Ψυχική Υγεία

“Εθισμός στην παραγωγικότητα”: Όταν το άγχος του να προσπαθείς πάντα για το κάτι παραπάνω κυριαρχεί

“Εθισμός στην παραγωγικότητα”: Όταν το άγχος του να προσπαθείς πάντα για το κάτι παραπάνω κυριαρχεί

Όταν δεν μπορείτε να πείσετε τον εαυτό σας να είναι παραγωγικός, χαλαρώστε. Μην ανησυχείτε για το αν θα είστε υπεραποδοτικοί. Και, μην κατηγορείτε τον εαυτό σας για το γεγονός ότι διασκεδάζει.

“Εθισμός στην παραγωγικότητα”: Η κοινωνία τείνει να επιβραβεύει την παραγωγικότητα – ή τουλάχιστον να την αντιμετωπίζει θετικά. Ως αποτέλεσμα, αυτό κάνει το πρόβλημα ακόμη χειρότερο. Αν σήμερα κάνετε αναζήτηση για τη λέξη «παραγωγικότητα», η Google θα σας δώσει περίπου 663.000.000 αποτελέσματα. Αν αποφασίσετε να μπείτε σε αυτή την αέναη διαδικασία, θα βομβαρδιστείτε από μια φαινομενικά ατελείωτη ποσότητα περιεχομένου. Αυτό σημαίνει βιβλία, blogs, βίντεο, εφαρμογές, podcasts, επιστημονικές μελέτες και εγχειρίδια, όλα αφιερωμένα στην παραγωγικότητα. Μερικές φορές καταλήγουμε να ξοδεύουμε περισσότερο χρόνο εστιάζοντας στο πώς να είμαστε παραγωγικοί αντί να είμαστε πραγματικά παραγωγικοί. Και η αλήθεια είναι ότι οι πιο παραγωγικοί άνθρωποι στον κόσμο δεν διαβάζουν αυτά τα βιβλία, δεν παρακολουθούν αυτά τα βίντεο, δεν δοκιμάζουν μια νέα εφαρμογή κάθε μήνα.

Ο εθισμός στην παραγωγικότητα είναι πραγματικός

Η δρ Sandra Chapman, διευθύντρια του Κέντρου BrainHealth του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Ντάλας, επισημαίνει ότι ο εγκέφαλος μπορεί να εθιστεί στην παραγωγικότητα, όπως μπορεί να εθιστεί και σε πιο κοινές πηγές εθισμού, όπως τα ναρκωτικά, ο τζόγος, το φαγητό και τα ψώνια.

«Ένα άτομο μπορεί να λαχταρά την αναγνώριση που του δίνει η δουλειά του ή τις μισθολογικές αυξήσεις που παίρνει», δήλωσε η Chapman στο BBC. «Το πρόβλημα είναι ότι, όπως σε όλους τους εθισμούς, με την πάροδο του χρόνου, ένα άτομο χρειάζεται όλο και περισσότερα για να ικανοποιηθεί, και τότε αρχίζει να λειτουργεί εναντίον του. Τα συμπτώματα στέρησης περιλαμβάνουν αυξημένο άγχος, κατάθλιψη και φόβο».

Παρά τις βλαβερές συνέπειες, ο εθισμός θεωρείται από ορισμένους ειδικούς ως μια ασθένεια του εγκεφάλου που επηρεάζει το σύστημα ανταμοιβής του και καταλήγει σε καταναγκαστική συμπεριφορά. Ανεξάρτητα από αυτό, η κοινωνία τείνει να επιβραβεύει την παραγωγικότητα – ή τουλάχιστον να την αντιμετωπίζει θετικά. Ως αποτέλεσμα, αυτό κάνει το πρόβλημα ακόμη χειρότερο.

«Θεωρείται σαν κάτι καλό: όσο περισσότερο εργάζεσαι, τόσο το καλύτερο», προσθέτει η Chapman. «Πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν τη ζημιά που προκαλεί μέχρι να συμβεί ένα διαζύγιο και να διαλυθεί μια οικογένεια, ή το τίμημα που προκαλεί στην ψυχική υγεία». «Ένας εργασιομανής μπορεί να κερδίζει πολλά χρήματα, όπως ακριβώς ένας εθισμένος στην άσκηση είναι πολύ γυμνασμένος», εξηγεί ο Mark Griffiths, διακεκριμένος καθηγητής συμπεριφορικού εθισμού στο Πανεπιστήμιο Nottingham Trent. «Αλλά το θέμα με κάθε εθισμό είναι ότι μακροπρόθεσμα, οι βλαβερές συνέπειες αντισταθμίζουν τα όποια βραχυπρόθεσμα οφέλη».

«Μπορεί να υπάρξει μια αρχική περίοδος όπου το άτομο που αναπτύσσει εργασιακό εθισμό είναι πιο παραγωγικό από κάποιον που δεν είναι εθισμένος στην εργασία, αλλά θα φτάσει σε ένα σημείο όπου δεν θα είναι πλέον παραγωγικό και θα επηρεαστούν η υγεία και οι σχέσεις του», γράφει ο Griffiths στο Psychology Today. «Αυτό μπορεί να συμβεί μετά από ένα χρόνο ή και περισσότερο, αλλά αν το άτομο δεν κάνει τίποτα γι’ αυτό, μπορεί να καταλήξει να έχει σοβαρές συνέπειες για την υγεία του».

«Για παράδειγμα, οι συνέπειες του εργασιακού εθισμού μπορεί να επαναπροσδιοριστούν ως κάτι άλλο: Αν κάποιος καταλήξει να πεθάνει από καρδιακή προσβολή που σχετίζεται με την εργασία του, δεν θεωρείται απαραίτητα ότι έχει σχέση με τον εθισμό καθαυτό – μπορεί να αποδοθεί σε κάτι όπως η επαγγελματική εξουθένωση», προσθέτει.

Τα προειδοποιητικά σημάδια του εθισμού στην παραγωγικότητα

Ακολουθούν ορισμένες ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε στον εαυτό μας αν νομίζουμε ότι μπορεί να εμφανίζουμε εθισμό στην παραγωγικότητα. Άλλωστε, οι περισσότεροι από εμάς δεν το αντιλαμβάνονται μέχρι να είναι πολύ αργά.

– Μπορείτε να καταλάβετε πότε «σπαταλάτε» χρόνο; Αν ναι, έχετε νιώσει ποτέ ενοχές γι’ αυτό;

– Παίζει η τεχνολογία μεγάλο ρόλο στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης του χρόνου σας;

– Μιλάτε για το πόσο απασχολημένοι είστε τις περισσότερες φορές; Κατά τη γνώμη σας, είναι καλύτερο να απασχολείστε με κάτι συνεχώς από το να κάνετε λιγότερα;

– Ποια είναι η σχέση σας με τα εισερχόμενα email σας; Το ελέγχετε συνεχώς ή το κάνετε μία φορά την ημέρα;

– Όταν τσεκάρετε μόνο ένα στοιχείο από τη λίστα σας, αισθάνεστε ενοχές;

– Το άγχος από την εργασία επηρεάζει τον ύπνο σας;

– Έχετε αναβάλει πράγματα, όπως διακοπές ή μια άλλη σημαντική δραστηριότητα, επειδή είστε «πολύ πνιγμένοι»;

Το πρώτο βήμα για να αντιστρέψουμε την εμμονή μας με την παραγωγικότητα είναι να την αναγνωρίσουμε. Αν απαντήσατε θετικά σε αρκετές από τις παραπάνω ερωτήσεις, τότε ήρθε η ώρα να καταστρώσετε ένα σχέδιο για να ξεπεράσετε τον εθισμό στην παραγωγικότητα.

Ξεπερνώντας τον εθισμό στην παραγωγικότητα

  1. Θέτουμε όρια: Το γεγονός ότι είστε εθισμένοι στην παραγωγικότητα δεν σημαίνει ότι πρέπει να απέχετε εντελώς από αυτήν. Αντίθετα, χρειάζεται να θέσετε όρια.
  2. Δημιουργούμε μια λίστα με όσα δεν έχουμε να κάνουμε: Σκοπός είναι να εξαλείψει την ανάγκη άσκησης αυτοπειθαρχίας. Η απαλλαγή από εργασίες χαμηλής αξίας και κακές συνήθειες θα σας επιτρέψει να επικεντρωθείτε σε αυτό που πραγματικά θέλετε να κάνετε.
  3. Επιτρέπουμε στον εαυτό μας να είναι ευάλωτος: Με αυτό εννοούμε να παραδεχτείτε πού θα μπορούσατε να βελτιωθείτε. Για παράδειγμα, αν είστε νέος στην εργασία εξ αποστάσεως και δυσκολεύεστε με αυτό, θα πρέπει να επικεντρωθείτε μόνο σε θέματα σε αυτόν τον τομέα.
  4. Λέμε ναι σε λιγότερα: Αυτό σημαίνει ότι κατεβάζετε μόνο τις εφαρμογές που πραγματικά χρησιμοποιείτε και θέλετε να κρατήσετε και απεγκαθιστάτε όσες δεν χρησιμοποιείτε. Για παράδειγμα, διαβάζετε αυτή τη στιγμή ένα βιβλίο για την παραγωγικότητα; Μην αγοράσετε το επόμενο βιβλίο σας μέχρι να τελειώσετε αυτό που διαβάζετε αυτή τη στιγμή. Έχετε ήδη σχέδια για αυτό το Σαββατοκύριακο; Μην δεσμευτείτε για ένα πάρτι γενεθλίων. Και, αν η μέρα σας είναι κλεισμένη, απορρίψτε το αίτημα για συνάντηση της τελευταίας στιγμής.
  5. Απλοποιούμε: Κάθε μέρα, επιλέξτε μια εργασία προτεραιότητας. Αυτό είναι όλο. Εφόσον επικεντρώνεστε σε μία εργασία κάθε φορά, θα είναι λιγότερο πιθανό να αποσπάσετε την προσοχή σας ή να σας καταβάλει ένας ατελείωτος κατάλογος εργασιών. Ένα απλό μάντρα για να ζείτε με βάση αυτό είναι: δουλέψτε πιο έξυπνα, όχι πιο σκληρά.
  6. Μαθαίνουμε πώς να χαλαρώνουμε: Σίγουρα, χρειάζεται να παράγουμε μερικές φορές, ειδικά αν πρέπει να πληρώσουμε τους λογαριασμούς, αλλά η εμμονή με την παραγωγικότητα είναι ανθυγιεινή. Όταν δεν μπορείτε να πείσετε τον εαυτό σας να είναι παραγωγικός, χαλαρώστε. Μην ανησυχείτε για το αν θα είστε υπεραποδοτικοί. Και, μην κατηγορείτε τον εαυτό σας για το γεγονός ότι διασκεδάζει.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Τρόποι απεξάρτησης από το διαδίκτυο

