Ψυχική Υγεία

Ζυγαριά Σώμα Βάρος: Πώς μπορώ να αποχωριστώ μια συσκευή που δεν δείχνει τίποτα περισσότερο παρά μονάχα ένα νούμερο

Ζυγαριά Σώμα Βάρος: Πώς μπορώ να αποχωριστώ μια συσκευή που δεν δείχνει τίποτα περισσότερο παρά μονάχα ένα νούμερο

Όσο ανορθολογική κι αν είναι η επαγωγή, θεωρητικά, στην πράξη οι άνθρωποι τείνουν να περικλείονται από έναν φαύλο κύκλο αυτοσαμποταρίσματος, με το πρόσχημα «αφού πάχυνα, τι πειράζει να φάω λίγο παραπάνω και σήμερα; Θα τα χάσω όλα μαζί». Και έτσι παρασύρονται στον χείμαρρο των ερμητικά απογοητευτικών σκέψεων που δημιουργήθηκε από το υψηλότερο νούμερο της ζυγαριάς.

Ζυγαριά Σώμα Βάρος: Στο πλαίσιο της ψυχοθεραπευτικής διαδικασίας μού είχε ζητηθεί να αποχωριστώ τη ζυγαριά μου. Φαινόταν απλό, αλλά στην πράξη ήταν αδιανόητο. Δεν ξέρω αν μόνο εγώ δεν μπορώ να αποχωριστώ μια συσκευή που δεν δείχνει τίποτα περισσότερο παρά μονάχα ένα νούμερο, ενώ κάποιος άλλος θα μπορούσε να το κάνει αβίαστα.

Οι περισσότεροι θεωρώ πως δίνουν μια καθημερινή αναμέτρηση με τη ζυγαριά τους με το που σηκώνονται από το κρεβάτι και ξεκινούν τη μέρα τους, διαμορφώνοντας μια ψυχολογική κατάσταση ομόρροπη με το αποτέλεσμα που εκείνη έδειξε.

Και ο νοήμων άνθρωπος θα σκεφτεί: «Ποιος ο λόγος να ξεκινώ τη μέρα μου προκατειλημμένος από ένα νούμερο που κάθε μέρα τείνει να μεταβάλλεται;» Μπορεί να έτυχε να βγήκες και να έφαγες λίγο παραπάνω χτες ή να έτυχε να μην πρόλαβες να φας αρκετά την προηγούμενη μέρα, μπορεί να έχεις κατακράτηση υγρών διότι περιμένεις περίοδο ή μπορεί όντως να πάχυνες.

Το βέβαιο είναι ότι κανένας μη αδύνατος άνθρωπος δεν χαίρεται να βλέπει το νούμερο της ζυγαριάς υψηλότερο, αλλά δυσφορεί και απογοητεύεται.

Πιστεύω πως δεν είναι θέμα νοημοσύνης. Ακόμα κι αν το άτομο αντιληφθεί τη σχέση ψυχολογικής εξάρτησης με τον αριθμό που εμφανίζει η συγκεκριμένη συσκευή, δύσκολα μπορεί να αποκοπεί από αυτή. Αποκωδικοποιώντας αυτή την εξάρτηση, θεωρώ πως η εξωτερική εμφάνιση αποτελεί θέμα προτεραιότητας για ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ατόμων.

Γιατί είναι τόσο σημαντική η ένδειξη της ζυγαριάς;

Η εξωτερική μας εμφάνιση αποτελεί αναμφισβήτητα δείκτη της προσωπικότητάς μας. Το σώμα μας είναι η εικόνα μας, το περιτύλιγμά μας. Είναι το πρώτο πράγμα που παρατηρούμε σε έναν άνθρωπο όταν τον γνωρίζουμε. «Αυτό» βλέπουν εκ πρώτης όψεως οι άνθρωποι σε εμάς, από «αυτό» μας αναγνωρίζουν, από «αυτό» μας ξεχωρίζουν ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους. Πολλές φορές, και από αυτό μας κρίνουν.

Συνειδητά και ασυνείδητα δεχόμαστε κριτική για την εξωτερική μας εικόνα. Η ζυγαριά αποτελεί ένα κάτοπτρο του πώς μας βλέπουν οι γύρω μας. Αντικατοπτρίζει το πώς φαινόμαστε στους άλλους. Είναι το μέσο που μας φανερώνει πώς δείχνουμε. Ο καθρέφτης όπου κοιταζόμαστε δείχνει το γενικό, το σύνολο της εικόνας μας. Η ζυγαριά δείχνει το ειδικό, το συγκεκριμένο νούμερο της εικόνας μας.

Το ιδανικό νούμερο για τα κιλά μας δεν υπάρχει. Είναι στο μυαλό μας και μπορεί να διαφέρει από αυτό που θα μας υποδείκνυε ο δείκτης μάζας σώματος, ένας διατροφολόγος ή αυτό που ήδη έχουμε, και εμείς να μην το θεωρούμε ιδανικό. Από την άλλη, ενδέχεται το νούμερο που έχουμε να μη μας ταιριάζει, αλλά εμείς να το βρίσκουμε ιδανικό.

