Αυτοφροντίδα

Σύμπλεγμα ανωτερότητας: Πώς να αντιμετωπίσετε έναν άνθρωπο που σας κοιτά μονίμως “αφ’ υψηλού”

Σύμπλεγμα ανωτερότητας: Πώς να αντιμετωπίσετε έναν άνθρωπο που σας κοιτά μονίμως “αφ’ υψηλού”

Σύμπλεγμα ανωτερότητας: Πολλοί άνθρωποι χωρίς να το κατανοούν πλήρως συμπεριφέρονται ναρκισσιστικά, εκφράζοντας αυτό που ονομάζεται σύμπλεγμα (ή σύνδρομο) ανωτερότητας.

Ως άνθρωποι, τείνουμε να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους με τον τρόπο που μας φέρθηκαν. Είτε είναι σκόπιμος είτε όχι, ο τρόπος που αισθανόμαστε για τον εαυτό μας συχνά παίζει ρόλο στο πώς αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας. Όταν είμαστε πραγματικά ικανοποιημένοι με αυτό που είμαστε και τις ζωές που δημιουργήσαμε, είναι ευκολότερο να υποστηρίζουμε και να επευφημούμε τους άλλους. Ωστόσο, όταν είμαστε δυσαρεστημένοι, το να βλέπουμε άλλους να ευδοκιμούν μπορεί να είναι δύσκολο. Μπορεί ακόμη και να υπάρχει έντονη επιθυμία να ελαχιστοποιήσουμε ή να υπονομεύσουμε τους άλλους για να νιώσουμε καλύτερα. Αυτό είναι γνωστό και ως σύμπλεγμα ανωτερότητας. Λέγεται ότι ένα άτομο έχει ένα σύμπλεγμα ανωτερότητας όταν έχει μια υπερβολική, σίγουρη ή διογκωμένη άποψη για τον εαυτό του. Κατά συνέπεια, αυτό μπορεί να τους αναγκάσει να αντιμετωπίσουν τους άλλους με τρόπους που είναι εξευτελιστικοί ή ταπεινωτικοί.

Ο όρος επινοήθηκε αρχικά στις αρχές του 20ού αιώνα από τον ψυχολόγο Άλφρεντ Άντλερ. Ο Άντλερ πίστευε ότι το συγκρότημα είναι ένας τρόπος απόκρυψης της χαμηλής αυτοεκτίμησης, των συναισθημάτων ανεπάρκειας ή του να μην αισθάνεσαι αρκετά καλά. Τα συμπλέγματα ανωτερότητας είναι συνήθως αμυντικοί μηχανισμοί που προέρχονται από βαθιές προσωπικές ανασφάλειες, ντροπή και αισθήματα ανεπαρκούς κατά κάποιο τρόπο. Επειδή η ντροπή είναι ένα τόσο ενοχλητικό και άβολο συναίσθημα, ένα άτομο μπορεί να χρησιμοποιήσει την άμυνά του για να κρύψει αυτά τα συναισθήματα από τους άλλους, να τους αρνηθεί από μόνα τους και αποφεύγουν να τα βιώσουν. Συγκεκριμένα, ένα σύμπλεγμα ανωτερότητας δεν είναι κλινική διάγνωση ψυχικής υγείας. Θεωρητικά μπορεί να αντιμετωπιστεί μέσω θεραπείας.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα σημάδια που μαρτυρούν πως κάποιος πάσχει από σύμπλεγμα (ή σύνδρομο) ανωτερότητας, αναγνωρίζουμε τα ακόλουθα:

  • Ανάγκη για έλεγχο
  • Απόλυτη πεποίθηση ότι είστε καλύτεροι από τους άλλους
  • Επικές εκδηλώσεις θυμού ή περιφρόνησης όταν οι άλλοι δεν αναγνωρίζουν το ταλέντο ή την ικανότητά του
  • Αδυναμία να δεχτεί κριτική
  • Επίμονη χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Αισθήματα δικαιώματος

 

Η ενασχόληση με κάποιον που έχει ένα σύμπλεγμα ανωτερότητας θα απαιτήσει αρκετή υπομονή και ενσυναίσθηση. Σίγουρα αυτό μπορεί να ακούγεται σαν δύσκολη υπόθεση όταν αυτό το άτομο συμπεριφέρεται αλαζονικά ή προκλητικά. Αλλά θα άξιζε τον κόπο. Να θυμάστε ότι το άτομο πρέπει να αισθάνεται φοβερό πόνο τη στιγμή που συμπεριφέρεται αντιπαθητικά ή όταν καυχιέται ή απορρίπτεται. Μπορεί να είναι δύσκολο να χρησιμοποιηθεί η ενσυναίσθηση. Ιδιαίτερα αν βρίσκεστε στη γραμμή του πυρός του, αλλά βοηθά να δοθεί σε εκείνους που πάσχουν από μια υπεροχή έξαρση μια ακριβής θετική κατοπτρισμό.

