Παιδιά

Μουσική: Γιατί κάνει καλό στα παιδιά;

Μουσική: Γιατί κάνει καλό στα παιδιά;

Μουσική: Τι κερδίζουν τα παιδιά που μαθαίνουν μουσική; Γνωστικά οφέλη στο πεδίο της μνήμης και της προσοχής που θα συνοδεύουν τα παιδιά σε ολόκληρη τη ζωή τους είναι η απάντηση.

Από τις απαρχές του πολιτισμού μας, η μουσική χρησιμοποιείται για να θεραπεύσει σώμα και ψυχή και μας βοηθά να εκφράσουμε αυτό που δύσκολα αρθρώνεται στη γλώσσα. Έτσι, τα αποτελέσματα της μουσικής φαίνονται και στα μικρά παιδιά. Την ευεργετική επίδραση της μουσικής στην εγκεφαλική λειτουργία των παιδιών επιβεβαιώνει νέα μελέτη ερευνητικής ομάδας του Ποντιφικού Καθολικού Πανεπιστημίου της Χιλής που δημοσιεύεται στο Frontiers in Neuroscience.

Ενίσχυση της προσοχής και μνήμης

Οι λειτουργίες της προσοχής και της μνήμης εργασίας είναι ενισχυμένες στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο. Παράλληλα καταγράφεται υψηλότερη ενεργοποίηση στις περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τον έλεγχο της προσοχής και την ακουστική κωδικοποίηση. Αυτά λειτουργούν ως εκτελεστικές λειτουργίες που συνδέονται με βελτιωμένη ανάγνωση, μεγαλύτερη αντοχή, δημιουργικότητα και εν γένει καλύτερη ποιότητα ζωής.

Μελέτη σε 40 παιδιά

Η έρευνα έγινε σε 40 παιδιών ηλικίας μεταξύ 10 και 13 ετών, στα οποία δόθηκε έμφαση στην προσοχή και τη λειτουργική μνήμη.

  • 20 από αυτά έπαιζαν ένα μουσικό όργανο, έκαναν μαθήματα για τουλάχιστον δύο χρόνια, εξασκούνταν τουλάχιστον δύο ώρες την εβδομάδα και συμμετείχαν σε ορχήστρα ή κάποιο μουσικό σύνολο.
  • Τα υπόλοιπα 20 παιδιά δεν είχαν άλλη μουσική εκπαίδευση πέραν αυτής που λάμβαναν στο σχολείο.

Η καταγραφή της προσοχής και της λειτουργικής μνήμης των παιδιών έγινε μέσω της λειτουργικής απεικόνισης μαγνητικού συντονισμού (fMRI), που καταγράφει την εγκεφαλική δραστηριότητα. Εντοπίστηκαν μικρές αλλαγές στη ροή του αίματος μέσα στον εγκέφαλο μεταξύ των παιδιών που ασχολούνται με την μουσική και αυτών που δεν έχουν επαφή. Επιπλέον,τα παιδιά που μάθαιναν κάποιο μουσικό όργανο είχαν σημαντικά καλύτερη επίδοση στη λειτουργία της μνήμης εργασίας.

«Το πιο σημαντικό μας εύρημα είναι ότι δύο διαφορετικοί μηχανισμοί φαίνεται να αποτελούν τη βάση της καλύτερης απόδοσης των παιδιών που εκπαιδεύονται στη μουσική στην προσοχή και τη μνήμη εργασίας. Ένας που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς προσοχής σε πεδίο γενικής φύσεως και ένας δεύτερος που υποστηρίζει περισσότερους μηχανισμούς ακουστικής κωδικοποίησης σε ειδικό πεδίο» επισημαίνει η Δρ. Leonie Kausel, επικεφαλής της έρευνας.

Το πεδίο στη προκειμένη περίπτωση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος κωδικοποιεί αισθητηριακά ερεθίσματα, όπως θερμότητα, ήχο ή φως, το ειδικό πεδίο συγκριτικά με το γενικό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος επεξεργάζεται ένα έναντι πολλών αισθητηριακών ερεθισμάτων, και ο μηχανισμός αναφέρεται στις νευροχημικές διαδικασίες που συντελούνται. Αμφότεροι οι μηχανισμοί παρουσιάζουν καλύτερη λειτουργία στα παιδιά που μαθαίνουν κάποιο μουσικό όργανο.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η δύναμη του χαδιού στα βρεφάκια

Η αξία της διδασκαλίας της ευγένειας στα παιδιά

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η επιλογή της γραφής με το χέρι αντί της χρήσης πληκτρολογίου μας προσφέρει μόνο πλεονεκτήματα.

