Top News

Ειδικά βακτήρια στο λεπτό έντερο κρίσιμα για την απορρόφηση λίπους

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία της έρευνας για το μικροβιακό έντερο έχει επικεντρωθεί στα βακτήρια στο παχύ έντερο, μια νέα μελέτη δείχνει πως η τυπική δυτική διατροφή με θερμίδες μπορεί να προκαλέσει επέκταση στα μικρόβια που προάγουν την πέψη και την απορρόφηση των τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι αυτά τα βακτήρια μπορούν να πολλαπλασιαστούν εντός 24 έως 48 ωρών στο λεπτό έντερο σε απόκριση κατανάλωσης τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Τα ευρήματα από αυτή την εργασία δείχνουν ότι αυτά τα μικρόβια διευκολύνουν την παραγωγή και την έκκριση πεπτικών ενζύμων στο λεπτό έντερο.

Αυτά τα πεπτικά ένζυμα διασπούν το διαιτητικό λίπος, επιτρέποντας την ταχεία απορρόφηση των θερμών τροφίμων. Ταυτόχρονα, τα μικρόβια απελευθερώνουν βιοδραστικές ενώσεις. Αυτές οι ενώσεις διεγείρουν τα απορροφητικά κύτταρα στο έντερο να συσκευάζουν και να μεταφέρουν το λίπος για απορρόφηση. Με την πάροδο του χρόνου, η σταθερή παρουσία αυτών των μικροβίων μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολική διατροφή και παχυσαρκία.

“Αυτά τα βακτήρια αποτελούν μέρος μιας ενορχηστρωμένης σειράς συμβάντων που καθιστούν την απορρόφηση των λιπιδίων πιο αποτελεσματική”, δήλωσε ο ανώτερος συγγραφέας της μελέτης, Eugene B. Chang, MD, ο Martin Boyer καθηγητής της ιατρικής και διευθυντής του NIH Digestive Diseases Core Research Center Πανεπιστήμιο του Σικάγο Ιατρική. “Λίγοι άνθρωποι έχουν επικεντρωθεί στο μικρόβιο του λεπτού εντέρου, αλλά αυτό είναι όπου οι περισσότερες βιταμίνες και άλλα μικροθρεπτικά συστατικά αφομοιώνουν και απορροφούνται.”

“Η μελέτη μας είναι μία από τις πρώτες που δείχνουν ότι συγκεκριμένα μικρόβια μικρού εντέρου ρυθμίζουν άμεσα τόσο την πέψη όσο και την απορρόφηση των λιπιδίων”, πρόσθεσε. “Αυτό θα μπορούσε να έχει σημαντικές κλινικές εφαρμογές, ειδικά για την πρόληψη και τη θεραπεία της παχυσαρκίας και των καρδιαγγειακών παθήσεων”.

Οι στόχοι της μελέτης, που δημοσιεύθηκε χθες στο περιοδικό Cell Host and Microbe , ήταν να διαπιστωθεί εάν απαιτούνται μικροοργανισμοί για την πέψη και την απορρόφηση των λιπών, να αρχίσουν να μαθαίνουν ποια μικρόβια εμπλέκονται και να αξιολογούν το ρόλο της δίαιτας που προκαλούνται από μικροοργανισμούς στην πέψη και την πρόσληψη λίπους.

Πως έγινε η μελέτη

Η μελέτη περιελάμβανε ποντίκια που ήταν απαλλαγμένα από μικροβιακά κύτταρα, εκτράφηκαν σε απομονωμένους θαλάμους και δεν περιείχαν εντερικά βακτήρια και ποντίκια που ήταν “ειδικά απαλλαγμένα παθογόνων (SPF)”, που σήμαιναν υγιή αλλά πρόσφορα κοινά μη-ασθένεια που προκαλούσε μικρόβια.

Τα ποντίκια χωρίς μικρόβια, ακόμη και όταν διατρέφονταν με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, δεν μπόρεσαν να αφομοιώσουν ή να απορροφήσουν λιπαρά τρόφιμα. Δεν κέρδισαν βάρος. Αντ ‘αυτού, είχαν αυξημένα επίπεδα λιπιδίων.

Τα ποντίκια SPF που έλαβαν δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά αύξησαν το βάρος τους. Αυτή η δίαιτα ώθησε γρήγορα την αφθονία ορισμένων μικροβίων στο λεπτό έντερο, συμπεριλαμβανομένων μικροβίων από τις οικογένειες Clostridiaceae και Peptostreptococcaceae. Ένα μέλος των Clostridiaceae βρέθηκε να επηρεάζει ειδικά την απορρόφηση λίπους. Η αφθονία άλλων βακτηριακών οικογενειών μειώθηκε σε μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, συμπεριλαμβανομένης της Bifidobacteriacaea και της Bacteriodacaea, τα οποία συνηθίζουν να συνδέονται με την ελαστικότητα.

Όταν τα ποντίκια χωρίς μικρόβια εισήχθησαν στη συνέχεια σε μικρόβια που συμβάλλουν στην πέψη λιπών, αποκτούσαν γρήγορα την ικανότητα να απορροφούν λιπίδια.