Η εικόνα μας αντιπροσωπεύει αυτό που είμαστε. Όπως ακριβώς συμβαίνει και με τον εαυτό μας. Μπορεί να θεωρούμε ότι είμαστε τέλειοι, αλλά να απέχουμε πολύ από την τελειότητα. Μπορεί να θεωρούμε ότι έχουμε πολλά μειονεκτήματα, και οι γύρω μας να θεωρούν ότι δεν είναι μειονεκτήματα, αλλά χαρακτηριστικά που μας διακρίνουν ως προσωπικότητες. Μπορεί επίσης κάποιες μέρες να είμαστε λίγο καλύτεροι, ενώ άλλες φορές λίγο χειρότεροι στη συμπεριφορά μας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα κιλά μας.

Δεν υπάρχει το ιδανικό νούμερο, όπως δεν υπάρχει και ο ιδανικός χαρακτήρας. Δεν υπάρχει το τέλειο σώμα, όπως δεν υπάρχει ο τέλειος άνθρωπος. Υπάρχει όμως το υγιές ανθρώπινο σώμα, και αυτό είναι το σώμα που αποκτιέται με τη σωστή διατροφή, την άσκηση και τον υγιεινό τρόπο ζωής.

Η εξαρτητική σχέση με τη ζυγαριά

Η σχέση με τη ζυγαριά μπορεί να γίνει πολύ εξαρτητική.

Η απώλεια ή η συντήρηση σωματικού βάρους μπορεί να γίνει αυτοσκοπός ή εμμονή. Το θέμα με το νούμερο που θα δείξει η ζυγαριά είναι δίπολο. Από τη μία μπορεί να σε συγκρατήσει στο να διατηρήσεις τον έλεγχο του βάρους σου, από την άλλη μπορεί να σε παρασύρει στο να νιώσεις πως τον έχεις ήδη χάσει και να αφεθείς περισσότερο.

Οι άνθρωποι δεν στενοχωριούνται επειδή βλέπουν τη ζυγαριά να δείχνει 500 γραμμάρια περισσότερο, αλλά επειδή νιώθουν ότι πάχυναν. Αυτό το αίσθημα τους οδηγεί σε αυθόρμητες σκέψεις απαισιοδοξίας, όπως «δεν είμαι ωραίος», «δεν είμαι αρεστός», «δεν τα κατάφερα, υπέκυψα», και συνήθως τείνουν να υποκύπτουν περισσότερο.

Όσο ανορθολογική κι αν είναι η επαγωγή, θεωρητικά, στην πράξη οι άνθρωποι τείνουν να περικλείονται από έναν φαύλο κύκλο αυτοσαμποταρίσματος, με το πρόσχημα «αφού πάχυνα, τι πειράζει να φάω λίγο παραπάνω και σήμερα; Θα τα χάσω όλα μαζί». Και έτσι παρασύρονται στον χείμαρρο των ερμητικά απογοητευτικών σκέψεων που δημιουργήθηκε από το υψηλότερο νούμερο της ζυγαριάς.

Δύσκολα μπορείς να πείσεις κάποιον «εθισμένο» στο καθημερινό ζύγισμα να αποκοπεί από τη συνήθεια αυτή και να ζυγίζεται με πιο αραιή συχνότητα. Ακόμα πιο δύσκολο είναι να τον πείσεις να μη ζυγίζεται καθόλου. Ας το αντιπαραβάλλουμε με την κακή συνήθεια του καπνίσματος.

Ένα άτομο εξαρτημένο από τη νικοτίνη γνωρίζει τις καταστροφικές συνέπειες που προκαλεί στα ζωτικά του όργανα, αλλά συνεχίζει να καπνίζει αρκετά τσιγάρα μέσα στην ημέρα, γιατί του προκαλεί κάποιες παροδικές απολαύσεις. Κάθε φορά που καπνίζει, νιώθει ικανοποίηση, παρόλο που γνωρίζει πως αποτελεί μια βλαβερή συνήθεια.

Μια συγγραφέας έπασχε από διατροφικές διαταραχές κι είχε εξαρτητική σχέση με τη ζυγαριά. Τρια χρόνια μετά εξομολογείται…

«Δεν έχω ζυγαριά στο σπίτι, ενώ έχω να ζυγιστώ πάνω από 3 χρόνια. Εφόσον μου κάνουν τα ρούχα μου, γνωρίζω πως κυμαίνομαι πάνω κάτω στα ίδια επίπεδα βάρους. Μου αρκεί αυτό. Για την ακρίβεια, με κάνει να χαίρομαι. Έχω απελευθερωθεί από τον εθισμό της ζυγαριάς».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Τρία βήματα για να απαλλαγείτε από τα περιττά κιλά

