Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επιστημονικά Νέα

Αντιφλεγμονώδης δίαιτα: Μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής;

Αντιφλεγμονώδης δίαιτα: Μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής;

Αντιφλεγμονώδης δίαιτα: Όταν το σώμα μας τραυματίζεται ή αντιμετωπίζει κάποια μόλυνση, ενεργοποιεί αμυντικούς μηχανισμούς για να προστατευτεί.

Από τις νέες επιστημονικές ανακαλύψεις μέχρι τις διασημότητες και τα social media, φαίνεται ότι όλοι μιλούν για αυτή τη σημαντική σωματική διαδικασία και τον πιθανό αντίκτυπό της στην υγεία μας. Η “φλεγμονή” είναι ένας συγκεκριμένος όρος που μπορεί επίσης να έχετε δει. Είναι μια σχετιζόμενη με την ηλικία αύξηση της επίμονης, χαμηλού βαθμού φλεγμονής στο αίμα και στους ιστούς, η οποία είναι ένας ισχυρός παράγοντας κινδύνου για πολλές καταστάσεις και ασθένειες.

Τι είναι η φλεγμονή;

Όταν το σώμα μας τραυματίζεται ή αντιμετωπίζει κάποια μόλυνση, ενεργοποιεί αμυντικούς μηχανισμούς για να προστατευτεί. Αυτό το κάνει δίνοντας εντολή στα κύτταρα μας να πολεμήσουν τον εισβολέα. Αυτή η διαδικασία καταπολέμησης προκαλεί φλεγμονή, η οποία συχνά εμφανίζεται ως πρήξιμο, ερυθρότητα και πόνο. Βραχυπρόθεσμα, η φλεγμονή είναι ένα σημάδι που το σώμα σας θεραπεύεται, είτε από βοσκή στο γόνατο είτε από κρυολόγημα.

Εάν η φλεγμονή επιμένει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ονομάζεται «χρόνια». Αυτό μπορεί να υποδεικνύει ένα πρόβλημα υγείας όπως αρθρίτιδα, καρδιακές παθήσεις, διαβήτη, άνοια ή άλλες αυτοάνοσες διαταραχές. Τα σημεία και συμπτώματα της χρόνιας φλεγμονής μπορεί να είναι παρόντα από αρκετούς μήνες έως χρόνια και περιλαμβάνουν:

  • επίμονος πόνος
  • χρόνια κόπωση ή αϋπνία
  • δυσκαμψία της άρθρωσης
  • δερματικά προβλήματα
  • αυξημένους δείκτες αίματος (όπως η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη)
  • γαστρεντερικά προβλήματα (δυσκοιλιότητα, διάρροια, παλινδρόμηση οξέος)
  • κατάθλιψη, άγχος και διαταραχές διάθεσης
  • ακούσια αύξηση ή απώλεια βάρους
  • συχνά κρυολογήματα ή γρίπη.

 

Τι ρόλο παίζει η διατροφή;

Η σχέση μεταξύ τροφής και φλεγμονής είναι καλά αναγνωρισμένη. Συνολικά, ορισμένα συστατικά τροφίμων μπορεί να ενεργοποιήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα παράγοντας προφλεγμονώδεις κυτοκίνες (μικρές πρωτεΐνες σημαντικές για τη σηματοδότηση των κυττάρων) ή μειώνοντας την παραγωγή αντιφλεγμονωδών κυτοκινών.

Μια «προφλεγμονώδης δίαιτα» μπορεί να αυξήσει τη φλεγμονή στο σώμα μακροπρόθεσμα. Τέτοιες δίαιτες είναι συνήθως χαμηλές σε φρέσκα προϊόντα όπως φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως, και υψηλές σε εμπορικά αρτοσκευάσματα, τηγανητά τρόφιμα, πρόσθετα σάκχαρα και κόκκινα και επεξεργασμένα κρέατα.

Αντίθετα, μια «αντιφλεγμονώδης» δίαιτα σχετίζεται με λιγότερες φλεγμονές στο σώμα. Δεν υπάρχει ενιαία αντιφλεγμονώδης δίαιτα. Δύο καλά αναγνωρισμένα, τεκμηριωμένα παραδείγματα είναι η μεσογειακή διατροφή και η δίαιτα Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH). Οι αντιφλεγμονώδεις δίαιτες περιλαμβάνουν συνήθως τα ακόλουθα στοιχεία:

  • υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά. Αυτές οι ενώσεις βοηθούν το σώμα να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες ή τα ασταθή άτομα, που σε υψηλές ποσότητες συνδέονται με ασθένειες όπως ο καρκίνος και οι καρδιακές παθήσεις. Ο καλύτερος τρόπος για να καταναλώνετε αντιοξειδωτικά είναι να τρώτε πολλά φρούτα και λαχανικά. Έρευνες δείχνουν ότι τα κατεψυγμένα, αποξηραμένα και κονσερβοποιημένα φρούτα και λαχανικά μπορούν να είναι εξίσου καλά με τα φρέσκα
  • υψηλή περιεκτικότητα σε «υγιεινά», ακόρεστα λιπαρά οξέα. Τα μονοακόρεστα λίπη και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα βρίσκονται στα ψάρια (σαρδέλες, σκουμπρί, σολομός και τόνος), στους σπόρους, στους ξηρούς καρπούς και στα φυτικά έλαια (ελαιόλαδο και λιναρόσπορο)
  • πλούσιο σε φυτικές ίνες και πρεβιοτικά. Τα καρότα, το κουνουπίδι, το μπρόκολο και τα φυλλώδη λαχανικά είναι καλές πηγές φυτικών ινών. Τα πρεβιοτικά προάγουν την ανάπτυξη ωφέλιμων μικροοργανισμών στα έντερα μας και μπορεί να προέρχονται από κρεμμύδια, πράσα, σπαράγγια, σκόρδο, μπανάνες, φακές και όσπρια
  • χαμηλή σε επεξεργασμένα τρόφιμα. Αυτά περιέχουν επεξεργασμένους υδατάνθρακες (γλυκά, πίτες, ποτά με ζάχαρη, τηγανητά τρόφιμα και επεξεργασμένα κρέατα).

