Ψυχική Υγεία

Σιωπή Σχέσεις: Η “σιωπηρή τιμωρία” ως τακτική χειραγώγησης

Σιωπή Σχέσεις: Η “σιωπηρή τιμωρία” ως τακτική χειραγώγησης

Αυτοί οι άνθρωποι, όταν θυμώνουν από κάτι που είπε ή έκανε ο/η σύντροφός τους, γίνονται ψυχροί. Μπορεί να μην εκφράζουν κακία απευθείας, αλλά συμπεριφέρονται στον άλλο σαν να είναι κάποιος που σχεδόν δεν γνωρίζουν ή σαν να μιλούν στον γείτονα ή στον συνάδελφό τους.

Σιωπή Σχέσεις: Συχνά ονομάζεται «σιωπηλή τιμωρία». Συμβαίνει όταν αρνούμαστε να ακούσουμε, να μιλήσουμε ή να απαντήσουμε στον/στη σύντροφό μας. Πολλοί άνθρωποι απομονώνουν τους συντρόφους τους συναισθηματικά για να τους πληγώσουν, να τους τιμωρήσουν ή να τους χειραγωγήσουν. Κάποιοι αρνούνται ακόμα και να αναγνωρίσουν την ύπαρξή τους για ώρες, μέρες ή εβδομάδες, κάνοντας τους συντρόφους τους να νιώθουν υποτιμημένοι το λιγότερο.

Η αγνόηση είναι ιδιαίτερα σκληρή για ένα άτομο που είναι απομονωμένο λόγω κακοποίησης και ελέγχου, και εξαρτάται από την επιβεβαίωση του θύτη για να νιώσει ασφαλές και άξιο. Πολλοί επιζώντες κακοποίησης αναφέρουν ότι μισούσαν τη σιωπηλή τιμωρία περισσότερο από τις προσβολές ή τις φωνές.

Όταν τους φώναζαν, τουλάχιστον γνώριζαν τι σκέφτονταν οι κακοποιητές τους και μπορούσαν να έχουν καλύτερη πρόσβαση στη δική τους ασφάλεια, αλλά και στων παιδιών τους. Η σιωπή ως χειραγώγηση μπορεί να ενισχύσει τα συναισθήματα ευαλωτότητας και φόβου.

Ποια είναι η χρήση τέτοιων τακτικών

Αυτοί οι άνθρωποι, όταν θυμώνουν από κάτι που είπε ή έκανε ο/η σύντροφός τους, γίνονται ψυχροί. Μπορεί να μην εκφράζουν κακία απευθείας, αλλά συμπεριφέρονται στον άλλο σαν να είναι κάποιος που σχεδόν δεν γνωρίζουν ή σαν να μιλούν στον γείτονα ή στον συνάδελφό τους.

Η άλλη πλευρά δεν έχει πολλά εργαλεία για να αντιδράσει, επειδή ακόμα κι αν ειπωθεί κάτι από τον/τη σύντροφο, εκείνοι είναι πιθανό να το αρνηθούν. «Τι εννοείς; Το φαντάστηκες, δεν ισχύει» ή μια άλλη φράση που χρησιμοποιείται συχνά για να πείσει τα θύματα ότι εκείνα είναι το πρόβλημα: «Είσαι υπερβολικός/ή για το τίποτα».

Τρόποι απόκρισης στη «σιωπηλή τιμωρία»

Αν εσείς ή κάποιος αγαπημένος σας βιώνει μια τέτοια τακτική, τα ακόλουθα βήματα μπορεί να βοηθήσουν:

– Αποφεύγουμε την απομόνωση: Η διατήρηση των σχέσεων με φίλους, οικογένεια και γείτονες θα μας διευκολύνουν να αλλάξουμε διάθεση και να μην πέσουμε στην παγίδα της συμπεριφοράς του συντρόφου.

– Διατηρούμε μια πλούσια εσωτερική ζωή: Συνεχίζουμε τα χόμπι μας, το διάβασμα και τις τέχνες μας, καθώς αυτά θα μας βοηθήσουν να μείνουμε δυνατοί και σταθεροί καθώς ερχόμαστε αντιμέτωποι με αυτήν τη δύσκολη εχθρότητα.

– Αυτοφροντίδα: Ένα από τα προβλήματα στις σχέσεις με έναν κακοποιητικό και χειριστικό σύντροφο είναι ότι μπορεί να είναι δύσκολο να θυμόμαστε ποιοι είμαστε. Μην επιτρέψετε να σβήσουν οι απόψεις, οι επιθυμίες και οι στόχοι σας.

– Αναζητάμε τη βοήθεια ειδικού: Ένας ψυχολόγος που γνωρίζει τι σημαίνει έλεγχος και κακοποίηση θα σας βοηθήσει να καταλάβετε και εσείς τι έχετε περάσει και θα σας συνοδεύσει στον δύσκολο δρόμο της αντίδρασης.

– Αποφασίζουμε ποια είναι τα όρια μας: Δεδομένου του γεγονότος ότι η σιωπηλή τιμωρία είναι συνήθως μία μόνο από τις τακτικές που χρησιμοποιεί ο χειριστικός άνθρωπος, αποφασίστε ποια είναι τα δικά σας όρια. Αν νιώθετε ότι η κατάσταση είναι βλαπτική, απομακρυνθείτε όπως μπορείτε από την κατάσταση με έναν ασφαλή τρόπο.

