Ψυχική Υγεία

Mood: Για ποιους λόγους αλλάζει η διάθεσή μας;

Mood: Για ποιους λόγους αλλάζει η διάθεσή μας;

Mood:Όταν αντιμετωπίζετε εναλλαγές της διάθεσης, μπορεί να αισθάνεστε πολύ χαρούμενοι τη μια στιγμή χωρίς λόγο και πολύ λυπημένοι την επόμενη χωρίς να ξέρετε γιατί. Αυτές οι αλλαγές στη διάθεση μπορεί επίσης να συνοδεύονται από αλλαγές στα πρότυπα ύπνου, στα επίπεδα δραστηριότητας και στη συμπεριφορά.

Οι αλλαγές στη διάθεση αναφέρονται σε απότομες αλλαγές στη διάθεσή σας ή στη συναισθηματική σας κατάσταση και μπορεί να είναι μια φυσιολογική απάντηση στο στρες ή στις ορμονικές αλλαγές. Ωστόσο, μπορεί επίσης να σημαίνουν μια διαταραχή ψυχικής υγείας, όπως οριακή διαταραχή προσωπικότητας ή διπολική διαταραχή, η οποία χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά υψηλές και χαμηλές διαθέσεις.Οι γρήγορες ή έντονες εναλλαγές της διάθεσης μπορεί να επηρεάσουν την καθημερινή ζωή και τις σχέσεις σας. Αυτό το άρθρο εξηγεί πώς να αναγνωρίζετε τα συμπτώματα των εναλλαγών της διάθεσης, τι μπορεί να τα προκαλεί και πώς μπορείτε να τα διαχειριστείτε.

Συμπτώματα μεταβολών της διάθεσης

Όταν αντιμετωπίζετε εναλλαγές της διάθεσης, μπορεί να αισθάνεστε πολύ χαρούμενοι τη μια στιγμή χωρίς λόγο και πολύ λυπημένοι την επόμενη χωρίς να ξέρετε γιατί. Αυτές οι αλλαγές στη διάθεση μπορεί επίσης να συνοδεύονται από αλλαγές στα πρότυπα ύπνου, στα επίπεδα δραστηριότητας και στη συμπεριφορά. Οι αλλαγές στη διάθεση είναι ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής, ειδικά όταν περνάτε πολύ άγχος. Μερικές φορές, ωστόσο, μπορεί να είναι σημάδι διαταραχής ψυχικής υγείας. Για παράδειγμα, η διπολική διαταραχή, ένας τύπος διαταραχής της διάθεσης, προκαλεί μανιακά (ασυνήθιστα χαρούμενα ή ευερέθιστα) και καταθλιπτικά (υπερβολικά θλιβερά) επεισόδια. Σε αντίθεση με τις κανονικές αλλαγές διάθεσης, αυτά τα επεισόδια μπορεί να διαρκέσουν αρκετές ημέρες ή εβδομάδες. Όταν κάποιος βιώνει ένα καταθλιπτικό επεισόδιο, μπορεί να έχει τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Μιλώντας πιο αργά από το συνηθισμένο
  • Νιώθεις λύπη, απελπισία και ανάξιος
  • Δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε, ξυπνάτε νωρίς ή κοιμάστε πολύ
  • Αυξημένη όρεξη και αύξηση βάρους
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Αίσθημα κόπωσης
  • Έχοντας ελάχιστο ενδιαφέρον για δραστηριότητες που συνήθως απολαμβάνουν
  • Σκέψεις αυτοκτονίας ή αυτοτραυματισμού

Όταν κάποιος βιώνει ένα μανιακό επεισόδιο, τα συμπτώματά του μπορεί να περιλαμβάνουν: 

  • Μιλώντας περισσότερο ή πιο γρήγορα από το συνηθισμένο
  • Εμπλοκή σε επικίνδυνες συμπεριφορές
  • Εμφανίζεται ευερέθιστος
  • Κάνοντας πιο στοχευμένες δραστηριότητες με περισσότερη ενέργεια και ένταση
  • Κοιμάτε λιγότερο από ό,τι συνήθως
  • Νιώθει ότι οι σκέψεις τους τρέχουν
  • Αισθάνονται ότι είναι ασυνήθιστα ισχυροί ή σημαντικοί