Ρευματοειδής αρθρίτιδα, άνοια, κατάθλιψη

Υπάρχουν μικτά στοιχεία για το ρόλο των αντιφλεγμονωδών δίαιτων στη διαχείριση του πόνου της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση του 2021 (όπου οι ερευνητές ομαδοποιούν προσεκτικά και εξετάζουν τα διαθέσιμα στοιχεία για ένα θέμα) διαπίστωσε ότι η κατανάλωση μιας αντιφλεγμονώδους δίαιτας πιθανότατα οδηγεί σε σημαντικά χαμηλότερο πόνο σε άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα σε σύγκριση με άλλες δίαιτες.

Ωστόσο, οι 12 μελέτες που συμπεριλήφθηκαν στην ανασκόπηση είχαν υψηλό κίνδυνο μεροληψίας. Επομένως η εμπιστοσύνη στα στοιχεία ήταν χαμηλή. Η φλεγμονή εμπλέκεται έντονα στην ανάπτυξη νευροεκφυλιστικών ασθενειών όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ και η σχετική άνοια και τα στοιχεία δείχνουν ότι οι αντιφλεγμονώδεις δίαιτες μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία του εγκεφάλου.

Μια ανασκόπηση του 2016 έδειξε ότι μια αντιφλεγμονώδης δίαιτα μπορεί να είναι προστατευτική έναντι της γνωστικής εξασθένησης και της άνοιας, αλλά ότι χρειάζονται περαιτέρω μεγάλες τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές. Μια μελέτη του 2021 παρακολούθησε 1.059 άτομα για τρία χρόνια και παρατήρησε τη διατροφή τους. Ανέφεραν ότι όσοι έκαναν πιο προφλεγμονώδη δίαιτα είχαν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν άνοια. Η φλεγμονή έχει επίσης συνδεθεί με την ψυχική υγεία, με τους ανθρώπους που ακολουθούν μια προφλεγμονώδη δίαιτα να αναφέρουν περισσότερα συμπτώματα κατάθλιψης.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Απλοί τρόποι για να μειώσετε την κορτιζόλη την ορμόνη του στρες

Γιατί πρέπει να κοιμάστε την ίδια ώρα όλη την εβδομάδα;

Η γλουτένη προκαλεί φλεγμονή στον εγκέφαλο σε ποντίκια

Η χαμηλότερη πρόσληψη φυτικών ινών συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο για μεταγενέστερη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Μπορεί η ηλιοφάνεια να είναι η ασπίδα σας κατά του διαβήτη τύπου 2;

Βιταμίνη D διαβήτης:Η βιταμίνη D είναι ένα κρίσιμο θρεπτικό συστατικό με ποικίλα οφέλη για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του πιθανού ρόλου της στη μείωση του κινδύνου διαβήτη τύπου 2.

Μπορεί να υποφέρετε από παλινδρόμηση οξέος επειδή είστε αγχωμένοι;

Άγχος παλινδρόμηση: Το άγχος και η παλινδρόμηση οξέος συχνά συνδέονται, δημιουργώντας έναν δύσκολο κύκλο όπου η μία κατάσταση μπορεί να επιδεινώσει την άλλη. Η παλινδρόμηση οξέος, γνωστή και ως γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Σε αναζήτηση θεραπείας της long covid η επιστημονική κοινότητα - Διαπιστώσεις της λοιμωξιολόγου Γαρυφαλλιάς Πουλάκου

«Το επικαιροποιημένο εμβόλιο, δεν ξέρω κατά πόσο θα είναι πάρα πολύ διαφορετικό από το προηγούμενο», σχολιάζει η κυρία Πουλάκου και συμπληρώνει: «Ο ΠΟΥ έχει ανακοινώσει ότι οι τρέχουσες παραλλαγές καλύπτονται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από το υπάρχον εμβόλιο

10 Βασικές συμβουλές για να διατηρήσετε την όρασή σας σε πολύ καλό επίπεδο

Όραση συμβουλές: Η διατήρηση της βέλτιστης όρασης είναι ζωτικής σημασίας για τη συνολική ευημερία και την ποιότητα ζωής. Ακολουθούν ορισμένες πρακτικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να διατηρήσετε και να βελτιώσετε την όρασή σας

Πώς η έλλειψη της Β12 συνδέεται με τον διαβήτη;

Βιταμίνη Β12: Η βιταμίνη Β12, γνωστή και ως κοβαλαμίνη, παίζει αρκετούς ρόλους στο σώμα που μπορεί να επηρεάσει τον διαβήτη, τόσο τύπου 1 όσο και τύπου 2, αν και οι ακριβείς μηχανισμοί βρίσκονται ακόμη υπό έρευνα.

Πώς μπορώ να αποτρέψω την αρθρίτιδα;

Αρθρίτιδα αντιμετώπιση: Η αρθρίτιδα περιλαμβάνει μια σειρά καταστάσεων που επηρεάζουν τις αρθρώσεις, προκαλώντας πόνο, δυσκαμψία, πρήξιμο και μειωμένο εύρος κίνησης. Ενώ ορισμένες μορφές αρθρίτιδας,

Close Icon