Ψυχική Υγεία

Παιδιά lockdown: Οι σοβαρές συνέπειες της πανδημίας σε παιδιά και εφήβους – Γονείς επαγρυπνείτε

Παιδιά lockdown: Οι σοβαρές συνέπειες της πανδημίας σε παιδιά και εφήβους – Γονείς επαγρυπνείτε

Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο.

Παιδιά lockdown: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων. Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών.

Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

Συνέπειες του Lockdown στα παιδιά

«Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ’ ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)», αναφέρει ο κ. Μποζίκας.

Ψυχολογική υποστήριξη παιδιών με την επιστροφή στο σχολείο

Παράλληλα, ο κ. Μποζίκας σημειώνει ότι με το άνοιγμα των σχολείων οι εκπαιδευτικοί, που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών.

Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητάς τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης, (μάσκες, αποστάσεις), ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους.

Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες, (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ), που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

Η σημασία της αλτρουιστικής συμπεριφοράς

Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβος, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας.

Συμβολή του ψυχολόγου στο σχολείο

Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη, τόσο σε ατομικό, όσο και σε ομαδικό επίπεδο, χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Οι σοβαρές συνέπειες του lockdown στην ανάπτυξη των παιδιών

Η Astellas στηρίζει το "Χαμόγελο του παιδιού"

Διδάξετε τα παιδιά να αποδέχονται τις δυσκολίες

Τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Το κολύμπι ως μέσο θεραπείας για άτομα με PTSD

Κολύμβηση: Η κολύμβηση προάγει τη διαδικασία που είναι γνωστή ως νευρογένεση του ιππόκαμπου. Η νευρογένεση του ιππόκαμπου είναι η αναγέννηση νέων εγκεφαλικών κυττάρων σε περιοχές του εγκεφάλου που ατροφούν κάτω από παρατεταμένες περιόδους στρες.

Το multitasking οδηγεί τα παιδιά σε περισσότερο άγχος

Multitasking άγχος παιδιά: Σε αντίθεση με τον συνολικό χρόνο πολυμέσων, το multitasking των μέσων σχετίζεται με πιο συχνή συμπεριφορά παρόμοια με τη ΔΕΠΥ, όπως αξιολογείται από τους δασκάλους τους.

Ποιες σχέσεις κινδυνεύουν από το folie à deux

Folie à deux σχέσεις: Οι Γάλλοι επινόησαν για πρώτη φορά τη φράση για να περιγράψουν την περίπτωση της Margaret και του Michael, ενός παντρεμένου ζευγαριού. Οι γιατροί δεν ήξεραν ποιος από τους δύο ξεκίνησε τον κύκλο της ψύχωσης. Όμως μπήκαν σε έναν βρόχο ανατροφοδότησης που ενίσχυε ο ένας τις αυταπάτες του άλλου.

Πώς επηρεάζει η φιλία την ψυχολογία;

Φιλικές σχέσεις: Ένας φίλος μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικά σημαντικό στήριγμα, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να προσφέρει χαρά, ευτυχία και πολύ γέλιο, που ως γνωστόν, είναι το καλύτερο φάρμακο.

Η άσκηση οφελεί το σώμα, την εγκεφαλική λειτουργία και συναισθηματική ευεξία των παιδιών σας

Αθλητισμός παιδιά: Ανακαλύψτε πώς η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βελτιώσει τη σωματική υγεία, τη λειτουργία του εγκεφάλου και τη διάθεση του παιδιού σας.

Πώς λειτουργεί η σχέση όταν ο ένας σύντροφος πάσχει από ψυχικό νόσημα;

Γάμος ψυχική υγεία: Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση όταν υπάρχει ψυχική ασθένεια γίνεται περίπλοκη, με τον σύζυγο που δεν πάσχει να μπαίνει συνήθως στην θέση του φροντιστή, από μόνος του. Γι’ αυτό και πλέον στην ψυχοθεραπεία θεωρείται δεδομένο ότι χρειάζεται βοήθεια εξίσου και ο σύντροφος που δεν πάσχει.

Μερικοί τρόποι που το κολύμπι σας ενδυναμώνει ψυχικά

Κολύμβηση: Η συμμετοχή σε μια ομάδα κολύμβησης στην πισίνα ή απλώς το να κολυμπάτε με παρέα στη θάλασσα, μπορεί όχι μόνο να είναι ευεργετικό για την υγεία σας, αλλά και για την προσωπικότητά σας και την κοινωνική σας ζωή. Έχοντας μια ομάδα ανθρώπων στο πλευρό σας που είναι έτοιμοι να σας στηρίξουν, ενισχύετε το αίσθημα του ανήκειν, και νιώθοντας πιο ασφαλείς, αυξάνετε την αυτοπεποίθησή σας. Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση από τους άλλους είναι γνωστό ότι συμβάλουν στην καλή ψυχική κατάσταση.

25 Νοεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα κατά της βίας των γυναικών

25 Νοεμβρίου: Σε περιόδους κρίσεων, οι αριθμοί αυξάνονται, όπως φαίνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 και των πρόσφατων ανθρωπιστικών κρίσεων, των συγκρούσεων και των κλιματικών καταστροφών.