό, συνήθως δεν αφορά άμεσα εσάς, αλλά κάτι το οποίο ταλαιπωρεί εκείνους προσωπικά.

Η κολύμβηση ως μέσο διαχείρισης των συναισθηματικών και ψυχικών προκλήσεων

Κολύμβηση: Το να είσαι ενεργός/η σωματικά έχει θετικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία, όπως: βελτίωση της διάθεσης, αύξηση της αυτοεκτίμησης, μείωση του κινδύνου κατάθλιψης, επιβράδυνση της άνοιας και της γνωστικής παρακμής, βελτίωση του ύπνου και μείωση του άγχους.

Ο Φρόιντ όρισε τον δευτερογενή ναρκισσισμό ως απόσυρση της λίμπιντο ή των συναισθημάτων αγάπης από τα αντικείμενα (άλλους ανθρώπους)

Στον δευτερογενή ναρκισσισμό, η απομόνωση μπορεί να είναι απαραίτητη για την πραγματοποίηση των μεγαλοπρεπών φαντασιώσεων που καθησυχάζουν τον εαυτό, καθώς και για την εστίαση στην αγάπη προς τον εαυτό. Μπορεί να μην θέλουν να βρίσκονται κοντά σε άλλους που βασίζονται στην πραγματικότητα, καθώς η πραγματικότητα μπορεί να γίνεται αντιληπτή σαν επίθεση.

Ο φυσικός ενεργός τρόπος ζωής συσχετίστηκε με 62% χαμηλότερο κίνδυνο διάγνωσης διαταραχών άγχους μεταξύ ανδρών και γυναικών

Αξιοσημείωτο, οι συγγραφείς της μελέτης ανέφεραν διπλάσιο κίνδυνο ανάπτυξης διαταραχής άγχους μεταξύ των γρηγορότερων γυναικών σκιέρ, έναντι των πιο αργών σκιέρ, φαινόμενο που δεν παρατηρήθηκε στους άνδρες.

Μια ματιά στον κόσμο της φοβίας

Φοβία: Ο φόβος που βιώνεται είναι σχεδόν πάντα δυσανάλογος με τον πραγματικό κίνδυνο που θέτει το αντικείμενο ή το γεγονός και τα άτομα με συγκεκριμένες φοβίες γενικά γνωρίζουν ότι δεν υπάρχει κανένας πραγματικός λόγος να φοβούνται. Ωστόσο, δεν μπορούν να αποφύγουν την αντίδρασή τους.

Όταν ζούμε διαρκώς με τον φόβο ότι πάσχουμε από κάποια σοβαρή ασθένεια

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, μεγαλώνοντας αυτό το παιδί, να δημιουργεί υποχονδρίαση έτσι ώστε να λαμβάνει την προσοχή, την φροντίδα, την αγάπη (έστω και κατ' αυτό τον τρόπο) από τους συγγενείς, τους φίλους ή τους συντρόφους.

Η αλήθεια είναι πως όχι, δεν χρειάζεται να είσαι με κάποιον για να είσαι καλά.

Δεν χρειάζεται λοιπόν να πληγωθείς για να αναγκαστείς να αγαπήσεις τον εαυτό σου. Δεν χρειάζεται να πέσεις χαμηλά για να μάθεις να τον βάζεις ψηλά. Εξάλλου, όπως λέει και ο σοφός λαός, μόνος γεννιέσαι και μόνος πεθαίνεις. Αν δεν νιώθεις πλήρης χωρίς σύντροφο, δεν θα νιώσεις ποτέ πλήρης ούτε με σύντροφο κι αν θες να κάνεις μια πραγματικά καλή σχέση με κάποιον που αξίζει, η μόνη σου ελπίδα είναι να είσαι καλά και μόνη σου. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη εγγύηση επιτυχίας από αυτή!