Η χρήση στυλό και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις λεπτομέρειες και τις αναμνήσεις. Η γραφή με το χέρι δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη δραστηριότητα στα κιναισθητικά μέρη του εγκεφάλου. Ενεργοποιούνται πολλές αισθήσεις με την πίεση του στυλό πάνω στο χαρτί

Οι ειδικοί των ΗΠΑ προειδοποίησαν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να έχει ισχυρό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία του παιδιού.

"Χρειαζόμαστε τα σχολεία μας να είναι ανοιχτά. Τα δημόσια σχολεία είναι δημόσιο αγαθό, και ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας, μπορούμε να σας πούμε ότι τα ανοιχτά δημόσια σχολεία είναι ένα δίχτυ ασφαλείας."

Αυξήθηκε ο κίνδυνος για αναγνωστικές δυσκολίες των μαθητών εν μέσω πανδημίας covid

«Οι δάσκαλοι είχαν πάντα κρίσιμο ρόλο στην κοινωνία μας και πραγματικά πιστεύω ότι η πανδημία COVID-19 έχει ενισχύσει τη σημασία των δασκάλων και τον αντίκτυπό τους στην κάλυψη των ακαδημαϊκών, κοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών όλων των μαθητών».

Ισχυρό πλήγμα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των Aμερικανών μαθητών έφερε η πανδημία covid

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες όπως αθλήματα, κατασκηνώσεις, σύλλογοι, ομιλία και συζήτηση και άλλα προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να αναδειχθούν ως ηγέτες και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους ως επικοινωνιολόγοι. Τα παιδιά που συμμετείχαν σε εξωσχολικά μαθήματα είχαν καλύτερους βαθμούς, καλύτερη παρακολούθηση και γενικά καλύτερη ευημερία.

Τα ποσοστά ψυχολογικών διαταραχών των εφήβων επιδεινώνονται διαρκώς.

Όσο αρνητικό κι αν εξακολουθεί να είναι το στερεότυπο για την εφηβεία είναι τελικά οι σχέσεις γονέων-εφήβων τόσο κρίσιμες; Τα ευρήματα των ερευνών δείχνουν ότι στην μεγάλη πλειονότητα των οικογενειών θα υπάρξουν διαφωνίες αλλά δεν θα οδηγήσουν σε καταστροφή.

Τι είναι “φυσιολογικό” και πότε πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν βοήθεια για το πείσμα και τις εμμονές του παιδιού

Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς; Πρώτα από όλα να μην μαλώνουν το παιδί ή να του λένε να σταματήσει να επαναλαμβάνει ή να «συνέλθει». Με αυτό τον τρόπο το παιδί θα ενοχοποιηθεί, θα αυξηθεί το άγχος του και θα ενταθούν οι εμμονές του, όπου ενώ μπορεί να υποχωρούσαν σε λίγο, τελικά να διατηρηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή και να εγκατασταθούν.

Τα παιδιά με συμπτώματα αϋπνίας είναι πιθανό να συνεχίσουν να έχουν δυσκολίες ή διαταραχές ύπνου ως ενήλικες

Οι αιτίες, κατά τον δρα Φερνάντεθ-Μεντόθα, πιθανότατα ήταν «συμπεριφορικές» (π.χ. το παιδί ήθελε τον γονιό του στο δωμάτιο για να κοιμηθεί), ψυχικές ή άλλες διαταραχές (αυτισμός, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, διαταραχές διάθεσης κ.ά.) ή ιατρικές (πονοκέφαλοι, γαστρεντερικά προβλήματα κ.λπ.).

Το σύνδρομο MIS-C αποτελεί όψιμη εκδήλωση της νόσησης Covid-19, καθώς εκδηλώνεται 2-4 εβδομάδες μετά την οξεία λοίμωξη.

Συνολικά, τα παιδιά παραμένουν σε χαμηλό κίνδυνο εμφάνισης σοβαρής ή κρίσιμης Covid-19, ωστόσο, παρόμοια με τους ενήλικες, ορισμένες υποκείμενες παθήσεις κάνουν τα παιδιά πιο ευάλωτα σε σοβαρές ασθένειες. Οι πιο συχνά αναφερόμενες από αυτές τις καταστάσεις είναι η παχυσαρκία, η χρόνια πνευμονοπάθεια (συμπεριλαμβανομένου του άσθματος), οι καρδιαγγειακές παθήσεις και η ανοσοκαταστολή.