Top News

Ερευνητές ανακαλύπτουν νέο γονίδιο αντοχής στο Escherichia coli

Ερευνητές από τα πανεπιστήμια του Πεκίνου, του Zhejiang και του Cardiff ανακάλυψαν ένα νέο κινητό γονίδιο αντίστασης στην κολιστίνη, το mcr -3, σε χοίριο E. coli. Το νέο γονίδιο mcr -3 ανακαλύφθηκε όταν ένα κολιστινο-ανθεκτικό προϊόν απομονώσεως Escherichia coli βρέθηκε αρνητικό και για mcr -1 και mcr -2. Αυτό το νέο κινητό γονίδιο κολιστινοαντίστασης μπορεί ήδη να έχει διαδοθεί ευρέως. Η αλληλουχία mcr -3 του E. coli είναι παρόμοια με αλληλουχίες που βρίσκονται στα Enterobacteriaceae και Aeromonas, τα οποία βρίσκονται συνήθως στο περιβάλλον. Λόγω της πιθανής μεταφοράς του mcr -3 μεταξύ αυτών των βακτηριακών ειδών , ο επιπολασμός του mcr -3 μπορεί να έχει υποτιμηθεί σε μεγάλο βαθμό. Ο έλεγχος διαλογής για το γονίδιο mcr -3 θα πρέπει να συμπεριληφθεί επειγόντως στην επιτήρηση των κολιστινο-ανθεκτικών Gram-αρνητικών παθογόνων από ζώα, τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Ήδη τα γονίδια “κινητοποιημένης ανθεκτικότητας στην κολιστίνη” (mcr -1 & 2) προσδίδουν πλασμιδικά μεσολαβούμενη αντίσταση στην κολιστίνη (τα πλασμίδια είναι μικροβιακά μόρια DNA που περιέχουν γονίδια ανθεκτικότητας σε αντιβιοτικά). Μέχρι σήμερα έχουν αναφερθεί έξι ελαφρώς διαφορετικές παραλλαγές του mcr-1 και ένα δεύτερο κινητό γονίδιο αντοχής στην κολιστίνη το mcr-2. To mcr -2 έχει ταυτότητα νουκλεοτιδίων της τάξης του 76,7% ως προς το mcr -1. Είναι τα πρώτα γονίδια ανθεκτικότητας πολυμυξίνης που είναι γνωστό ότι είναι ικανά για οριζόντια μεταφορά μεταξύ διαφορετικών στελεχών βακτηριακών ειδών έχοντας ήδη βρεθεί σε τουλάχιστον πέντε είδη βακτηρίων: Escherichia coli, Salmonella enterica, Klebsiella πνευμονία, Enterobacter aerogenes και Enterobacter cloacae, ενώ έχει πειραματικά μεταφερθεί στο εργαστήριο από Ε. Coli σε Pseudomonas aeruginosa.

Ο μηχανισμός αντοχής των γονιδίων mcr είναι μέσω μιας τρανσφεράσης φωσφατιδυλοαιθανολαμίνης. Το ένζυμο μεταφέρει ένα υπόλειμμα φωσφοαιθανολαμίνης στο λιπίδιο Α που υπάρχει στη κυτταρική μεμβράνη αρνητικών κατά Gram βακτηρίων. Αυτό το τροποποιημένο λιπίδιο Α έχει πολύ χαμηλότερη συγγένεια για την κολιστίνη και τις σχετικές πολυμυξίνες, με αποτέλεσμα τη μειωμένη δραστικότητα των αντιμικροβιακών. Αυτός ο τύπος αντίστασης είναι γνωστός ως τροποποίηση στόχου.

H αλληλουχία αμινοξέων του mcr-3 έδειξε ταυτοσημία 99,8 έως 100% και 75,6 έως 94,8% προς τις τρανσφεράσες φωσφατιδυλοαιθανολαμίνης που βρέθηκαν σε άλλα είδη Enterobacteriaceae και Aeromonas, αντίστοιχα. Οι πολυμυξίνες χρησιμοποιούνται ευρέως στην κτηνοτροφία. Η αυξανόμενη ανθεκτικότητα των μικροοργανισμών στα αντιβιοτικά, ανανέωσε ξανά το ενδιαφέρον γι’ αυτή την κατηγορία αντιμικροβιακών στον άνθρωπο.