Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Συναισθηματική εκπαίδευση: Γιατί τα συναισθήματα πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία

Συναισθηματική εκπαίδευση: Γιατί τα συναισθήματα πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία

Συναισθηματική εκπαίδευση: Αν η συναισθηματική λέξη που είναι υπό συζήτηση είναι η λέξη «ενθουσιασμένος», ένας δάσκαλος ιστορίας θα ζητήσει από τους μαθητές του να το συνδέσουν με ένα ιστορικό γεγονός.

Η έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι που έχουν αποκτήσει συναισθηματικές δεξιότητες, έχουν καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο, καλύτερες σχέσεις και αποφεύγουν συχνότερα τις βλαβερές συμπεριφορές. Επιπλέον, καθώς όλο και περισσότερες θέσεις εργασίας γίνονται όλο και πιο μηχανοποιημένες, οι λεγόμενες «μαλακές δεξιότητες» (soft skills) οι οποίες περιλαμβάνουν την επιμονή, τη διαχείριση του άγχους και της επικοινωνίας, θεωρούνται ως ένας τρόπος για να κάνετε τους ανθρώπους αναντικατάστατους από τις μηχανές.


Τα παιδιά συχνά διδάσκονται να αγνοούν ή να καλύπτουν τα συναισθήματά τους. Πολλές δυτικές κοινωνίες βλέπουν τα συναισθήματα ως πολυτέλεια ή διάσπαση της προσοχής, λέει ο κοινωνιολόγος Thomas Scheff από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας-Σάντα Μπάρμπαρα, υπέρμαχος της συναισθηματικής εκπαίδευσης. Τα συναισθήματά μας μπορούν να μας δώσουν πολύτιμες πληροφορίες για τον κόσμο, αλλά συχνά διδασκόμαστε ή κοινωνικοποιούμαστε χωρίς να τους δίνουμε προσοχή. Εξίσου επικίνδυνη, λέει ο Scheff, είναι η πρακτική της απόκρυψης ενός συναισθήματος πίσω από κάποιο άλλο. Έχει βρεθεί ότι οι άνδρες, ιδίως, έχουν την τάση να κρύβουν τα συναισθήματά της ντροπής κάτω από θυμό, την επιθετικότητα και, πολύ συχνά, τη βία.

Πώς μπορεί κάποιος να διδάξει για τα συναισθήματα;

Ένα από τα πιο γνωστά σχολικά προγράμματα για τη διδασκαλία σχετικά με τα συναισθήματα είναι το RULER, που αναπτύχθηκε το 2005 από το «Κέντρο για την Συναισθηματική Νοημοσύνη» του Yale. Το πολυετές πρόγραμμα χρησιμοποιείται σε περισσότερα από 1.000 σχολεία, στις ΗΠΑ και στο εξωτερικό. Το όνομα, RULER, είναι ένα αρκτικόλεξο για τους πέντε στόχους του:

  • την αναγνώριση (recognizing) των συναισθημάτων στον εαυτό του και τους άλλους
  • την κατανόηση (understanding) των αιτίων και των συνεπειών των συναισθημάτων
  • την επισήμανση (labeling) των συναισθηματικών εμπειριών με ένα ακριβές και ποικίλο λεξιλόγιο
  • και την έκφραση (expressing) και ρύθμιση (regulating) των συναισθημάτων με τρόπους που προάγουν την ανάπτυξη.

 

Ως στρατηγική του προγράμματος, τα παιδιά διδάσκονται να επικεντρώνονται στο υποβόσκον θέμα ενός συναισθήματος αντί να χάνονται στην προσπάθεια να το ορίσουν. Όταν ένα συναίσθημα σας κατακλύζει, εξηγεί ο Stern, η κατανόηση του θεματικού περιγράμματός του μπορεί να βοηθήσει στο νόημα του «ονόμασε το συναίσθημα για να το διαχειριστείς».

Τα μαθήματα του RULER είναι σχεδιασμένα για όλες τις τάξεις και τα μαθήματα. Έτσι, για παράδειγμα, αν η συναισθηματική λέξη που είναι υπό συζήτηση είναι η λέξη «ενθουσιασμένος», ένας δάσκαλος ιστορίας θα ζητήσει από τους μαθητές του να το συνδέσουν με ένα ιστορικό γεγονός. Οι ερευνητές στο Κέντρο για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στο Yale, έχουν βρει ότι τα σχολεία που εφαρμόζουν το πρόγραμμα RULER παρουσιάζουν λιγότερα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, χαμηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης, περισσότερη μαθητική ηγεσία και υψηλότερους βαθμούς. Γιατί, λοιπόν, η συναισθηματική εκπαίδευση να μην είναι ο κανόνας και είναι η εξαίρεση;

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Έκθεση του Ηνωμένου Βασιλείου διαπιστώνει ότι το σκάνδαλο μολυσμένου αίματος για δεκαετίες συγκαλύφθηκε

Τι είναι ο συναισθηματικός πόνος και πώς αντιμετωπίζεται;

Πώς και γιατί να τερματίσετε μια φιλία;

Ο ψυχικός αντίκτυπος της περιφρόνησης στα social media

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Οι άνθρωποι κάνουν πιο επικίνδυνες επιλογές όταν αγχώνονται

Η θεωρία αθροιστικής προοπτικής χρησιμοποιείται ευρέως από τους οικονομολόγους συμπεριφοράς, αλλά λιγότερες μελέτες έχουν εξετάσει πώς το άγχος επηρεάζει αυτούς τους παράγοντες λήψης αποφάσεων. 

Οι ερευνητές χαρτογραφούν τον τρόπο με τον οποίο δομούμε προτάσεις

 Ενώ μεγάλο μέρος της κατανόησής μας για την παραγωγή γλώσσας έχει βασιστεί σε εργασίες μεμονωμένων λέξεων, όπως η ονομασία εικόνων, αυτή η νέα μελέτη ελέγχει άμεσα εάν αυτές οι γνώσεις επεκτείνονται στην πολύ πιο σύνθετη πράξη της παραγωγής πλήρων προτάσεων.

Πώς αλλάζει η πορεία των καταθλιπτικών παιδιών προσχολικής ηλικίας

Η έμφαση δίνεται στη βελτίωση της συναισθηματικής επίγνωσης και έκφρασης του παιδιού, στην ενίσχυση μιας ασφαλούς σχέσης γονέα-παιδιού και στον μετριασμό των πρώιμων συμπτωμάτων της κατάθλιψης.

Πώς το μυαλό μας αλλάζει την εστίασή του σε δυναμικά περιβάλλοντα

Ποιος είναι ο μηχανισμός με τον οποίο η ανθρώπινη προσοχή προσδιορίζει ποια πράγματα σε μια δυναμική σκηνή είναι σχετικά με τον στόχο που έχουμε μπροστά μας και στη συνέχεια κατανέμει τους αντιληπτικούς υπολογισμούς ανάλογα;

Close Icon