Top News

Τα εντερικά βακτήρια προσφέρουν στα νεογέννητα προστασία από λοιμώξεις

Εκατοντάδες χιλιάδες μωρά σε όλο τον κόσμο πεθαίνουν κάθε χρόνο από λοιμώξεις που πλήττουν το πεπτικό τους σύστημα – συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που προκαλούνται από βακτήρια Salmonella και E. coli. Εκατομμύρια άλλα αρρωσταίνουν. Θα μπορούσε η διαφορά στην επιβίωση να μην προέρχεται από το ανώριμο ανοσοποιητικό τους σύστημα, αλλά από το συνδυασμό των βακτηρίων που αναπτύσσονται στο έντερό τους;

Νέα έρευνα σε ποντίκια προσφέρει ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα βακτήρια – που ονομάζονται Clostridia – προσφέρουν προστασία έναντι λοιμώξεων, εκτός από τη βοήθεια στην πέψη των τροφών. Αλλά δείχνει επίσης ότι τα νεότερα νεογέννητα ποντίκια που δεν έχουν Clostridia ακόμα, καθίστανται πιο ευάλωτα σε προσβολή από βακτήρια που είναι παρόμοια με τα παθογόνα από τα οποία νοσούν πολλά μωρά ανθρώπων.

Τα ευρήματα της ερευνητικής εργασίας που προέρχεται από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Michigan (UM), δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Science, και θα μπορούσαν να δείξουν το δρόμο σε νέες προσεγγίσεις για την προστασία των μωρών των ανθρώπων.

«Κάθε γονέας γνωρίζει ότι τα νεογέννητα είναι πολύ ευαίσθητα σε λοιμώξεις κατά το πρώτο έτος της ζωής», λέει ο Gabriel Νunez, MD, κύριος συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής παθολογίας στην UM. Ο Nunez και οι συνεργάτες του, ξεκίνησαν με ποντίκια που εκτράφηκαν σε περιβάλλον ελεύθερο μικροβίων.

Χωρίς τα φυσικά βακτήρια του εντέρου τους, τα ποντίκια αυτά προσφέρουν μια μοναδική ευκαιρία για να εξετασθούν τα αποτελέσματα της μεταμόσχευσης μικροβίων από φυσιολογικά ποντίκια διαφόρων ηλικιών, και της δοκιμής της ευπάθειας σε λοιμώξεις. Οι ερευνητές διενέργησαν μια προσεκτική σειρά πειραμάτων χρησιμοποιώντας τόσο νεογέννητα όσο και ενήλικα ελεύθερα μικροβίων ποντίκια, και λαμβάνοντας δείγματα των μικροβίων του εντέρου τους από τα περιττώματα ποντικών ηλικίας 4, 12 και 16 ημερών.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν επίσης προηγμένες τεχνικές ανάλυσης του DNA που τους επέτρεψαν να ανιχνεύσουν τους τύπους και τις ποσότητες των βακτηρίων στα σπλάχνα του ποντικιού. Οι ερευνητές συμπέραναν ότι κάπου στο διάστημα γύρω από τον απογαλακτισμό των ποντικών από το μητρικό γάλα σε στερεά τροφή, τα Clostridia αρχίζουν να αναπτύσσονται στο έντερο και εμποδίζουν την ανάπτυξη παθογόνων βακτηρίων. Ο Nunez και οι συνεργάτες του εργάζονται ήδη σε περαιτέρω έρευνα σχετικά με το ρόλο των Clostridia στην άμυνα ενάντια σε λοιμώξεις του εντέρου. Θέλουν να καθορίσουν ποια στελέχη Clostridia έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση.