Top News

Τα εγκεφαλικά ανοσοκύτταρα δυνητικός στόχος θεραπείας της παχυσαρκίας

Νέα έρευνα δείχνει ότι η μικρογλοία, τα οποία είναι κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος του εγκεφάλου, μπορεί να προσφέρει ένα νέο στόχο για τη θεραπεία της παχυσαρκίας. Στα ποντίκια, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η πλούσια σε λίπος δίαιτα οδηγεί τη μικρογλοία να προκαλέσει υπερφαγία και αύξηση του σωματικού βάρους. Ένα άρθρο σχετικά με την έρευνα αυτή – με επικεφαλής ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο (UCSF) και το Πανεπιστήμιο της Washington στο Σιάτλ – δημοσιεύεται στο περιοδικό Cell Metabolism.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η ανακάλυψη μπορεί να οδηγήσει σε νέα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας που θα αποφεύγουν πολλές από τις παρενέργειες που σχετίζονται με τις τρέχουσες αγωγές. Ο συντάκτης του άρθρου Suneil Koliwad, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής στο Διαβητολογικό Κέντρο του UCSF, λέει ότι τα ευρήματά τους υποδηλώνουν ότι η μικρογλοία θα μπορούσε να είναι «ένας αναξιοποίητος και καινοτόμος τρόπος για να στοχευθεί ο εγκέφαλος, ώστε πιθανώς να αμβλυνθούν η παχυσαρκία και οι συνέπειές της στην υγεία.»

Η μικρονευρογλοία απαρτίζει το 10%-15% των κυττάρων στον εγκέφαλο και το νωτιαίο μυελό. Η μικρογλοία απαρτίζεται από κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος τα οποία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην εγκεφαλική λοίμωξη και φλεγμονή .

Οι επιστήμονες αρχίζουν να ανακαλύπτουν ότι αυτά τα κύτταρα είναι ιδιαίτερα ενεργά, ακόμη και στην ηρεμία, ευρισκόμενα σε συνεχή κίνηση. Δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά αυξάνουν τη μικρογλοία. Είναι γνωστό ότι μια ομάδα νευρώνων στον υποθάλαμο ρυθμίζουν την ποσότητα της τροφής που τρώμε και πόση ενέργεια χρησιμοποιούμε. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, αυτό το τμήμα του εγκεφάλου προσπαθεί να εξισορροπήσει τις ενεργειακές μας ανάγκες με την ποσότητα των θερμίδων που προσλαμβάνουμε από τις τροφές. Ωστόσο, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι η κατανάλωση τροφής πλούσιας σε λίπος μπορεί να διαταράξει αυτή τη διαδικασία εξισορρόπησης.

Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι οι ποντικοί που τρέφονται με πλούσιες σε λίπος δίαιτες τρώνε περισσότερο, καίνε λιγότερες θερμίδες, και αυξάνουν το βάρος τους περισσότερο από ό,τι ποντίκια που τρέφονταν με διατροφή χαμηλή σε λιπαρά. Πλούσιες σε λιπαρά δίαιτες αυξάνουν επίσης τον αριθμό των μικρογλοιακών κυττάρων και τη φλεγμονή στον υποθάλαμο των ποντικών. Οι ερευνητές έτρεξαν ένα πείραμα με δύο ομάδες ποντικών υπό πλούσια σε λίπος διατροφή για 4 εβδομάδες. Ταυτόχρονα, η μία ομάδα ποντικών έλαβε αγωγή που ελάττωσε τη μικρογλοία στον υποθάλαμο τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι ποντικοί με λιγότερη μικρογλοία έτρωγαν 15% λιγότερη τροφή και έβαζαν 20% λιγότερο βάρος από την ομάδα με λιπαρή δίαιτα.

«Από αυτά τα πειράματα, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η φλεγμονώδης ενεργοποίηση της μικρογλοίας δεν είναι απαραίτητη μόνο στην υψηλή σε λιπαρά δίαιτα για να προκαλέσει παχυσαρκία, αλλά και αρκετή από μόνη της για να οδηγήσει τον υποθάλαμο να αλλάξει τη ρύθμιση της ενεργειακής ισορροπίας, που οδηγεί σε υπερβολική αύξηση βάρους» δήλωσε ο Καθ Joshua Thaler, του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον.