Top News

Ανακαλύφθηκε το πρώτο τεστ αίματος που ανιχνεύει 8 τύπους καρκίνου

Οι ερευνητές του Κέντρου Καρκίνου του Johns Hopkins Kimmel ανέπτυξαν ένα μόνο τεστ αίματος που ανιχνεύει οκτώ τύπους καρκίνου και βοηθά στον προσδιορισμό της θέσης του καρκίνου.

Η δοκιμασία, που ονομάζεται CancerSEEK, είναι μια μοναδική μη επεμβατική δοκιμή πολλαπλών αποτελεσμάτων που αξιολογεί ταυτόχρονα τα επίπεδα οκτώ πρωτεϊνών του καρκίνου και την παρουσία μεταλλάξεων γονιδίων του καρκίνου από το κυκλοφορούν DNA στο αίμα. Η δοκιμή στοχεύει στη διαλογή οκτώ κοινών τύπων καρκίνου που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 60 % των θανάτων από καρκίνο στις Η.Π.Α. Πέντε από τους καρκίνους που καλύπτονται από τη δοκιμασία δεν έχουν επί του παρόντος δοκιμασία εξέτασης.

“Η χρήση συνδυασμού επιλεγμένων βιοδεικτών για έγκαιρη ανίχνευση έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον τρόπο που εξετάζουμε  τον καρκίνο και βασίζεται στο ίδιο σκεπτικό για τη χρήση συνδυασμών φαρμάκων για την αντιμετώπιση καρκίνων”, λέει ο Νικόλας Παπαδόπουλος, Ph.D. , ανώτερος συγγραφέας και καθηγητής ογκολογίας και παθολογίας.

“Για να επωφεληθούμε από αυτή την εγγενή ιδιαιτερότητα, επιδιώξαμε να αναπτύξουμε ένα μικρό αλλά εύρωστο πάνελ που θα μπορούσε να ανιχνεύσει τουλάχιστον μια μετάλλαξη στη συντριπτική πλειονότητα των καρκίνων”, λέει ο Joshua Cohen, MD -Ph.D. φοιτητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins και πρώτος συγγραφέας της μελέτης. “Στην πραγματικότητα, η διατήρηση του μικρού πάνελ μετάλλαξης είναι απαραίτητη για την ελαχιστοποίηση των ψευδώς θετικών αποτελεσμάτων και τη διατήρηση τέτοιων δοκιμών ανίχνευσης σε προσιτές τιμές”.

Οι ερευνητές διερεύνησαν αρχικά μερικές εκατοντάδες γονίδια και 40 δείκτες πρωτεϊνών, καταργώντας τον αριθμό σε τμήματα 16 γονιδίων και οκτώ πρωτεϊνών. Επισημαίνουν ότι αυτή η μοριακή εξέταση έχει ως αποκλειστικό στόχο τη διαλογή του καρκίνου και, κατά συνέπεια, είναι διαφορετική από άλλες μοριακές εξετάσεις, οι οποίες βασίζονται στην ανάλυση μεγάλου αριθμού γονιδίων που κατευθύνουν τον καρκίνο για τον εντοπισμό θεραπευτικώς δυνάμεων στο στόμα στόχων.

Σε αυτή τη μελέτη, η δοκιμή είχε περισσότερο από 99 % στόχευση για τον καρκίνο. “Η πολύ υψηλή στόχευση ήταν απαραίτητη επειδή τα ψευδώς θετικά αποτελέσματα μπορούν να οδηγήσουν τους ασθενείς σε περιττές επεμβατικές δοκιμές παρακολούθησης και διαδικασίες για να επιβεβαιώσουν την ύπαρξη καρκίνου”, λέει ο Kenneth Kinzler, Ph.D., καθηγητής ογκολογίας και συν-διευθυντής του Ludwig Κέντρο. Η δοκιμή χρησιμοποιήθηκε σε 812 υγιείς ανθρώπους και παρήγαγε μόνο επτά ψευδώς θετικά αποτελέσματα.

Η δοκιμή αξιολογήθηκε σε 1.005 ασθενείς με μη μεταστατικούς καρκίνους, σταδίου Ι έως ΙΙΙ καρκίνους των ωοθηκών, του ήπατος, του στομάχου, του παγκρέατος, του οισοφάγου, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα ή του μαστού. Η διάμεση συνολική ευαισθησία ή η δυνατότητα εξεύρεσης καρκίνου ήταν 70% και κυμάνθηκε από το υψηλό 98% για τον καρκίνο των ωοθηκών έως το 33% για τον καρκίνο του μαστού. Για τους πέντε καρκίνους που δεν έχουν εξετάσεις διαλογής, η ευαισθησία των ωοθηκών, του ήπατος, του στομάχου, του παγκρέατος και του οισοφάγου κυμαίνεται από 69% έως 98%.

“Μια καινοτομία της μεθόδου ταξινόμησης είναι ότι συνδυάζει την πιθανότητα να παρατηρηθούν διάφορες μεταλλάξεις DNA μαζί με τα επίπεδα αρκετών πρωτεϊνών”, λέει ο Cristian Tomasetti, Ph.D., αναπληρωτής καθηγητής ογκολογίας και βιοστατιστικής, οι οποίοι ανέπτυξαν τον αλγόριθμο. “Μια άλλη νέα πτυχή της προσέγγισής μας είναι ότι χρησιμοποιεί μηχανική μάθηση για να επιτρέψει στη δοκιμή να προσδιορίσει με ακρίβεια τη θέση ενός όγκου σε ένα μικρό αριθμό ανατομικών θέσεων στο 83% των ασθενών”.

Παρόλο που η τρέχουσα δοκιμασία δεν καταγράφει κάθε όγκο, εντοπίζει πολλούς καρκίνους οι οποίοι πιθανώς διαφορετικά θα παραγνωριστούν. «Πολλές από τις πιο ελπιδοφόρες θεραπείες για τον καρκίνο που έχουμε σήμερα ωφελούν μόνο μια μικρή μειοψηφία ασθενών με καρκίνο και τις θεωρούμε σημαντικές ανακαλύψεις. Αν θέλουμε να σημειώσουμε πρόοδο στην έγκαιρη ανίχνευση του καρκίνου, θα πρέπει να την εξετάσουμε με πιο ρεαλιστικό τρόπο αναγνωρίζοντας ότι κανένα τεστ δεν θα εντοπίσει όλους τους καρκίνους “, λέει ο Bert Vogelstein, MD, συν-διευθυντής του Κέντρου Ludwig, ο καθηγητής Clayton της Ογκολογίας και ο ερευνητής του Ιατρικού Ινστιτούτου Howard Hughes.

Για να μηδενιστούν οι αναλυτές που συμπεριέλαβαν στη δοκιμή του CancerSEEK, η ερευνητική ομάδα τράβηξε δεδομένα από περισσότερες από τρεις δεκαετίες έρευνας για τη γενετική του καρκίνου που δημιουργήθηκε στο Κέντρο Ludwig στο Johns Hopkins όπου δημιουργήθηκαν τα πρώτα γενετικά σχέδια για καρκίνο, από πολλά άλλα ιδρύματα.

Για να προσδιοριστεί επακριβώς ο βέλτιστος αριθμός βάσεων DNA για να αξιολογηθεί στη δοκιμασία CancerSEEK, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια μέθοδο που βασίζεται σε μειούμενες αποδόσεις. “Όσο περισσότερες βάσεις DNA δοκιμάζετε, τόσο περισσότερες μεταλλάξεις είστε σε θέση να βρείτε, αλλά τελικά φτάνετε σε ένα σημείο μείωσης των επιστροφών”, εξηγεί ο Cohen. “Σχεδιάσαμε τη δοκιμή μας για να αντικατοπτρίσουμε αυτό το σημείο μείωσης των αποδόσεων, συμπεριλαμβανομένων των δεικτών DNA που ήταν χρήσιμοι για την ανίχνευση των καρκίνων και την εξάλειψη αυτών που δεν προσέφεραν όφελος”.