4 τρόποι για να μειώσετε το βάρος σας χωρίς να κάνετε γυμναστική

Αλλάξτε συνήθειες και διώξτε τα περιττά κιλά

Η διαφορά μεταξύ απώλειας λίπους και απώλειας βάρους

Πώς να χάσει βάρος το παιδί μου και όχι την αυτοεκτίμησή του

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η έναρξη του κολεγίου εγκυμονεί αυξημένο άγχος και κατάθλιψη

Καναδάς κολέγιο κατάθλιψη: Περίπου το 32% των ερωτηθέντων είχε άγχος στην αρχή του ακαδημαϊκού έτους και το 27% είχε συμπτώματα κατάθλιψης. Έξι μήνες αργότερα, το 37% των μαθητών είχε συμπτώματα άγχους και το 33% παρουσίασε συμπτώματα κατάθλιψης.

Υπάρχει σχέση μεταξύ του διαβήτη και των ψυχιατρικών παθήσεων

Διαβήτης τύπου 2 και ψυχολογία: Οι επιστήμονες ερεύνησαν πρόσφατα τη σχέση μεταξύ διαβήτη και ψυχιατρικών παθήσεων. Διαπίστωσαν ότι τα άτομα με ψυχιατρικές διαταραχές έχουν περισσότερες πιθανότητες από τον γενικό πληθυσμό να έχουν διαβήτη τύπου 2. Λένε ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα για τη διερεύνηση των υποκείμενων μηχανισμών πίσω από τη σύνδεση. 

Συμβουλές αυτοβοήθειας για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης

Κατάθλιψη Αντιμετώπιση: Επηρεάζοντας όλες τις πτυχές της επαγγελματικής, κοινωνικής και προσωπικής σας ζωής, η κατάθλιψη μπορεί να έχει εξουθενωτικό αντίκτυπο στον τρόπο λειτουργίας σας σε καθημερινή βάση. Ευτυχώς, υπάρχουν μερικά αποδεδειγμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ξεπεράσετε τα συμπτώματα και να συνεχίσετε να ζείτε μια υγιή, παραγωγική ζωή.

Πότε πρέπει να μιλήσουμε με το παιδί μας για την φυλή;

Γονείς παιδιά φυλή: Ήδη από την προσχολική ηλικία, τα παιδιά αρχίζουν να δείχνουν αυτό που ονομάζεται ευνοιοκρατία φυλετικής ομάδας. Ακριβώς επειδή δεν έχετε ακούσει το παιδί σας να λέει κάτι που θυμίζει προκατάληψη, δεν σημαίνει ότι αυτές οι στάσεις δεν διαμορφώνονται.

Τα γραπτά μηνύματα πηγή άγχους για όλους

Μηνύματα SMS άγχος: Διαπιστώθηκε ότι 1 στους 5 ανθρώπους αγωνίζεται να συμβαδίσει με τις απαντήσεις των μηνυμάτων και σχεδόν 1 στους 6 αγνοούν όλα τα μηνύματα επειδή αισθάνονται καταβεβλημένοι.

5 Ψυχικά Οφέλη της Άσκησης

Αθλητισμός ψυχικά οφέλη: Από το λιγότερο άγχος μέχρι την τόνωση της αυτοεκτίμησης, η τακτική σωματική δραστηριότητα είναι ευεργετική τόσο για τον εγκέφαλό σας και την ψυχή, όσο και για το σώμα. 

Οι μισοί ενήλικες στη Βρετανία αποκρύπτουν την ψυχική τους κατάσταση από τον ασφαλιστικό τους πάροχο

Ψυχική υγεία ασφάλιση: Σχεδόν οι μισοί ενήλικες (47%) σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο αντιμετώπισαν προκλήσεις ψυχικής υγείας κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς εκατομμύρια αντιμετώπισαν οικονομικές δυσκολίες, άγχος στις σχέσεις και άγρυπνες νύχτες.

Η κλιματική αλλαγή είναι μία απειλητική πραγματικότητα με σαφείς διαστάσεις στην ψυχική υγεία και ευεξία

Κλιματική αλλαγή ψυχική υγεία: Η σύνδεση μεταξύ της κλιματικής αλλαγής και της ψυχικής υγείας και ευεξίας δεν έχει ακόμη καλά εμπεδωθεί, τόσο στο κοινό όσο και τους ειδικούς στην κοινότητα της κλιματικής αλλαγής. Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα είναι βιοφυσικοί επιστήμονες ή ειδικοί στη δημόσια υγεία που δεν γνωρίζουν απαραίτητα την ψυχολογική έρευνα που έχει συγκεντρωθεί τις τελευταίες δεκαετίες, με αποτέλεσμα πολλοί ερευνητές να μιλούν για τις ανθρώπινες διαστάσεις της κλιματικής αλλαγής, αλλά η συζήτηση να μην είναι τόσο συχνά ψυχολογικά πλαισιωμένη ή/και τεκμηριωμένη.