Top News

Ο αστεροειδής που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους “καταστροφέας” καρκινικών κυττάρων

Τα καρκινικά κύτταρα μπορούν να καταστραφούν χρησιμοποιώντας το ίδιο μέταλλο από τον αστεροειδή που πιστεύεται ότι προκάλεσε την εξαφάνιση των δεινοσαύρων. Η έρευνα του Πανεπιστημίου του Warwick, στο Ηνωμένο Βασίλειο, και του Πανεπιστημίου, Sun Yat-Sen, στην Κίνα, έδειξε ότι το πυκνό μέταλλο, το ιρίδιο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα με απευθείας στόχευση και γεμίζοντας τα με μια θανατηφόρα «έκδοση» οξυγόνου.

Ένα σπάνιο μέταλλο που βρίσκεται σε μετεωρίτες, το ιρίδιο έχει ανακαλυφθεί σε μεγάλες ποσότητες στο φλοιό της Γης, με ηλικία 66 εκατομμύρια χρόνια, προκαλώντας τη θεωρία ότι προέρχεται από τον αστεροειδή που προκάλεσε την εξαφάνιση των δεινοσαύρων.

«Το πολύτιμο μέταλλο λευκόχρυσος, χρησιμοποιείται ήδη σε περισσότερες από 50% των χημειοθεραπειών καρκίνου», έγραψε σε δελτίο Τύπου, ο καθηγητής Peter Sadler. «Η προοπτική άλλων πολύτιμων μετάλλων, όπως του ιριδίου, για την παροχή νέων στοχευμένων φαρμάκων, τα οποία επιτίθενται στα καρκινικά κύτταρα, με εντελώς νέους τρόπους και αντοχή στη μάχη για την καταπολέμηση, και τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με ασφάλεια με το ελάχιστο των παρενεργειών, διερευνάται».

«Είναι σίγουρα τώρα η στιγμή να προσπαθήσουμε να κάνουμε καλή ιατρική χρήση του ιριδίου που μας έχει παραδώσει ένας αστεροειδής πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια», πρόσθεσε. Οι επιστήμονες δημιούργησαν μια ένωση ιριδίου και οργανικού μετάλλου για να στοχεύσουν τα καρκινικά κύτταρα, η οποία μπορεί να μεταφέρει ενέργεια μέσα στο κύτταρο σε ένα ουδέτερο άτομο οξυγόνου που είναι δηλητηριώδες και σκοτώνει το κύτταρο.

Η ένωση ιριδίου εισάγεται στον όγκο και ένα λέιζερ φωτίζει το δέρμα, στην καρκινική περιοχή, για να ενεργοποιήσει τη διαδικασία. Αυτό πλήττει την επικάλυψη φωτο-αντίδρασης του συγκεκριμένου στελέχους και μετά το μέταλλο αρχίζει να γεμίζει το κύτταρο με απλό οξυγόνο.

Οι ερευνητές πειραματίστηκαν με μοντέλο όγκου κυττάρων καρκίνου του πνεύμονα. Στόχευσαν τον όγκο με ένα κόκκινο λέιζερ, το οποίο ενεργοποίησε το εν λόγω στέλεχος, διείσδυσε και εγχύθηκε στα διαφορετικά στρώματα του όγκου, σκοτώνοντας τα πάντα. Δοκίμασαν επίσης τη μέθοδο εφαρμόζοντάς την σε υγιή κύτταρα και διαπίστωσαν ότι δεν είχε επίδραση σε αυτά. Η έρευνα έδειξε ότι τα συστατικά του ιριδίου καταστρέφουν τα βασικά μόρια των κυττάρων, τις πρωτεΐνες για το μεταβολισμό της γλυκόζης και το στρες θερμικού σοκ.

«Αυτό το εγχείρημα είναι ένα άλμα προς τα εμπρός για να κατανοήσουμε πώς αυτές οι νέες αντικαρκινικές ενώσεις που βασίζονται σε ιρίδιο, προσβάλλουν τα καρκινικά κύτταρα, εισάγοντας διαφορετικούς μηχανισμούς δράσης, να ξεπεράσουν το πρόβλημα της αντίστασης και να αντιμετωπίσουν τον καρκίνο από διαφορετική οπτική γωνία», ανέφερε ο Cookson Chiu, συντελεστής της μελέτης.