Διατροφή

Έλλειψη συμπλέγματος βιταμινών επηρεάζει τις νοητικές λειτουργίες

Έλλειψη συμπλέγματος βιταμινών επηρεάζει τις νοητικές λειτουργίες

Ό,τι τρώμε ή δεν… τρώμε μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία του εγκεφάλου. Σύμφωνα με τους ειδικούς τα μειωμένα επίπεδα ορισμένων βιταμινών κυρίως του συμπλέγματος Β (π.χ. Β1, Β6, Β12), μπορούν να επηρεάσουν τις νοητικές λειτουργίες προκαλώντας αδυναμία συγκέντρωσης, κόπωση, πονοκέφαλους, εκνευρισμό και μεταβολές της διάθεσης. Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β αποτελούν βασικό δομικό υλικό των νευρικών κυττάρων του εγκεφάλου.

Η Β12 λόγου χάρη είναι άκρως απαραίτητη στα κύτταρα του νευρικού συστήματος επειδή συμβάλλει στην σύνθεση της μυελίνης – της προστατευτικής μεμβράνης των νευρικών κυττάρων κύριο συστατικό της οποίας είναι το λίπος. Χωρίς τη Β12 η μυελίνη διασπάται και τα νεύρα χάνουν τη «μόνωσή» τους. Εκτιμάται ότι το 10-15% των ατόμων άνω των 60 παρουσιάζουν ανεπάρκεια της βιταμίνης Β12.

Αν και όλες οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β τρέφουν τα νεύρα, η Β5 παίζει πολύ μεγάλο ρόλο για όσους προσπαθούν π.χ. να συγκεντρωθούν όταν διαβάζουν. Η Β5 υπάρχει σχεδόν παντού, εξ’ ου και το όνομά της – παντοθενικό οξύ: είναι συστατικό των περισσότερων τροφών είτε είναι ζωικής είτε φυτικής προέλευσης. Γι’ αυτό και σπάνια παρατηρείται έλλειψή της. Εντούτοις η κακή συντήρηση των τροφών, το βράσιμο και το ξύδι μπορούν να μειώσουν την περιεκτικότητα των τροφών σε Β5. Η κόπωση, ο πονοκέφαλος, η ζάλη και η μυϊκή αδυναμία είναι σημάδια της έλλειψης της.

Οι ειδικοί εφιστούν την προσοχή κυρίως σε όσους κάνουν συστηματικά εξαντλητικές δίαιτες αποστερώντας τον οργανισμό τους από πολύτιμες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία (π.χ. σελήνιο, χαλκό, ψευδάργυρο, μαγγάνιο), στους χορτοφάγους – μια και η πλουσιότερη πηγή των βιταμινών του συμπλέγματος Β είναι τα ζωικά τρόφιμα – αλλά και στους περισσότερους από εμάς που λόγω του σύγχρονου τρόπου ζωής τρεφόμαστε πρόχειρα και βιαστικά.

Δύο χρήσιμα tips

Να αποφεύγετε τις υποθερμιδικές δίαιτες – Οι δίαιτες πείνας στερούν το μυαλό από πολύτιμα θρεπτικά συστατικά

Να καταναλώνετε τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων.

Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι το μυστικό για να μη λείπουν οι απαραίτητες βιταμίνες από τον οργανισμό σας είναι η ισορροπημένη διατροφή.

Ακόμη και ήπιες διατροφικές ελλείψεις μπορούν να επηρεάσουν την προσοχή, την κρίση και τη διάθεσή μας.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πόσο καλό κάνουν τα ροδάκινα στην υγεία μας;

Γιατί μια δίαιτα χαμηλών θερμίδων μπορεί να μην βοηθήσει όλους να χάσουν βάρος;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

5 οφέλη υγείας για το πεπόνι

Πεπόνι: Έχοντας υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, το πεπόνι έχει μια ήπια υδαρή και ζαχαρώδη γεύση και είναι γεμάτο με βιταμίνες, μέταλλα, διαιτητικές ίνες, υδατάνθρακες, ηλεκτρολύτες και καροτενοειδή.

4 Σνακ για απώλεια βάρους

Διατροφή: Τα υγιεινά σνακ για απώλεια βάρους είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και ισορροπημένα.

Παραδοσιακό κυπριακό γλυκό του 19ου αιώνα

Φλαούνες: Οι φλαούνες είναι το παραδοσιακό Κυπριακό έδεσμα φτιαγμένο από φύλλο με γέμιση από ειδικό τυρί, σταφίδες και δυόσμο, που αρωματίζονται με μαχλέπι και μαστίχα.