Διατροφή

EAT-Lancet: Διατροφή φιλική προς το περιβάλλον και την καρδιά;

EAT-Lancet: Διατροφή φιλική προς το περιβάλλον και την καρδιά;

EAT-Lancet: Η στροφή προς την υγιεινή και βιώσιμη διατροφή θα μπορούσε να ωφελήσει τόσο τη δημόσια όσο και την πλανητική υγεία.

Η υγιεινή διατροφή είναι συχνή ανησυχία μεταξύ των ατόμων που ευαισθητοποιούνται για το περιβάλλον και την υγεία παγκοσμίως. Η Αναφορά Υγιεινής Διατροφής (HRD) είναι ένα διατροφικό πλάνο που έχει σχεδιαστεί με τέτοιους λόγους στο μυαλό. Ένα νέο έγγραφο αναφέρει πόσο πολύ τα άτομα που ακολουθούν το HRD αντιμετωπίζουν μειωμένο καρδιαγγειακό κίνδυνο μαζί με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πράξεών τους.

Εισαγωγή

Οι δίαιτες κακής ποιότητας, που συνδέονται με την υψηλή πρόσληψη νατρίου και τη χαμηλή κατανάλωση δημητριακών ολικής αλέσεως και φρούτων, συνδέονται με τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Ταυτόχρονα, οι τρέχουσες διατροφικές πρακτικές είναι περιβαλλοντικά μη βιώσιμες για τον αυξανόμενο παγκόσμιο πληθυσμό. Έως και το 1/3 των αερίων θερμοκηπίου (GHG), η παραγωγή και σχεδόν τα τρία τέταρτα της κατανάλωσης γλυκού νερού συμβαίνουν κατά την παραγωγή τροφίμων, κυρίως κατά την εκτροφή κρέατος και γαλακτοπαραγωγών ζώων.

Η στροφή προς την υγιεινή και βιώσιμη διατροφή θα μπορούσε να ωφελήσει τόσο τη δημόσια όσο και την πλανητική υγεία. Το HRD, που προτάθηκε από την Επιτροπή EAT‐Lancet για την υγιεινή διατροφή από τα συστήματα βιώσιμης διατροφής, είναι βαρύ σε φρούτα και λαχανικά, με δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηρούς καρπούς και ακόρεστα λιπαρά, με χαμηλές ποσότητες κορεσμένων λιπαρών, κόκκινο κρέας και γλυκαντικά. Περιλαμβάνονται μικρές έως μέτριες ποσότητες ψαριών, πουλερικών, αμυλούχων λαχανικών και γαλακτοκομικών προϊόντων. Η έκθεση EAT-Lancet προέβλεψε μείωση του κινδύνου πρόωρης θνησιμότητας ενηλίκων κατά περίπου ένα πέμπτο έως ένα τέταρτο, αλλά αυτό έχει μελετηθεί ελάχιστα στην πράξη.

Στην παρούσα μελέτη, χρησιμοποιήθηκε μια αποχρώσεις έναντι μιας δυαδικής προσέγγισης για την αξιολόγηση της τήρησης της HRD σε ένα φάσμα διατροφικών επιλογών και της συσχέτισής της με τις καρδιαγγειακές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η μελέτη διερεύνησε δεδομένα από περίπου 35.500 συμμετέχοντες στη μελέτη EPIC-NL (Ευρωπαϊκή Προοπτική Διερεύνηση στον Καρκίνο και τη Διατροφή-Ολλανδία). Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ερωτηματολόγια συχνότητας τροφής για να διερευνήσουν τη συμμόρφωση των συμμετεχόντων στην HRD, εκφρασμένη ως βαθμολογία.

Στη συνέχεια συνέδεσαν αυτή τη βαθμολογία με αρχεία ασθενειών και θανάτων από εθνικά μητρώα και μητρώα θανάτων, καθώς και με αξιολογήσεις του κύκλου ζωής για να εξετάσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ο ευτροφισμός, ο οποίος αναφέρεται στον εμπλουτισμό των υδάτινων σωμάτων με θρεπτικά συστατικά σε υπερβολικά επίπεδα, που προκαλεί άνθηση φυκών και μειώνει το διαθέσιμο οξυγόνο για τις μορφές υδρόβιας ζωής, μετρήθηκε για τον τελευταίο σκοπό, καθώς και η οξίνιση του εδάφους, μέσω της εισόδου διοξειδίου του θείου ή του ισοδύναμο, προκαλώντας την απώλεια της βιοποικιλότητας.

Τι έδειξε η μελέτη;

Οι συμμετέχοντες με υψηλή προσκόλληση στην HRD ήταν κυρίως γυναίκες, με φυσιολογική μάζα σώματος, καλύτερη εκπαίδευση, μη καπνιστικές συνήθειες και χαμηλότερη κατανάλωση θερμίδων ανά ημέρα σε σύγκριση με τους λιγότερο προσκολλημένους συμμετέχοντες. Τα επόμενα 15 χρόνια (διάμεσος), υπήρξαν πάνω από 4.000 καρδιαγγειακά συμβάντα και πάνω από 2.300 συμβάντα στεφανιαίας νόσου. Συνολικά, υπήρξαν ~840 εγκεφαλικά επεισόδια. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα με υψηλό βαθμό προσκόλλησης στην HRD είχαν μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακού κινδύνου.