Σε χαμηλά επίπεδα η ενημέρωση για την ψηφιακή καταπόνηση των ματιών 

Γίνετε πιο παραγωγικοί φροντίζοντας τον εαυτό σας!

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Τα ταξίδια μπορούν να προσφέρουν πραγματικά οφέλη για την ψυχική υγεία

Ταξιδιωτική θεραπεία: Οι ιατροί μπορούν να συστήσουν θεραπείες άνοιας όπως μουσικοθεραπεία, άσκηση, γνωστική διέγερση, θεραπεία αναπόλησης, αισθητηριακή διέγερση και προσαρμογές στις ώρες γευμάτων και στο περιβάλλον του ασθενούς, ενώ όλα αυτά τα βρίσκουμε συχνά στις διακοπές.

ΠΟΥ: Η ψηφιακή παρέμβαση ψυχικής υγείας αποτελεσματική στη μείωση της κατάθλιψης μεταξύ προσφύγων

ΠΟΥ: Έχει υπολογιστεί ότι το 22% των εκτοπισμένων, πληγέντων από τον πόλεμο Σύριων στον Λίβανο υποφέρουν από μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα κατάθλιψης. Αν και η κατάθλιψη και άλλες κοινές ψυχικές διαταραχές είναι η κύρια αιτία αναπηρίας, η συντριπτική πλειοψηφία των εκτοπισμένων δεν λαμβάνουν θεραπεία.

Οι παιδίατροι συνιστούν να ελέγχονται όλοι οι έφηβοι για κίνδυνο αυτοκτονίας

Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων διαπίστωσαν ότι το 44% των εφήβων ένιωθαν απελπισία ή επίμονη θλίψη τούς πρώτους μήνες του 2021 και το 55% δήλωσε ότι υπέστη συναισθηματική κακοποίηση στο σπίτι, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε την 1η Απριλίου.

Πώς συνδέεται η ψυχολογία των παιδιών με των γονιών;

Ψυχολογία: Η ψυχική υγεία γονέων και παιδιών συνδέεται με πολλούς τρόπους. Οι γονείς που έχουν τις δικές τους προκλήσεις ψυχικής υγείας, μπορεί να έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να φροντίσουν το παιδί τους σε σύγκριση με τους γονείς που περιγράφουν την ψυχική τους υγεία ως καλή.

Λύσεις για την προκατάληψη φύλου στις διαγνώσεις αυτισμού

Αυτισμός διάγνωση: Μια διεπιστημονική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Biological Psychiatry με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα έδειξε ότι ίσος αριθμός κοριτσιών και αγοριών έχει πιθανότητες διαταραχής του φάσματος του αυτισμού (ASD), εφόσον τα κορίτσια δεν "διαφύγουν" του προσυμπτωματικού ελέγχου.

H θάλασσα είναι ο τόπος θεραπείας της ψυχής

Θάλασσα: H φιλοσοφία του Blue Health γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής σε όλο τον κόσμο, κερδίζοντας δυναμική καθώς οι μελέτες αποκαλύπτουν πώς οι μπλε χώροι – όπως η θάλασσα μπορούν να βελτιώσουν τη σωματική υγεία και την ψυχική ευεξία.