Ψυχική Υγεία

Ζωή Διεκδικητικότητα: Μη γίνεστε αντικείμενο εκμετάλλευσης – Υπερσπιστείτε αυτό που σας αναλογεί

Ζωή Διεκδικητικότητα: Μη γίνεστε αντικείμενο εκμετάλλευσης – Υπερσπιστείτε αυτό που σας αναλογεί

Κανένας δεν θα σας προστατέψει, αν εσείς δεν προστατέψετε τον εαυτό σας. Επειδή συνήθως οι άνθρωποι μάς συμπεριφέρονται όπως εμείς τους επιτρέπουμε να το κάνουν, διεκδικείστε στο κοινωνικό, εργασιακό, αλλά και οικογενειακό σας περιβάλλον τον χώρο που πραγματικά δικαιούστε.

Ζωή Διεκδικητικότητα: Για πολλούς ανθρώπους είναι εξαιρετικά δύσκολο να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους ή να εκφράσουν ανοιχτά και ειλικρινά τα συναισθήματα και τα θέλω τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούν προβληματικές προσωπικές, επαγγελματικές αλλά και κοινωνικές σχέσεις. Τα άτομα που δεν αντιδρούν ποτέ σε οποιαδήποτε αδικία  και απλά “στρέφουν και το άλλο μάγουλο”, γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης και έυκολος στόχος bullying.

Το κλειδί απέναντι σε αυτές τις συμπεριφορές είναι η διεκδικητικότητα.

Τί είναι η διεκδικητικότητα

Το να είναι κάποιος διεκδικητικός σημαίνει ότι μπορεί να υπερασπίζεται τα δικαιώματά του, να εκφράζει τις απόψεις και τα θέλω του με τρόπο άμεσο και ειλικρινή, χωρίς, όμως, να παραβιάζει τα αντίστοιχα δικαιώματα των άλλων, δίοτι η διεκδικητικότητα στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό. Αν τα άτομα επικοινωνούν με έναν παθητικό ή επιθετικό τρόπο, στέλνουν λάθος μηνύματα με αρνητικές συνέπειες.

Παθητική συμπεριφορά: Αν η συμπεριφορά σας είναι παθητική, αν δεν αντιδράτε ποτέ για να αποφύγετε τη σύγκρουση, στέλνετε στο περιβάλλον σας το μήνυμα ότι οι επιθυμίες και τα συναισθήματά σας δεν είναι σημαντικά, με αποτέλεσμα να σας αγνοούν. Για παράδειγμα, όταν αναλαμβάνετε υπερβολικά πολλά καθήκοντα στη δουλειά σας σε σχέση με άλλους συναδέρφους για να διατηρηθεί η εργασιακή ειρήνη, διακινδυνεύετε τη δική σας ψυχική ισορροπία ή πιθανόν και τις στενές διαπροσωπικές σας σχέσεις. Οι αρνητικές συνέπειες της παθητικής συμπεριφοράς είναι άγχος, αισθήματα πικρίας, μνησικακίας, αισθήματα θυματοποίησης, αλλά και θυμού.

Επιθετική συμπεριφορά: Το επιθετικό άτομο επιδιώκει να επιβάλλει τις απόψεις του αδιαφορώντας για τα δικαιώματα των άλλων, προσπαθώντας, μάλιστα, πολλές φορές να τους εκφοβίσει, να τους ταπεινώσει, ή ακόμα και να τους απειλήσει. Η επιθετικότητα υποσκάπτει την εμπιστοσύνη και τον αμοιβαίο σεβασμό. Τα επιθετικά άτομα δημιουργούν αισθήματα δυσαρέσκειας και ο περίγυρός τους, τα αποφεύγει.

Τί προκαλεί την έλλειψη διεκδικητικότητας;

  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση. Τα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση έχουν παθητική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα να γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης και να νιώθουν ταπεινωμένοι. Δεν διεκδικούν τα δικαιώματά τους διότι πιστεύουν ότι δεν αξίζουν τον σεβασμό των άλλων και ότι είναι ανεπαρκείς.
  • Εμπειρίες παιδικής ηλικίας. Πολλά παιδιά δεν έμαθαν να είναι διεκδικητικά τόσο από το οικογενειακό όσο και από το σχολικό τους περιβάλλον. Τους δίδαξαν ότι δεν θα πρέπει να υπερασπίζονται τον ευατό τους όταν αδικούνται, ότι δεν θα πρέπει να επιχειρηματολογούν με αποτέλεσμα να εξελιχθούν σε παθητικούς ενήλικες.
  • Απολυταρχικοί γονείς. Τα παιδιά που μεγάλωσαν σε ένα αυστηρό οικογενειακό περιβάλλον όπου η υποταγή είχε υπέρτατη αξία δεν έχουν μάθει να διεκδικούν.

