Ψυχική Υγεία

Ψυχική Υγεία: Έξι τρόποι για να μειώσετε τη μοναξιά αυτά τα Χριστούγεννα – από έναν ψυχολόγο

Ψυχική Υγεία: Έξι τρόποι για να μειώσετε τη μοναξιά αυτά τα Χριστούγεννα – από έναν ψυχολόγο

Αν διστάζετε να μιλήσετε σε γνωστούς σας επειδή ανησυχείτε ότι δεν θα έχουν χρόνο, σκεφτείτε πώς θα αντιδρούσατε αν σας προσέγγιζαν. Αν εσείς θα βρίσκατε χρόνο γι' αυτούς, οι πιθανότητες είναι ότι θα το κάνουν κι εκείνοι. Ακόμη και αν πρόκειται απλώς για μια κουβέντα.

Ψυχική Υγεία: Χιονάνθρωποι, τραπέζια γεμάτα φαγητό και οικογένειες που περνούν υπέροχα μαζί – αυτές είναι οι εικόνες που πιθανώς σας έρχονται στο μυαλό όταν σκέφτεστε τα Χριστούγεννα. Στην πραγματικότητα, τα συναισθήματα μοναξιάς ενισχύονται για πολλούς τα Χριστούγεννα. Τα πάρτι και οι κοινωνικές συναναστροφές που προηγούνται της μεγάλης ημέρας ακολουθούνται γρήγορα από ένα παρατεταμένο κενό, καθώς τα γραφεία, τα σχολεία και τα καταστήματα κλείνουν για την εορταστική περίοδο. Μπορεί να νιώθουμε ότι όλος ο κόσμος έχει εμπλακεί σε μια παγκόσμια εμπειρία των Χριστουγέννων από την οποία εμείς είμαστε αποκλεισμένοι.

Δεν βοηθάει το γεγονός ότι οι χριστουγεννιάτικες διαφημίσεις εκμεταλλεύονται τα συναισθήματά μας και δημιουργούν μια προσδοκία για το πώς πρέπει να είναι τα Χριστούγεννα. Η προετοιμασία φαίνεται να ξεκινά κάθε χρόνο νωρίτερα, με στοιχεία που δείχνουν ότι οι άνθρωποι αρχίζουν να σκέφτονται τα Χριστούγεννα ήδη από τον Αύγουστο, και με την κρίση του κόστους ζωής οι άνθρωποι προγραμματίζουν τις δαπάνες τους εκ των προτέρων. Έτσι, μέχρι να φτάσουν τα Χριστούγεννα, τα εορταστικά μηνύματα θα έχουν ενταθεί εδώ και εβδομάδες, αν όχι μήνες. Τα ίδια τα Χριστούγεννα είναι δύσκολο αν όχι δυνατό να ξεφύγουμε εντελώς. Υπάρχουν όμως πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να διαχειριστείτε την εμπειρία σας, αν σκοπεύετε να περάσετε χρόνο μόνοι σας τις ημέρες των Χριστουγέννων. Μπορεί να σας βοηθήσει να έχετε κατά νου ότι πολύ λιγότεροι άνθρωποι κάνουν μια γυαλιστερή οικογενειακή γιορτή βγαλμένη από διαφήμιση της Coca-Cola απ’ό,τι θα περιμένατε. Για ορισμένους ανθρώπους αυτή θα είναι μια πολυάσχολη περίοδος, αλλά για άλλους θα είναι μια περίοδος ήρεμης περισυλλογής. Τα Χριστούγεννα είναι μια ποικίλη εμπειρία. Δεν υπάρχει μία και μοναδική επικρατούσα εκδοχή που να ισχύει για όλους, ή ακόμη και για τους περισσότερους ανθρώπους. Πολλοί άνθρωποι εργάζονται τα Χριστούγεννα και οι φοιτητές (ιδίως οι ξένοι φοιτητές) μπορεί να επιλέξουν ή να μην είναι σε θέση να επιστρέψουν στα σπίτια των οικογενειών τους.

Έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι τα Χριστούγεννα μπορεί να είναι μια περίοδος μειωμένης ευημερίας ακόμη και για τους ανθρώπους που περιβάλλονται από τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Οι λόγοι περιλαμβάνουν οικογενειακές εντάσεις και οικονομικές ανησυχίες. Φέτος η κρίση του κόστους ζωής και οι εργατικές διαμάχες θα βάλουν τα σχέδια πολλών ανθρώπων σε χάος. Όλα αυτά θα διαταράξουν το στερεότυπο των παγκόσμιων Χριστουγέννων γεμάτων χαρά που όλοι οι άλλοι βιώνουν χωρίς εμάς. Και ενώ συχνά σκεφτόμαστε την απομόνωση ως κάτι που επηρεάζει τους μεγαλύτερους ηλικιακά, η έρευνα επιβεβαιώνει ότι η μοναξιά επηρεάζει όλους τους ανθρώπους όλων των ηλικιών. Ορισμένες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι στην πραγματικότητα οι νεότεροι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να αναφέρουν ότι αισθάνονται μοναξιά από ό,τι άλλες ηλικιακές ομάδες. Μπορεί να υπάρχει τεράστιος πειρασμός να ξεφυλλίσουμε τις ροές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης όταν είμαστε μόνοι μας για να δούμε τι κάνουν όλοι οι άλλοι. Όμως, τα υψηλά επίπεδα κατανάλωσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης συνδέονται με αυξημένη αρνητική διάθεση και επιδείνωση της μοναξιάς. Αντ’ αυτού, αν ανησυχείτε για το αν θα περάσετε τα Χριστούγεννα μόνοι σας, γιατί να μην δοκιμάσετε μερικές από αυτές τις συμβουλές.

  1. Συνδεθείτε με άλλους

Βγάλτε τον εαυτό σας προς τους φίλους, την οικογένεια, τα αγαπημένα σας πρόσωπα ή μια ομάδα με την οποία νιώθετε σύνδεση. Για παράδειγμα, ενταχθείτε σε μια ομάδα τρεξίματος αν σας αρέσει η άσκηση. Το να είστε μέλος μιας ομάδας με την οποία μοιράζεστε ένα σκοπό και μια ταυτότητα μπορεί να σας ανεβάσει τη διάθεση. Αν διστάζετε να μιλήσετε σε γνωστούς σας επειδή ανησυχείτε ότι δεν θα έχουν χρόνο, σκεφτείτε πώς θα αντιδρούσατε αν σας προσέγγιζαν. Αν εσείς θα βρίσκατε χρόνο γι’ αυτούς, οι πιθανότητες είναι ότι θα το κάνουν κι εκείνοι. Ακόμη και αν πρόκειται απλώς για μια κουβέντα.

  1. Εθελοντισμός

Εξετάστε το ενδεχόμενο εθελοντισμού σε οποιαδήποτε ηλικιακή ομάδα, κοινότητα, καταφύγιο ζώων ή φιλανθρωπικό ίδρυμα. Ο εθελοντισμός μπορεί να μειώσει τη μοναξιά και να αυξήσει το αίσθημα σύνδεσης.

Το να νιώθετε μοναξιά δεν είναι το ίδιο με το να είστε μόνοι. Μπορεί να υπάρχουν πολλές θετικές πτυχές της μοναξιάς στις οποίες μπορείτε να στηριχτείτε κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων.

  1. Αφιερώστε χρόνο για την ευγνωμοσύνη

Όταν νιώθουμε μόνοι μπορεί να καταλήξουμε σε έναν αρνητικό βρόχο όπου τα συναισθήματα μοναξιάς οδηγούν σε αρνητικές σκέψεις που ενισχύουν τη μοναξιά. Το να αφιερώνετε ένα λεπτό για να εξασκήσετε την ευγνωμοσύνη σπάει αυτόν τον κύκλο.

Μπορεί να ενισχύσει την ευημερία σας ανακατευθύνοντας τις σκέψεις σας σε πιο ενθαρρυντικές πτυχές της ζωής. Έχει βρεθεί ότι η τακτική πρακτική της ευγνωμοσύνης μειώνει τη μοναξιά, ακόμη και την κατάθλιψη.

  1. Ενημερωθείτε για τα βιβλία και τα box sets

Επιτρέψτε στον εαυτό σας να κολλήσει σε ένα καλό βιβλίο. Το διάβασμα μπορεί να φτιάξει τη διάθεσή σας. Αν δεν είστε σίγουροι για το διάβασμα, μπορείτε πάντα να ακούσετε ένα ακουστικό βιβλίο ή να επιδοθείτε σε ένα box set για το οποίο δεν θα είχατε χρόνο κανονικά.

  1. Ασκηθείτε

Τα σωματικά και ψυχικά οφέλη της άσκησης για την υγεία είναι γνωστά. Ακόμη και η πιο ήπια άσκηση μπορεί να κάνει θαύματα για να σας φτιάξει τη διάθεση. Το να αφιερώσετε χρόνο για να εστιάσετε με το νου σας σε έναν περίπατο και να σκύψετε στη μοναξιά μπορεί να σας βοηθήσει να βγείτε από την κατρακύλα.

  1. Απολαύστε τις τελετουργίες

Το να περνάτε τις γιορτές μόνοι σας δεν σημαίνει ότι τα Χριστούγεννα δεν μπορούν να είναι ξεχωριστά. Αν τα Χριστούγεννα είναι κάτι που αγαπάτε, τότε οι τελετουργίες που συνδέονται με τα Χριστούγεννα μπορούν να ενισχύσουν την ψυχική σας υγεία και να καταπολεμήσουν τη μοναξιά. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι μπορείτε να αποφασίσετε τι σημαίνουν τα Χριστούγεννα για εσάς και πώς θέλετε να τα περάσετε, και αυτό είναι ένα δώρο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Tips για να φροντίσετε τον εαυτό σας τα Χριστούγεννα

Διατηρήστε ήρεμη την ψυχική υγεία σας τις ημέρες των γιορτών

Μοναχικά Χριστούγεννα και Κοινωνική Αγχώδης Διαταραχή

Η μοναξιά την περίοδο των εορτών

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Χτίζοντας ψυχική δύναμη σε έναν αγχώδη κόσμο

Ανθεκτικότητα ψυχολογία: Η ανθεκτικότητα είναι μια μοναδική ανθρώπινη ποιότητα που δίνει τη δυνατότητα στα άτομα να αναπηδήσουν από αντιξοότητες, τραύματα ή οποιαδήποτε εμπειρία πρόκλησης για τη ζωή τους. 

Οι ψυχολογικές διαταραχές της μητέρας αυξάνουν το ποσοστό θνησιμότητας στις ΗΠΑ

«Δεδομένου ότι αυτή είναι μια περίοδος που πολλές μητέρες έχουν επαφή με επαγγελματίες υγείας, είναι εξαιρετικά σημαντικό όλες οι μητέρες να ελέγχονται και να προσφέρεται θεραπεία», είπε. «Η ψυχική υγεία είναι θεμελιώδης για την υγεία της μητέρας, του παιδιού και ολόκληρης της οικογένειας».

Ψυχική Υγεία Maryland: Χρηματοδότηση 111 εκ. δολαρίων για οργανισμούς που εξυπηρετούν παιδιά

Ενώ η πανδημία επιδείνωσε τις προκλήσεις ψυχικής υγείας που αντιμετώπιζαν οι μαθητές, αγωνίζονταν ακόμη και πριν από αυτό. Το ποσοστό αυτοκτονιών μεταξύ των εφήβων αγοριών έχει διπλασιαστεί από το 2010 και μεταξύ των κοριτσιών έχει τριπλασιαστεί, είπε η Hester στη συνέντευξη Τύπου.

5 φράσεις που δεν λένε τα άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη

Τα άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, πέρα από το ότι εντάσσουν κάποιες πολύ συγκεκριμένες φράσεις στο λεξιλόγιο τους, έχουν και κάποιες απαγορευτικές που δεν χρησιμοποιούν σχεδόν ποτέ γιατί θεωρούνται τοξικές.

Τα άτομα με κατάθλιψη διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο αυτοκτονίας τις πρώτες 3 ημέρες μετά τη νοσηλεία

Ωστόσο, οι ερευνητικές παρατηρήσεις υπογραμμίζουν τη σημασία της συνέχισης της θεραπείας όταν ένας ασθενής με κατάθλιψη μεταφέρεται από ένα ψυχιατρικό νοσοκομείο σε εξωνοσοκομειακή περίθαλψη.