Top News

Ο συγχρονισμός παλμών ορμονών-στρες ελέγχει το extra σωματικό βάρος

Νέα έρευνα παρέχει την πρώτη μοριακή κατανόηση του γιατί οι άνθρωποι κερδίζουν βάρος λόγω χρόνιου στρες, διαταραγμένων κιρκαδικών ρυθμών και θεραπείας με γλυκοκορτικοειδή φάρμακα: Είναι όλα στο χρονοδιάγραμμα των βουημάτων και των αυξήσεων μιας τάξης ορμονών που ονομάζονται γλυκοκορτικοειδή – κυρίως η «ορμόνη του στρες», κορτιζόλη, σύμφωνα με νέα μελέτη των ερευνητών της Σχολής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Stanford.

Η έρευνα προτείνει νέες στρατηγικές για τη μείωση του βάρους με τον έλεγχο της χρονικής στιγμής των ορμονικών παλμών, δήλωσε ο Mary Teruel, PhD, επίκουρος καθηγητής χημείας και συστημάτων βιολογίας και ανώτερος συγγραφέας της μελέτης, που θα δημοσιεύτηκε στο Cell Metabolism .

“Εξηγεί γιατί οι θεραπείες με φάρμακα γλυκοκορτικοειδών, τα οποία συχνά είναι απαραίτητα για άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα και άσθμα για να λειτουργήσουν ακόμη, συνδέονται τόσο με την παχυσαρκία και προτείνουν τρόπους με τους οποίους αυτές οι θεραπείες μπορούν να χορηγηθούν με ασφάλεια χωρίς τις συχνές ανεπιθύμητες ενέργειες αύξησης βάρους και απώλεια οστού ».

Τα λιπώδη κύτταρα συνήθως σε ποσοστό 10% ετησίως πεθαίνουν και αντικαθίστανται από πρόσφατα διαφοροποιημένα λιποκύτταρα. Αυτό που έχει εδώ και πολύ καιρό γοητεύσει το Teruel είναι πως μένουμε σε αυτό το ρυθμό και το μυστήριο του τι στρέφει το διακόπτη που οδηγεί σε αύξηση βάρους. “Τώρα γνωρίζουμε τον κιρκαδικό κώδικα που ελέγχει τον διακόπτη και έχουμε εντοπίσει βασικά μόρια που εμπλέκονται”, δήλωσε ο Teruel.

Η ομάδα διαπίστωσε ότι η ωρίμανση των λιπωδών κυττάρων αυξάνεται εάν η κοιλότητα στην έκθεση σε γλυκοκορτικοειδή διαρκεί λιγότερο από 12 ώρες. Ο Teruel και η ομάδα του έκαναν αυτά τα ευρήματα κατά την προσπάθειά τους να εντοπίσουν τον μοριακό μηχανισμό που χρησιμοποιούν τα πρόδρομα λιποκύτταρα για να ανιχνεύσουν και να φιλτράρουν τους κοντούς παλμούς και τις κανονικές ταλαντώσεις των γλυκοκορτικοειδών.

Ο 24ωρος κύκλος ορμονών

Το επίπεδο γλυκοκορτικοειδών ενός υγιούς ατόμου αυξάνεται και πέφτει σε ένα 24ωρο κύκλωμα κιρκάδι, κορυφώντας γύρω στις 8 π.μ., πέφτοντας στο χαμηλότερο σημείο του στις 3 π.μ. την επόμενη ημέρα και στη συνέχεια να επιστρέψει στην κορυφή του περίπου πέντε ώρες αργότερα. Η άνοδος είναι ένα σήμα αφύπνισης που μας μετακινεί και γυρίζει τις ορέξεις μας. Τα επίπεδα γλυκοκορτικοειδών στην κυκλοφορία του αίματός μας επίσης αυξάνονται από τα άγχος-βραχυπρόθεσμες αιχμές προκαλούνται από το βραχυπρόθεσμο στρες, όπως η άσκηση, και τα διατηρούμενα επίπεδα προκαλούνται από το χρόνιο στρες.

Οι ερευνητές έχουν από καιρό γνωρίσει ότι τα γλυκοκορτικοειδή ενεργοποιούν τα πρόδρομα κύτταρα να μετατραπούν σε λιπώδη κύτταρα και ότι ο λιπώδης ιστός μας περιέχει μια τεράστια περίσσεια προδρόμων κυττάρων που θα μπορούσαν να μετατραπούν, λαμβάνοντας υπόψη τα σωστά σήματα. Υπό υγιείς συνθήκες, λιγότερο από το 1 τοις εκατό των προδρόμων λιποκυττάρων ενός ατόμου μετατρέπονται σε λιπώδη κύτταρα. Αυτός ο χαμηλός ρυθμός μετατροπής είναι απαραίτητος για την αντικατάσταση των κατεστραμμένων ώριμων κυττάρων και για την ανανέωση και διατήρηση υγιούς λιπώδους ιστού.