Ποια είναι τα οφέλη της διεκδικητικότητας;

  1. Λιγότερη ανησυχία και άγχος. Αν ελέγξετε τους φόβους και τις ανασφάλειές σας και εκφράσετε στους γύρω σας τις ανάγκες και τα θέλω σας, το άγχος σας μειώνεται αισθητά, γιατί θα διαπιστώσετε ότι οι αντιδράσεις των άλλων ατόμων δεν είναι τόσο τρομερές όσο περιμένατε.
  2. Μεγαλύτερη ευφορία και ικανοποίηση. Αν διεκδικήσετε με επιτυχή τρόπο τους στόχους και τα όνειρά σας, νιώθετε περισσότερο ικανοί και αποτελεσματικοί, ενισχύεται η επιθυμία σας για δημιουργικότητα και επομένως η ψυχική σας διάθεση είναι ανεβασμένη.
  3. Υψηλότερη αυτοεκτίμηση. Μαθαίνοντας να διεκδικείτε τα θέλω σας αποκτάτε τον έλεγχο της ζωή σας, κερδίζετε τον σεβασμό του περίγυρου και αντιλαμβάνεστε την πραγματική σας αξία.
  4. Πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις. Όταν οι άνθρωποι εκφράζουν με ειλικρινή τρόπο και χωρίς φόβο τις ανάγκες και τα θέλω τους, τότε είναι σίγουρο ότι έρχονται πιο κοντά. Οι παθητικές ή επιθετικές συμπεριφορές ποτέ δε βελτιώνουν, αλλά καταστρέφουν τις όποιες σχέσεις υπάρχουν.

Πώς να βελτιώσετε τις διεκδικητικές σας ικανότητες;

  • Συνειδητοποιήστε ότι η διεκδικητική συμπεριφορά δεν είναι μια άσχημη συμπεριφορά. Πολλές φορές μπορεί να δυσαρεστήσετε κάποιους ανθρώπους στη προσπάθειά σας να υπερασπίσετε τις ανάγκες σας. Πάντοτε θα υπάρχουν κάποιοι που θα κρίνουν αρνητικά τη συμπεριφορά σας. Το σημαντικό είναι να γνωρίζετε τα δικαιώματά σας και να τα διεκδικείτε με σεβασμό στα δικαιώματα των άλλων. Αυτή είναι μια σωστή και υγιής συμπεριφορά.
  • Μάθετε πώς να αντιμετωπίσετε μια καταχρηστική και άδικη συμπεριφορά. Το να διακρίνετε μια άδικη συμπεριφορά είναι το πρώτο βήμα, αλλά το πιο σημαντικό είναι να μπορείτε και να την αντιμετωπίσετε. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να ορίσετε τα δικά σας προσωπικά όρια. Για παράδειγμα, αν κάποιος εκμεταλλεύεται τον χρόνο σας και σας ζητά να κάνετε συνεχώς πράγματα γι’ αυτόν, θα πρέπει να αρνηθείτε βάζοντας τους δικούς σας κανόνες.
  • Μη φοβάστε να συγκρουστείτε. Πολλές φορές πιστεύετε ότι, αν εκφράσετε τις ανάγκες σας, θα οδηγηθείτε σε έντονους καβγάδες με άσχημες συνέπειες. Αυτό, ωστόσο, δεν είναι ο κανόνας, γιατί μόλις οι άλλοι αντιληφθούν ότι υπερασπίζεστε τα δικαιώματά σας με λογικά επιχειρήματα, υποχωρούν και σταματούν να είναι πιεστικοί.
  • Προσπαθήστε να λειτουργείτε με αυτοπεποίθηση, ακόμα και αν δεν το νιώθετε. Μερικές φορές μπορεί να νιώθετε ανασφάλεια και να έχετε αγωνία σχετικά με μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να αντιμετωπίσετε. Κρατήστε το σώμα σας σε όρθια, ευθυτενή στάση, κοιτάξτε τους άλλους στα μάτια και μιλήστε με ήρεμο, άμεσο και ξεκάθαρο τρόπο. Εκφράστε τη γνώμη και τα συναισθήματά σας με σταθερότητα.