Ενώ ασκείτε υπομονή και δείχνετε ενσυναίσθηση, προσπαθήστε να μην τροφοδοτήσετε τα μεγαλεπήβολα οράματά τους για τον εαυτό τους. Αντ ‘αυτού, πείτε τους κάτι στο οποίο είναι πραγματικά καλοί, ενώ το εξισορροπούν με κάτι που μπορεί να είναι πιο ακριβές για την απόδοση ή την ικανότητά τους. Αν έχουν γίνει υβριστικοί, πληγωμένοι ή βιτριόλι, πείτε τους ότι είναι αγενείς ή αλαζόνες. Είναι επίσης εξαιρετικά βοηθητικό να τους βοηθήσετε να αναγνωρίσουν τις αδυναμίες τους με τέτοιο τρόπο ώστε να μην γκρεμίζει την αυτοεκτίμησή τους, αλλά μάλλον τους δείχνει τομείς στους οποίους μπορούν να εργαστούν, ώστε να γίνουν πιο σεβαστοί από τους γύρω τους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Οι 3 βασικές μορφές ψυχοθεραπείας και ποια είναι καταλληλότερη για εσάς

Πώς θα αντιμετωπίσουμε τη ζήλια

Ο Φρόιντ όρισε τον δευτερογενή ναρκισσισμό ως απόσυρση της λίμπιντο ή των συναισθημάτων αγάπης από τα αντικείμενα (άλλους ανθρώπους)

Ψυολογική προσέγγιση μιας ναρκισσιστικής προσωπικότητας

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η κατάλληλη αυτοφροντίδα μετά τη γέννα

Αυτοφροντίδα μετά τη γέννα: Σίγουρα θα σε απασχολούν πάρα πολλά πράγματα, που είναι ίσως πιο σοβαρά από το πώς θα επανέλθεις μετά τη γέννα. Όμως αν είναι και αυτό κάτι που σε αγχώνει είμαστε εδώ για να σου δώσουμε λίγες συμβουλές.

Μύθοι και αλήθειες για το hangover τώρα τις γιορτές

Hangover γιορτές αυτοφροντίδα: Επειδή οι γιορτές πλησιάζουν και πολλοί από εσάς θα βγείτε, μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να συνέλθετε μετά από ένα πιθανό hangover το επόμενο πρωί.

Όταν η τέχνη είναι το μέσο έκφρασης και φροντίδας του εαυτού

Τέχνη αυτοφροντίδα: Η δημιουργία αλλάζει και διευρύνει το μυαλό μας, μαθαίνοντάς μας να είμαστε σε εγρήγορση στις άπειρες λεπτομέρειες του κόσμου γύρω μας. Όταν αισθανόμαστε άρρωστοι, είναι συχνά δύσκολο να εστιάσουμε σε οτιδήποτε άλλο εκτός από τον πόνο μας. Η δημιουργία τέχνης στρέφει την προσοχή μας προς τα έξω. Οι άνθρωποι που δημιουργούν συχνά περιγράφουν τη διαδικασία σα να βρίσκονται σε μια ευχάριστη «ροή» στην οποία χάνουν την αίσθηση του χρόνου, των ανησυχιών και του σωματικού πόνου. Όταν έχουμε την εμπειρία να αξιοποιήσουμε αυτή τη ροή, αποκτούμε πρόσβαση σε ένα δημιουργικό μέρος του μυαλού μας που συνεχίζει να μας ευχαριστεί ακόμα και όταν δεν κάνουμε τέχνη.

Εξοικονομήστε χρήματα γρήγορα και αποτελεσματικά

Εξοικονόμηση χρημάτων: Η οικονομία του σπιτιού ή του πορτοφολιού μας, μπορεί μοιραία να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη. Οι πειρασμοί γύρω μας άλλωστε, είναι πια πάρα πολλοί και τα χρήματα ολοένα και λιγοστεύουν.

Ενισχύστε την μνήμη σας μέσα από έξυπνες τεχνικές

Μνήμη οργάνωση: Ανάμεσα στους πιο βασικούς λόγους για τους οποίους ξεχνάμε ευκολότερα βρίσκονται η προχωρημένη ηλικία και οι διαταραχές άγχους που μπορεί να αντιμετωπίζουμε την δεδομένη στιγμή στη ζωή μας.

Κερδίστε πολύτιμο χρόνο για τον εαυτό σας

Οργάνωση χρόνου: Πολλοί άνθρωποι ζουν σε μία συνεχή κατάσταση άγχους και έχουν την εντύπωση ότι δεν έχουν καθόλου ελεύθερο χρόνο. Όλοι μπορούμε να ξεκλέψουμε λίγο χρόνο, αρκεί να οργανώσουμε το πρόγραμμά μας καλύτερα.