Ο κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου μειώθηκε κατά 14%, ενώ αυτός της στεφανιαίας νόσου μειώθηκε κατά 12%. Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) μειώθηκαν σε άτομα με υψηλή προσκόλληση HRD, ενώ η χρήση γης μειώθηκε κατά ~4%. Ο ευτροφισμός του γλυκού νερού και της θάλασσας μειώθηκε κατά 0,5% και 3,3%, αντίστοιχα. Η οξίνιση του εδάφους ήταν ~8% μικρότερη, ενώ η χρήση μπλε (άρδευσης) νερού ήταν μεγαλύτερη κατά ένα τρίτο.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις;

Η υψηλή τήρηση του HRD είχε ως αποτέλεσμα καλύτερα αποτελέσματα για την υγεία συνολικά. Τόσο οι καρδιαγγειακοί κίνδυνοι όσο και οι κίνδυνοι για στεφανιαία νόσο ήταν χαμηλότεροι μεταξύ εκείνων με τη στενότερη συμμόρφωση. Ακόμη και με ολικό εγκεφαλικό επεισόδιο, το μέγεθος των συσχετισμών παρέμεινε παρόμοιο με αυτό των παραπάνω συνθηκών, αν και δεν είχε στατιστική σημασία.

Παρομοίως, ο αντίκτυπος του HRD στο περιβάλλον ήταν μη αμελητέος, με σημαντικές θεωρούμενες μικρές μειώσεις στον αριθμό των θρεπτικών ουσιών που επιτρέπεται να εισέλθουν στο θαλάσσιο και γλυκό νερό, λιγότερη οξίνιση του εδάφους πάνω από το δέκατο πέμπτο, χαμηλότερες εκπομπές GHG και μείωση της χρήσης γης . Τα ευρήματα που χρησιμοποιούν αυτήν την εκλεπτυσμένη βαθμολογία HRD αντικατοπτρίζουν εκείνα προηγούμενων μελετών, εκτός από την έλλειψη συσχέτισης με το εγκεφαλικό επεισόδιο σε μια προηγούμενη μελέτη.

Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα τυχαίο εύρημα, δεδομένου του μικρού αριθμού περιπτώσεων σε αυτή τη μελέτη. Η μείωση του κινδύνου για καρδιαγγειακά συμβάματα επιβεβαιώνει επίσης τα ευρήματα παλαιότερων ερευνητών που βασίστηκαν στη μεσογειακή και άλλες δίαιτες που προάγουν την υγεία. Οι παρατηρούμενες δίαιτες μπορεί να εξακολουθούν να μην είναι οι βέλτιστες και περαιτέρω βελτιώσεις ως προς την HRD μπορεί να έχουν μεγαλύτερες επιπτώσεις στους δείκτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η πράσινη μεσογειακή διατροφή μειώνει σημαντικά την εγγύς αορτική δυσκαμψία

Κάντε το γιαούρτι μέρος της καθημερινής σας διατροφής

Ποιες τροφές ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα;

Τα φρούτα βοηθούν στην πέψη

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Τροφές που πρέπει να τρώμε όταν είμαστε άρρωστοι για ταχύτερη ανάρρωση

Τροφές ανάρρωση: Είτε πρόκειται για κρυολόγημα είτε βήχα, στομαχικές διαταραχές ή πυρετό, το φαγητό είναι γενικά το τελευταίο πράγμα στο οποίο τείνουμε να εστιάζουμε όταν είμαστε άρρωστοι.

Συμβουλές για να χάσετε βάρος γρήγορα

Απώλεια βάρους: Εφαρμόζοντας αυτές τις συμβουλές και κάνοντας βιώσιμες αλλαγές στον τρόπο ζωής, μπορείτε να επιτύχετε τους στόχους σας για απώλεια βάρους και να βελτιώσετε τη συνολική υγεία και ευεξία σας.

Λαχανικά χωρίς άμυλο: Οι θρεπτικοί σύμμαχοι της διατροφής σας

Λαχανικά χωρίς άμυλο: Τα μη αμυλούχα λαχανικά είναι μια εξαιρετική προσθήκη στη διατροφή σας. Είναι νόστιμα, θρεπτικά και μπορούν να σας βοηθήσουν να πετύχετε τους διατροφικούς σας στόχους.

Λαζάνια με σπανάκι, ντομάτα και πράσο

Περιέχει αρκετά λαχανικά, μυρωδικά και τα λαζάνια, ως βασική πηγή υδατάνθρακα. Η μερίδα είναι χορταστική και μας δίνει 570 θερμίδες, κάτι που αποτελεί ένα πλούσιο και χορταστικό γεύμα.