Κανένας δεν θα σας προστατέψει, αν εσείς δεν προστατέψετε τον εαυτό σας. Επειδή συνήθως οι άνθρωποι μάς συμπεριφέρονται όπως εμείς τους επιτρέπουμε να το κάνουν, διεκδικείστε στο κοινωνικό, εργασιακό, αλλά και οικογενειακό σας περιβάλλον τον χώρο που πραγματικά δικαιούστε.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Κουτσογιάννη: Οι ασθενείς μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν στις αποφάσεις για τις πολιτικές Υγείας

Ημέρα της Γυναίκας – Τι συνέβη στις 8 Μαρτίου του 1857 και γιατί γιορτάζουμε

Ανεξάρτητη διαβίωση για τα μέλη της ζητά η Οργάνωση Παραπληγικών Κύπρου

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Η Πλήξη του lockdown που παγιδεύει δημιουργικά και καταστροφικά πολλές φορές

Η πλήξη φαίνεται να είναι μια συναισθηματική κατάσταση που μας ωθεί να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας - αν αυτό έχει θετικό ή αρνητικό αποτέλεσμα εξαρτάται εξ ολοκλήρου από το άτομο και την κατάστασή του.

Απλά αλλά αποτελεσματικά βήματα για να απαλλαγείτε από το στρες

Στρες: Είναι από τις πιο χρήσιμες διεργασίες που συμβαίνουν στον οργανισμό μας. Χωρίς το στρες, θα ήμασταν ανίκανοι να λειτουργήσουμε υπό πίεση. Εκεί, όμως, υπάρχει ένα πρόβλημα. Η πίεση φαίνεται να αυξάνεται, και μαζί της τα επίπεδα του στρες μας, σε σημείο που μάλλον δεν είναι διαχειρίσιμο.

Ανακουφίστε τα συμπτώματα του άγχους σε 5'

Ψυχική Υγεία Άγχος: Χαλαρώστε. Το αξίζετε, είναι καλό για εσάς και το περιβάλλον σας, ενώ παίρνει λιγότερο χρόνο από ό,τι νομίζετε. Δεν χρειάζεστε ένα σαββατοκύριακο στο σπα ή βουνίσια πεζοπορία στο καταφύγιο για να περιορίσετε το άγχος στη ζωη σας. Κάθε μία από τις συμβουλές που ακολουθούν για την ανακούφιση του στρες μπορεί να σας μεταφέρει από την αίσθηση "πανικού" σε κατάσταση ommm σε λιγότερο από 15 λεπτά!

Ζήλια, ευμετάβλητη διάθεση και κίνδυνος Αλτσχάιμερ

Υγεία Γυναίκες Έρευνα: Το χρόνιο άγχος, ο νευρωτισμός στη μέση ηλικία συνδέονται με διπλάσιες πιθανότητες εμφάνισης άνοιας, προτείνουν οι ερευνητές. Συγκεκριμένα, οι μεσήλικες γυναίκες με νευρωτικό στυλ προσωπικότητας και παρατεταμένο στρες μπορεί να έχουν αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης νόσου του Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με μια σουηδική έρευνα.

Οι άνθρωποι που πάσχουν από άγχος και κατάθλιψη εμφανίζουν νωρίτερα Αλτσχάιμερ

Κατάθλιψη: Οι άνθρωποι με κατάθλιψη ή άγχος που εμφανίζουν Αλτσχάιμερ εκδηλώνουν συχνά τα πρώτα συμπτώματα αυτής της συχνότερης μορφής άνοιας σε πιο μικρή ηλικία, σε σχέση με όσους, επίσης, παθαίνουν τη νευροεκφυλιστική νόσο αλλά δεν έχουν άγχος ή κατάθλιψη.

Τα φυτά εσωτερικού χώρου βελτιώνουν την ψυχολογική μας κατάσταση στο lockdown

Lockdown: Τα τρία τέταρτα των συμμετεχόντων (74%) στην έρευνα δήλωσαν ότι τα φυτά στο σπίτι τους βοήθησαν να νιώσουν καλύτερα, όσο καιρό ήταν περιορισμένοι και δεν μπορούσαν να βγουν έξω ελεύθερα για να πάνε σε ανοικτούς χώρους και στη φύση.

Πέντε πυλώνες αυτοεκτίμησης στην εφηβεία

Αυτοεκτίμηση Εφηβεία: Η υγιής αυτοεκτίμηση παίζει ρόλο σε όλα όσα κάνετε. Οι έφηβοι με υψηλή αυτοεκτίμηση έχουν καλύτερες σχέσεις με συνομηλίκους και ενήλικες, αισθάνονται πιο ευτυχισμένοι για τα επιτεύγματά τους και βρίσκουν ευκολότερο να αντιμετωπίσουν απογοητεύσεις και αποτυχίες στη ζωή.