Αιτίες μεταβολών της διάθεσης

Οι αιτίες των εναλλαγών της διάθεσης ποικίλλουν. Μερικές από τις πιο κοινές αιτίες περιλαμβάνουν:

  • Η αγχωτική ζωή αλλάζει
  • Ορμονικές αλλαγές
  • Διαταραχές χρήσης ουσιών
  • Διαταραχές ψυχικής υγείας

Διαταραχές Ψυχικής Υγείας

Όταν οι εναλλαγές της διάθεσης είναι ακραίες, γρήγορες και μακροχρόνιες, μπορεί να είναι σημάδι διαταραχής ψυχικής υγείας. Δύο διαταραχές ψυχικής υγείας που συνδέονται έντονα με τις εναλλαγές της διάθεσης περιλαμβάνουν:

  • Διαταραχή οριακής προσωπικότητας (BPD): Η BPD είναι μια διαταραχή προσωπικότητας που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη ρύθμιση των συναισθημάτων, καθώς και από ακραίες εναλλαγές της διάθεσης. Αυτά τα επεισόδια διάθεσης ενεργοποιούνται εύκολα και μπορεί να διαρκέσουν από λεπτά έως ώρες. 
  • Διπολικές διαταραχές: Τα ακραία επεισόδια είτε κατάθλιψης και μανίας είτε υπομανίας (μια λιγότερο σοβαρή μορφή μανίας) είναι χαρακτηριστικό χαρακτηριστικό των διπολικών διαταραχών I και II. Οι αλλαγές στη διάθεση μπορεί να διαρκέσουν από αρκετές ημέρες έως αρκετούς μήνες. Οι άνθρωποι μπορούν επίσης να βιώσουν μεγάλες περιόδους (μήνες έως χρόνια) χωρίς συμπτώματα διάθεσης. 
  • Κυκλοθυμική διαταραχή: Η κυκλοθυμική διαταραχή σχετίζεται με τη διπολική διαταραχή. Με αυτή τη διαταραχή, μια ασταθής κατάσταση διάθεσης στην οποία οι άνθρωποι εμφανίζουν υπομανία και ήπια κατάθλιψη μπορεί να διαρκέσει για δύο χρόνια ή περισσότερο. Οι περίοδοι σταθερής διάθεσης συνήθως διαρκούν λιγότερο από οκτώ εβδομάδες.

Πώς να αντιμετωπίσετε τις εναλλαγές της διάθεσης

Η θεραπεία για τις εναλλαγές της διάθεσης εξαρτάται από το τι τις προκαλεί. Εάν είναι παροδικά, για παράδειγμα που προκαλούνται από μια περίοδο ακραίου στρες, πιθανότατα θα περάσουν μόλις υποχωρήσει το άγχος. Για πιο σοβαρές αιτίες εναλλαγών της διάθεσης, η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Φάρμακα: Σταθεροποιητές διάθεσης (π.χ. λίθιο), άτυπα αντιψυχωσικά (π.χ. Abilify) και αντικαταθλιπτικά (π.χ. Zoloft) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη θεραπεία υποκείμενων παθήσεων όπως η διπολική διαταραχή που προκαλούν εναλλαγές της διάθεσης.
  • Ψυχοθεραπεία: Διάφοροι τύποι ψυχοθεραπειών έχουν βρεθεί ότι είναι χρήσιμοι για άτομα με διαταραχές της διάθεσης, συχνά σε συνδυασμό με φάρμακα. Η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία (CBT) είναι ένας τύπος ψυχοθεραπείας που μπορεί να σας βοηθήσει να μάθετε να αναγνωρίζετε τα ερεθίσματα και τα προειδοποιητικά σημάδια των επερχόμενων εναλλαγών της διάθεσης πριν συμβούν. Μπορεί επίσης να προκαλέσει και να αλλάξει τη σκέψη σας, ώστε η αντιμετώπιση να γίνει ευκολότερη. Η διαλεκτική συμπεριφορική θεραπεία (DBT) βοηθά τους ασθενείς να μάθουν πώς να ελέγχουν τα έντονα συναισθήματα και να αναπτύσσουν δεξιότητες αντιμετώπισης.
  • Μέτρα για τον τρόπο ζωής: Η χρήση ενός ημερολογίου για την καταγραφή των συμπτωμάτων της διάθεσής σας και των παραγόντων εναλλαγής της διάθεσης μπορεί να σας βοηθήσει να τα αντιμετωπίσετε. Οι υγιεινές συνήθειες ζωής, συμπεριλαμβανομένης της τακτικής άσκησης και του αρκετού ύπνου, μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή της κατάθλιψης.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πονοκέφαλοι έντασης στον χώρο εργασίας που επηρεάζουν εκατομμύρια, σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης

Πώς το σεξ επηρεάζει τον εγκέφαλό σας;

Πονοκέφαλος: Πόσοι τύποι υπάρχουν και τι τους προκαλεί;

Tips για τονώσετε τη σεξουαλική σας ορμή στην εμμηνόπαυση

Τα πιο κοινά συμπτώματα χαμηλής τεστοστερόνης

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Πώς να ενισχύσετε την ενθάρρυνση του εαυτού σας;

Θάρρος: Πολλές καταστάσεις στη ζωή μάς καλούν να κάνουμε κάτι που θεωρούμε τρομακτικό, αναστατωμένο, άβολο, που προκαλεί άγχος ή στενοχωρεί, με άλλα λόγια, να επιδείξουμε συναισθηματικό θάρρος βγαίνοντας έξω από τις ζώνες άνεσής μας και να κάνουμε αυτό που ξέρουμε ότι είναι σωστό ή υγιές παρά τον τρόμο που νιώθουμε.

Επηρεάζει η καθαριότητα τη ψυχική υγεία;

Προσωπική υγιεινή: Το τακτικό μπάνιο, η θετική στοματική υγιεινή και η αλλαγή και το πλύσιμο των ρούχων είναι μερικά παραδείγματα μοτίβων που πρέπει να προσέχετε.

Η επίδραση του φόβου στην υγεία

Φόβος: Όταν οι άνθρωποι ζουν σε διαρκή φόβο, είτε από φυσικούς κινδύνους στο περιβάλλον τους είτε από απειλές που αντιλαμβάνονται, μπορεί να βιώσουν αρνητικές επιπτώσεις σε όλους τους τομείς της ζωής τους.

Πώς ο χορός συμβάλλει στη διατήρηση της ψυχικής ευεξίας;

Χορός: Οι περισσότεροι από εμάς είναι εξοικειωμένοι με το υπέροχο συναίσθημα που έχουμε όταν περνάμε χρόνο στην πίστα. Από γάμους και γιορτές μέχρι μαθήματα αεροβικής ή ακόμα και μαθήματα χορού, η κίνηση του σώματός μας συχνά μας ανεβάζει τη διάθεση. Αποδεικνύεται ότι ο χορός μπορεί να βελτιώσει την ψυχική μας υγεία και υπάρχει μια επιστημονική εξήγηση πίσω από αυτές τις κινήσεις που τονώνουν τη διάθεση.

Η συμπεριφορική παρέμβαση μειώνει την κατάθλιψη σε ενήλικες με παχυσαρκία

Παχυσαρκία: Τα αποτελέσματα από μια πιλοτική κλινική δοκιμή δείχνουν ότι σε μια φυλετικά και εθνοτικά διαφορετική ομάδα ενηλίκων με παχυσαρκία και κατάθλιψη, μια ολοκληρωμένη συμπεριφορική παρέμβαση ήταν πιο αποτελεσματική από τη συνηθισμένη φροντίδα στη μείωση της κατάθλιψης και των συσχετιζόμενων συμπτωμάτων άγχους παρά στην προώθηση της απώλειας βάρους.