Παιδιά

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει με κούκλες

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει με κούκλες

Το πρωτοποριακό της επιστημονικής μελέτης, η οποία έχει τίτλο «Εξερευνώντας τα Οφέλη του Παιχνιδιού με Κούκλες μέσω της Νευροεπιστήμης», είναι το ότι οι επιστήμονες «είδαν» με τη βοήθεια της τεχνικής της νευροαπεικόνισης τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού, κατά τη διαδικασία αυτή.

Νευροεπιστήμη Μέθοδοι: Τα παιδιά υποδύονται ρόλους και δημιουργούν διαλόγους, που ξεπερνούν το «βασικό σενάριο» και το επεκτείνουν: Η μία κούκλα μιλά στην άλλη για την οικογένειά της, για το σπίτι της, για τα καινούρια της ρούχα και παπούτσια, αλλά και για τα συναισθήματά της, για το πόσο αγαπά τα σκυλάκια της, το πόσο πονάει το χέρι της και γιατί ήρθε στον γιατρό. Είναι φανερό, σε όποιον παρακολουθεί τα παιδιά, πως μία σύνθετη διαδικασία εξελίσσεται εκείνη την ώρα και στα δύο παιδικά μυαλουδάκια, μία διαδικασία που σχετίζεται με τη γνώση και το συναίσθημα.

Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν καταγραφεί, με επιστημονικά στοιχεία και δεδομένα, τα πλεονεκτήματα του παιχνιδιού στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και ειδικά ως προς την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων. Στο τμήμα Νευροεπιστήμης του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ όμως, μία ομάδα ειδικών επιστημόνων με επικεφαλής την Dr Sarah Gerson, εργάστηκε επί 18 μήνες, ώστε να απαντήσει στο εξής ερώτημα: «Ποια είναι τα οφέλη του παιχνιδιού με κούκλες για το παιδί;».

Χρησιμοποιώντας την τεχνική της νευροαπεικόνισης και καταγράφοντας την εγκεφαλική δραστηριότητα συνολικά 33 παιδιών, αγοριών και κοριτσιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8 ετών, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες η ομάδα της Dr Gerson κατέληξε στο εξής συμπέρασμα: Όταν τα παιδιά παίζουν με κούκλες, είτε μόνα τους είτε με παρέα, τότε διεγείρεται η περιοχή του εγκεφάλου μέσω της οποίας αναπτύσσονται οι κοινωνικές μας δεξιότητες και η ενσυναίσθηση.

Στο νέο επεισόδιο του The DOLLcumentary, του ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να απαντήσει σε όλες τις απορίες των γονιών, η Dr Gerson και ακόμα έξι ειδικοί αναλύουν τα συμπεράσματα της μελέτης και εξηγούν με κάθε λεπτομέρεια τι σημαίνουν, ως προς την ανάπτυξη του παιδιού.

Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού όταν παίζει

«Το παιδί, μέσα από το συμβολικό παιχνίδι, αναπτύσσει τις κοινωνικές του σχέσεις ή αν θέλετε την κοινωνικότητά του μέσα από το φαντασιακό, οπότε δεν χρειάζεται να έχει άλλα άτομα μαζί του για να παίξει», δηλώνει ο καθηγητής Ψυχολογίας και πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, Αναστάσιος Σταλίκας, μιλώντας στο The DOLLcumentary και σχολιάζοντας το βασικό συμπέρασμα της μελέτης, ότι δηλαδή τα παιδιά ακόμα και όταν παίζουν μόνα τους, μπορούν να αναπτύξουν την ενσυναίσθησή τους, εφόσον παίζουν με κούκλες.

Η ομάδα της Dr Gerson στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ αποτύπωσε για πρώτη φορά με επιστημονικές μεθόδους της νευροεπιστήμης, αυτό που μπορούμε να υποθέσουμε βάσει λογικής και εμπειρίας. Ότι δηλαδή, όταν ένα παιδί παίζει με κούκλες παίζει ένα συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι ρόλων, όπως ονομάζεται, τότε μπαίνει στη διαδικασία να υποδυθεί έναν χαρακτήρα και επομένως να σκεφτεί πώς λειτουργεί και πώς δρα ο χαρακτήρας αυτός. Το πρωτοποριακό της επιστημονικής μελέτης, η οποία έχει τίτλο «Εξερευνώντας τα Οφέλη του Παιχνιδιού με Κούκλες μέσω της Νευροεπιστήμης», είναι το ότι οι επιστήμονες «είδαν» με τη βοήθεια της τεχνικής της νευροαπεικόνισης τι ακριβώς συμβαίνει στον εγκέφαλο του παιδιού, κατά τη διαδικασία αυτή.

Οι κοινωνικές δεξιότητες και η ενσυναίσθηση, την οποία οι γονείς απαντούν σε παγκόσμια δημοσκόπηση της One Poll πως θεωρούν υψίστης σημασίας για το παιδί τους – σε ποσοστό 91% – είναι μεγάλο ζητούμενο για τα σημερινά παιδιά, που περνούν, λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής, αρκετό χρόνο μόνα τους. Ειδικά τα παιδιά μας σήμερα, που ζουν σε καθεστώς πανδημίας και κοινωνικής αποστασιοποίησης, είναι δεδομένο ότι επηρεάζονται ως προς την κοινωνικότητά τους.

Το γεγονός πως οι γονείς εκφράζουν την ανησυχία τους ως προς τα δεδομένα αυτά, είναι λογικό. Η επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ και η ανάλυση που γίνεται μέσω του The DOLLcumentary, δείχνουν στους γονείς αυτούς, πως υπάρχει αποδεδειγμένα τρόπος να φροντίσουν την ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων και μάλιστα είναι πολύ απλός: Το παιχνίδι με τις κούκλες!

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς μπορείτε να ενθαρρύνετε το ντροπαλό παιδί να βγει από το καβούκι του

Πως θα αναπτύξετε τις λεπτές κινητικές δεξιότητες του παιδιού σας

Είναι θέμα ταμπού η συζήτηση με το παιδί για το σεξ;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Όταν οι γονείς ξαναπαντρεύονται: Συναισθήματα και Αντιδράσεις των Παιδιών. Ο Ρόλος των Γονιών

Με όσο προσεκτικό τρόπο κι αν γίνει αυτή η ενημέρωση και γνωριμία, είναι πιθανόν τα παιδιά να αντιδράσουν, είτε έχοντας μια ελπίδα επανασύνδεσης των γονιών τους, είτε ως μια μορφή ζήλιας, είτε ως αντίσταση και φόβο προς τη νέα αλλαγή. Τα παιδιά χρειάζονται χρόνο και κατανόηση. Δεν πρέπει να τα πιέζουμε να ετοιμαστούν και το κάθε παιδί ως μια διαφορετική οντότητα, απαιτεί τον δικό του χρόνο προετοιμασίας.

Μαύροι κύκλοι γύρω από τα μάτια στα παιδιά - Ποια τα αίτια;

Η εκδήλωση των μαύρων κύκλων μπορεί επιπρόσθετα να σχετίζεται με την απουσία ύπνου καθώς επίσης και την κληρονομικότητα. Το δέρμα γύρω από την περιοχή των ματιών μπορεί σε κάποιους ανθρώπους να είναι πιο λεπτό και διαφανές, στοιχείο το οποίο μπορεί να κληρονομήσουν και τα παιδιά. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις οι μαύροι κύκλοι γύρω από την περιοχή των ματιών μπορεί να υποδηλώνουν κάτι πιο σοβαρό.

Πώς μπορούμε να κατευνάσουμε τα ξεσπάσματα παιδιού με ΔΕΠΥ

Η συμπεριφοριστική θεραπεία, μία από τις παρεμβάσεις που χρησιμοποιούνται για το ΔΕΠΥ, ενθαρρύνει τις θετικές συνέπειες των θετικών συμπεριφορών. Οι ανταμοιβές μπορεί να είναι κοινωνικές (τρυφερότητα, έπαινος) και υλικές (γλυκά, παιχνίδια ή άλλα πράγματα). Τα υλικά μπορούν να συνδυαστούν με κοινωνικές ανταμοιβές.

Ο ρόλος των γονιών στη μετατροπή δύσκολων στιγμών του παιδιού σε δημιουργία

Ωστόσο, τα παιδιά μπορούν να πάρουν και μια άλλη οδό προς εξερεύνηση, όταν η ζωή γίνει δύσκολη. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ατέλειωτη πηγή δημιουργικότητας, για να καταφέρουν να ξεπεράσουν σκοτεινές, πολυτάραχες στιγμές.

Πώς η καθημερινή επαφή με τη φύση βελτιώνει το ανοσοποιητικό των νηπίων

Εδώ χρειάζεται να σημειωθεί ότι τα ίδια τα παιδιά συμμετείχαν στη διαδικασία παρέμβασης, φυτεύοντας τα ίδια στην αυλή τους διάφορα φυτά. Η επαφή με τον χώρο και συνεπώς με τη φύση γινόταν σε καθημερινή βάση κατά τη διάρκεια ενός μήνα και τα αποτελέσματα ήταν άμεσα, καθώς βρέθηκε αύξηση της μικροβιακής ποικιλίας στην επιδερμίδα των παιδιών. Υπήρξαν επίσης αλλαγές και στις αιματολογικές μετρήσεις.

Νομοσχέδιο για τη συνεπιμέλεια με σκοπό την υγιή ανάπτυξη του παιδιού

Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε καθεστώς συνεπιμέλειας (καθώς η συνεπιμέλεια ήδη συμβαίνει συχνότερα σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες) παρουσιάζουν λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης κατάθλιψης, άγχους και ψυχικής δυσφορίας.