Παιδιά

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει με κούκλες

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει με κούκλες

Το πρωτοποριακό της επιστημονικής μελέτης, η οποία έχει τίτλο «Εξερευνώντας τα Οφέλη του Παιχνιδιού με Κούκλες μέσω της Νευροεπιστήμης», είναι το ότι οι επιστήμονες «είδαν» με τη βοήθεια της τεχνικής της νευροαπεικόνισης τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού, κατά τη διαδικασία αυτή.

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τα παιδιά υποδύονται ρόλους και δημιουργούν διαλόγους, που ξεπερνούν το «βασικό σενάριο» και το επεκτείνουν: Η μία κούκλα μιλά στην άλλη για την οικογένειά της, για το σπίτι της, για τα καινούρια της ρούχα και παπούτσια, αλλά και για τα συναισθήματά της, για το πόσο αγαπά τα σκυλάκια της, το πόσο πονάει το χέρι της και γιατί ήρθε στον γιατρό. Είναι φανερό, σε όποιον παρακολουθεί τα παιδιά, πως μία σύνθετη διαδικασία εξελίσσεται εκείνη την ώρα και στα δύο παιδικά μυαλουδάκια, μία διαδικασία που σχετίζεται με τη γνώση και το συναίσθημα.

Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν καταγραφεί, με επιστημονικά στοιχεία και δεδομένα, τα πλεονεκτήματα του παιχνιδιού στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και ειδικά ως προς την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Στο τμήμα Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ όμως, μία ομάδα ειδικών επιστημόνων με επικεφαλής την Dr Sarah Gerson, εργάστηκε επί 18 μήνες, ώστε να απαντήσει στο εξής ερώτημα: «Ποια είναι τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες για το παιδί;».

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της νευροαπεικόνισης και καταγράφοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα συνολικά 33 παιδιών, αγοριών και κοριτσιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8 ετών, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες η ομάδα της Dr Gerson κατέληξε στο εξής συμπέρασμα: Όταν τα παιδιά παίζουν με κούκλες, είτε μόνα τους είτε με παρέα, τότε διεγείρεται η περιοχή του εγκεφάλου μέσω της οποίας αναπτύσσονται οι κοινωνικές μας δεξιότητες και η ενσυναίσθηση.

Στο νέο επεισόδιο του The DOLLcumentary, του ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να απαντήσει σε όλες τις απορίες των γονιών, η Dr Gerson και ακόμα έξι ειδικοί αναλύουν τα συμπεράσματα της μελέτης και εξηγούν με κάθε λεπτομέρεια τι σημαίνουν, ως προς την ανάπτυξη του παιδιού.

Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει

«Το παιδί, μέσα από το συμβολικό παιχνίδι, αναπτύσσει τις κοινωνικές του σχέσεις ή αν θέλετε την κοινωνικότητά του μέσα από το φαντασιακό, οπότε δεν χρειάζεται να έχει άλλα άτομα μαζί του για να παίξει», δηλώνει ο καθηγητής Ψυχολογίας και πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, Αναστάσιος Σταλίκας, μιλώντας στο The DOLLcumentary και σχολιάζοντας το βασικό συμπέρασμα της μελέτης, ότι δηλαδή τα παιδιά ακόμα και όταν παίζουν μόνα τους, μπορούν να αναπτύξουν την ενσυναίσθησή τους, εφόσον παίζουν με κούκλες.

Η ομάδα της Dr Gerson στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ αποτύπωσε για πρώτη φορά με επιστημονικές μεθόδους της νευροεπιστήμης, αυτό που μπορούμε να υποθέσουμε βάσει λογικής και εμπειρίας. Ότι δηλαδή, όταν ένα παιδί παίζει με κούκλες παίζει ένα συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι ρόλων, όπως ονομάζεται, τότε μπαίνει στη διαδικασία να υποδυθεί έναν χαρακτήρα και επομένως να σκεφτεί πώς λειτουργεί και πώς δρα ο χαρακτήρας αυτός. Το πρωτοποριακό της επιστημονικής μελέτης, η οποία έχει τίτλο «Εξερευνώντας τα Οφέλη του Παιχνιδιού με Κούκλες μέσω της Νευροεπιστήμης», είναι το ότι οι επιστήμονες «είδαν» με τη βοήθεια της τεχνικής της νευροαπεικόνισης τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού, κατά τη διαδικασία αυτή.

Οι κοινωνικές δεξιότητες και η ενσυναίσθηση, την οποία οι γονείς απαντούν σε παγκόσμια δημοσκόπηση της One Poll πως θεωρούν υψίστης σημασίας για το παιδί τους – σε ποσοστό 91% – είναι μεγάλο ζητούμενο για τα σημερινά παιδιά, που περνούν, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, αρκετό χρόνο μόνα τους. Ειδικά τα παιδιά μας σήμερα, που ζουν σε καθεστώς πανδημίας και κοινωνικής αποστασιοποίησης, είναι δεδομένο ότι επηρεάζονται ως προς την κοινωνικότητά τους.

Το γεγονός πως οι γονείς εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς τα δεδομένα αυτά, είναι λογικό. Η επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και η ανάλυση που γίνεται μέσω του The DOLLcumentary, δείχνουν στους γονείς αυτούς, πως υπάρχει αποδεδειγμένα τρόπος να φροντίσουν την ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων και μάλιστα είναι πολύ απλός: Το παιχνίδι με τις κούκλες!

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς μπορείτε να ενθαρρύνετε το ντροπαλό παιδί να βγει από το καβούκι του

Πως θα αναπτύξετε τις λεπτές κινητικές δεξιότητες του παιδιού σας

Είναι θέμα ταμπού η συζήτηση με το παιδί για το σεξ;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Πέντε συμβουλές για την αγορά παιδικών παιχνιδιών που υποστηρίζουν την υγιή ανάπτυξη

Συνολικά, η έρευνα δείχνει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, τα παραδοσιακά παιχνίδια παρέχουν καλύτερες αλληλεπιδράσεις και εμπειρίες από τα τεχνολογικά παιχνίδια. Όταν αγοράζετε ένα παιχνίδι, σκεφτείτε τις εμπειρίες που θέλετε να έχει το μωρό της ζωής σας, σκεφτείτε ευρέως τους στόχους ενός συγκεκριμένου παιχνιδιού, προσπαθήστε να παρέχετε ευκαιρίες για αλληλεπιδράσεις υψηλής ποιότητας και θυμηθείτε να διασκεδάζετε.

"Μωροπροστασία" του σπιτιού σας - Οδηγός νέου γονέα

Οι σκάλες αποτελούν απειλή για τα μωρά εξαιτίας της αδυναμίας τους να κατανοήσουν τον κίνδυνο, καθώς και της έλλειψης σταθερότητας και συντονισμού τους. Τα μωρά δεν είναι σε θέση να περιηγηθούν μόνα τους στις σκάλες- ως εκ τούτου, οι σκάλες πρέπει να φράσσονται με μια πύλη στην κορυφή και στο κάτω μέρος, σύμφωνα με το ‘Ασφαλή Παιδιά Παγκοσμίως’ (Safe Kids Worldwid). Υπάρχει μια ποικιλία από μορφές πύλης που είναι είτε προσωρινές είτε ημιμόνιμες.

Σχολικό οδοντιατρικό πρόγραμμα αποτρέπει το 80% των κοιλοτήτων με εφάπαξ, μη επεμβατική θεραπεία

Ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα εκπαιδευμένων επαγγελματιών οδοντιάτρων μπορεί να δημιουργήσει προκλήσεις για τα προγράμματα στεγανοποίησης στα σχολεία, καθώς τα στεγανοποιητικά εφαρμόζονται από οδοντίατρο ή οδοντικό υγιεινολόγο, το SDF μπορεί να αποτελέσει μια ελκυστική εναλλακτική λύση, καθώς μπορεί επίσης να εφαρμοστεί από νοσηλευτές - ένα εργατικό δυναμικό που υπάρχει ήδη σε πολλά σχολεία.

Οι δομημένες σχολικές ημέρες μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά υγιή. Πώς μπορούμε να το διατηρήσουμε κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών;

Ο προγραμματισμός των διακοπών μπορεί να προέρχεται από διάφορους οργανισμούς, όπως αθλητικούς συλλόγους και συλλόγους δραστηριοτήτων, σχολεία, θρησκευτικές οργανώσεις, μουσεία και γκαλερί τέχνης, ομάδες ατόμων με αναπηρία, καθώς και από τον ιδιωτικό τομέα που προσφέρει επίσης κατασκηνώσεις.

Πώς συγκρίνονται οι βαθμολογίες μαθημάτων το 2021 με τις βαθμολογίες πριν από την πανδημία στις ΗΠΑ

Το EDsmart διερεύνησε πώς οι βαθμολογίες μαθημάτων προηγμένης τοποθέτησης AP το 2021 συγκρίθηκαν με τις βαθμολογίες το 2019, πριν από την πανδημία COVID-19, για τις 10 πιο δημοφιλείς εξετάσεις χρησιμοποιώντας δεδομένα από το Συμβούλιο του Κολεγίου.

10 κορυφαίες απειλές για την παιδική ηλικία που θέτουν σε κίνδυνο 8 εκατομμύρια παιδιά στον Καναδά.

Για την αποκατάσταση αυτών των ζητημάτων, η Όστιν επιδιώκει τη δημιουργία ενός ανεξάρτητου Επιτρόπου για τα παιδιά και τη νεολαία, ο οποίος θα είναι αφοσιωμένος στην προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών, καθώς και τη δημιουργία διαφάνειας και λογοδοσίας για τις ομοσπονδιακές δαπάνες που σχετίζονται με τα παιδιά και τη νεολαία, με τη δημοσίευση ενός προϋπολογισμού για τα παιδιά.

Τα σνακ μεγάλου μεγέθους τροφοδοτούν το κύμα παιδικής παχυσαρκίας στις Η.Π.Α.

«Δεν ξέρουμε πραγματικά ποιες θα είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις, αν και σίγουρα υπάρχει ανησυχία ότι σε 20 χρόνια θα δούμε αυτό το τεράστιο μπαλόνι χρόνιας ασθένειας το οποίο θα κοστίσει δισεκατομμύρια δολάρια στα προγράμματα υγειονομικής περίθαλψης».