– Λήξη της σχέσης: Δεν χρειάζεται να μείνετε σε μια σχέση όπου ο/η σύντροφός σας είναι κακός και βίαιος με εσάς, είτε χρησιμοποιεί σιωπηλή τιμωρία, λεκτική κακοποίηση, σωματική ή σεξουαλική βία, οικονομικό έλεγχο ή άλλους τρόπους.

Υπενθυμίζουμε εδώ ότι αν δυσκολεύεστε ή φοβάστε να φύγετε από μια τέτοια σχέση, μπορείτε να καλέσετε τη γραμμή 15900  (SOS Help Line) και εκεί ειδικοί θα σας συμβουλέψουν για τα επόμενα βήματα.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι που εμπιστεύονται τον εαυτό τους

Πώς να αναγνωρίσεις ένα χειριστικό άτομο

Πώς οι νάρκισσοι καταφέρνουν να αποφύγουν το χωρισμό και την απιστία;

Ποιο χαρακτηριστικό μπορεί να σας κάνει θύμα ενός ναρκισσιστή

Οι διαφορές μεταξύ coaching και ψυχοθεραπείας

Διαφορές μεταξύ του Coaching και της ψυχοθεραπείας. Αν ενδιαφέρεστε να αλλάξετε τη ζωή σας προς το καλύτερο, το να μιλάτε με κάποιον στο εξωτερικό της ζωής σας μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμο. Η ψυχοθεραπεία και η καθοδήγηση είναι δύο υπηρεσίες που έχουν βοηθήσει αμέτρητους ανθρώπους να ζήσουν την καλύτερη ζωή τους, αλλά συχνά συγχέονται, καθώς υπάρχει μεγάλη αλληλεπικάλυψη μεταξύ των δύο αυτών τομέων.

Αντιμετωπίστε το στρες στη σχέση σας πριν να εγκλωβιστείτε σε αυτήν

Τέλος, το 19% των ερωτηθέντων ένιωθε αγχωμένο για την έλλειψη προσπάθειας από την άλλη πλευρά. Και είναι μια δύσκολη περίπτωση, γιατί συνήθως νιώθουμε πως ο/η σύντροφός μας δεν επενδύει σοβαρά χρόνο και συναισθήματα σε αυτό που έχουμε αποφασίσει να χτίσουμε εξαρχής μαζί.

Ψυχολογικές θεωρίες αγάπης

Ψυχική υγεία: Ψυχολογικές θεωρίες της αγάπης. Γιατί οι άνθρωποι ερωτεύονται; Γιατί κάποιες μορφές αγάπης είναι τόσο μόνιμες και άλλες τόσο φευγαλέες; Ψυχολόγοι και ερευνητές έχουν προτείνει αρκετές διαφορετικές θεωρίες αγάπης για να εξηγήσουν πώς η αγάπη σχηματίζεται και αντέχει.

Οι πιο συχνοί μύθοι για τις κρίσεις πανικού

Κρίσεις πανικού: Οι πιο συνηθισμένοι μύθοι που τις συνοδεύουν. Υπάρχουν πολλές παρεξηγήσεις και ψευδείς υποθέσεις για τις κρίσεις πανικού, οι οποίες μπορούν να κάνουν απογοητευτική την εξήγηση της κατάστασής σας σε άλλους. Οι μύθοι για τις κρίσεις πανικού μπορούν να οδηγήσουν σε εσφαλμένη διάγνωση των συμπτωμάτων σας ή να σας κάνουν να πιστεύετε ότι είστε αδύναμοι επειδή δεν είστε σε θέση να διαχειριστείτε τα συμπτώματά σας.

7 φράσεις που χρησιμοποιούν οι gashlighters για να μπερδεύουν και να ελέγχουν

"Δεν έχω ιδέα για τι πράγμα μιλάς" Απλό, κι όμως αποτελεσματικό. Αυτή η δήλωση μπορεί να εμπλουτιστεί με ένα «…αλλά χρειάζεται να ηρεμήσεις». Ο gashlighter μπορεί απλώς να ισχυριστεί ότι δεν έχει ιδέα γιατί έχουμε εκνευριστεί ή θυμώσει και καμία γνώση για τις κατηγορίες που του προσάπτουμε. Απλώς δεν γνωρίζουν. Και ακριβώς επειδή παίζουν το χαρτί του αθώου τόσο αποτελεσματικά, εμείς μένουμε με το ερώτημα μήπως υπερβάλλουμε ή μήπως εμείς τελικά φταίμε σε κάτι.

Πώς θα χτίσουμε υγιή σχέση με εσωστρεφή σύντροφο

Προσπαθήστε να μην το παίρνετε προσωπικά αν ο/η σύντροφός σας χρειάζεται χρόνο να αποφορτιστεί και να μείνει μόνος/η. Είναι πολύ συνηθισμένο οι εσωστρεφείς να χρειάζονται περισσότερο ποιοτικό χρόνο με τον εαυτό σας συγκριτικά με τους εξωστρεφείς.

Τροφές που αποδυναμώνουν το άγχος και άλλες που το επιτείνουν

Θα μπορούσαν οι επεξεργασμένες τροφές, όπως το hot dog, το λουκάνικο, οι πίτσες και τα κέικ να προκαλούν άγχος; Ερευνητές στο Λονδίνο βρήκαν ότι μια τέτοια διατροφή αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.

Πάνω από 100 οι καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση μετά τη Μπεκατώρου

Η συγκλονιστική εξομολόγηση της Σοφίας Μπεκατώρου, έδωσε θάρρος στην κοπέλα, και η μαρτυρία της το περασμένο Σάββατο ξεκίνησε μια χιονοστιβάδα αποκαλύψεων, που ακόμη είναι άγνωστο ποιους θα παρασύρει.