Top News

Εξέταση αίματος προβλέπει την αντοχή στον καρκίνο του προστάτη

Όταν τα βακτήρια αναπτύσσουν αντίσταση στα αντιβιοτικά, η θεραπεία με αυτά τα φάρμακα καθίσταται αναποτελεσματική. Παρομοίως, τα καρκινικά κύτταρα μπορούν επίσης να αλλάξουν με τέτοιο τρόπο ώστε να καταστούν ανθεκτικά σε συγκεκριμένα φάρμακα. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τους ασθενείς με καρκίνο και τους ιατρούς τους, για να προσδιορίσουν το συντομότερο δυνατό εάν μια συγκεκριμένη θεραπεία αποδίδει ή όχι. Ένα νέο τεστ αίματος που αναπτύχθηκε από ερευνητές του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Μονάχου (TUM) μπορεί να προβλέψει την αντοχή στα φάρμακα σε ασθενείς με προχωρημένο καρκίνο του προστάτη. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό European Urology.

Τα κύτταρα του καρκίνου του προστάτη απαιτούν τεστοστερόνη. Διαθέτουν έναν υποδοχέα στον οποίο συνδέεται η τεστοστερόνη και έπειτα σηματοδοτεί τα καρκινικά κύτταρα να διαιρεθούν και να αναπτυχθούν. Εάν ένας όγκος του προστάτη έχει ήδη αυξηθεί σε μεγάλο μέγεθος και έχει αρχίσει να εξαπλώνεται σε όλο το σώμα, η αγωγή που χρησιμοποιείται για να εμποδίσει την ανάπτυξη στοχεύει ή την παραγωγή τεστοστερόνης ή τους υποδοχείς των κυττάρων του όγκου αποκλείοντας τη δέσμευση της τεστοστερόνης.

Κατά τη διάρκεια της θεραπείας, ωστόσο, μερικά καρκινικά κύτταρα αναπτύσσουν αντίσταση στην αγωγή και συνεχίζουν να αναπτύσσονται και να μεταστατοποιούνται. Ο ένοχος: οι υποδοχείς τεστοστερόνης του όγκου έχουν αλλάξει τη δομή τους και η νέα παραλλαγή μπορεί να σηματοδοτήσει στα καρκινικά κύτταρα να συνεχίσουν να διαιρούνται και να εξαπλώνονται – ακόμη και χωρίς τεστοστερόνη. Η πιο κοινή παραλλαγή υποδοχέα που παρατηρείται στους ασθενείς ονομάζεται AR-V7. Ο Matthias Heck, ουρολόγος στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του TUM και η ομάδα του συνεργάστηκαν με συναδέλφους με επικεφαλής τον Dr. Dr. Christof Winter, στο Ινστιτούτο Κλινικής Χημείας και Παθοβιοχημείας του TUM για την ανάπτυξη ενός νέου τεστ αίματος. Η νέα δοκιμασία που αναπτύχθηκε από τους ερευνητές του TUM χρησιμοποιεί μια εντελώς νέα μέθοδο για την εξέταση διαφορετικών δεικτών με σκοπό την αξιόπιστη, γρήγορη και ανέξοδη μέτρηση της παρουσίας του τροποποιημένου υποδοχέα AR-V7 σε αρχικό στάδιο.

Η νέα εξέταση αίματος παρέχει μια εναλλακτική λύση και έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τις υπάρχουσες μεθόδους: αναλύει την ποσότητα των μορίων RNA AR-V7 στο αίμα. Εάν η εξέταση ανιχνεύσει υψηλά επίπεδα RNA AR-V7 στο αίμα, είναι απόδειξη ότι ο ασθενής έχει ήδη αναπτύξει καρκινικά κύτταρα ανθεκτικά στη θεραπεία. Η Δρ Silvia Thöne, συγγραφέας της μελέτης, υπογραμμίζει την υψηλή ευαισθησία και την ακρίβεια της νέας μεθόδου: «απαιτούνται μόνο ελάχιστες ποσότητες RNA σε ένα δείγμα για να λειτουργήσει η δοκιμασία».

Για τη μελέτη, οι ερευνητές του TUM ανέλυσαν δείγματα αίματος από 85 ασθενείς με προχωρημένα στάδια καρκίνου του προστάτη. Ήταν σε θέση να αποδείξουν με επιτυχία ότι περίπου το ένα πέμπτο των ασθενών είχαν μεγάλες ποσότητες RNA AR-V7 στο αίμα τους – μια ένδειξη μεγάλων ποσοτήτων ανθεκτικών καρκινικών κυττάρων . Ήταν ακριβώς αυτοί οι ασθενείς που δεν ανταποκρίθηκαν στη θεραπεία. Οι ερευνητές του TUM θέλουν να προσδιορίσουν εάν η νέα εξέταση αίματος μπορεί κάποια μέρα να ενσωματωθεί στη συνηθισμένη σειρά κλινικών εξετάσεων για ασθενείς με καρκίνο του προστάτη.