Top News

Η γονόρροια επεμβαίνει σε μηχανισμό κατά των λοιμώξεων του αναπαραγωγικού συστήματος

Το βακτήριο που προκαλεί γονόρροια (ή βλεννόροια) μολύνει το γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα με τη διατομή των συνδέσεων μεταξύ των κυττάρων της προστατευτικής επένδυσης του συστήματος, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύεται στο PLoS Pathogens .

Η γονόρροια είναι μια ευρέως διαδεδομένη σεξουαλικώς μεταδιδόμενη νόσος που προκαλείται όταν βακτήρια Neisseria gonorrhoeae μολύνουν την – υπό κανονικές συνθήκες – προστατευτική εσωτερική επένδυση των ανθρώπινων γεννητικών ιστών. Η γονόρροια είναι μια μεταδοτική ασθένεια που μεταδίδεται συχνότερα μέσω της σεξουαλικής επαφής με ένα μολυσμένο άτομο. Η γονόρροια μπορεί επίσης να μεταδοθεί με την επαφή με μολυσμένα σωματικά υγρά.

Αυτό σημαίνει ότι μια μητέρα θα μπορούσε για παράδειγμα να περάσει τη μόλυνση στο νεογέννητό της κατά τη διάρκεια του τοκετού. Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες μπορούν να πάθουν βλεννόρροια. Η λοίμωξη μεταδίδεται εύκολα και εμφανίζεται πιο συχνά σε άτομα που έχουν πολλούς σεξουαλικούς συντρόφους. Στις γυναίκες, ο ενδοτράχηλος, αποτελεί μια πρωτογενή θέση μόλυνσης για N. gonorrhoeae . Ωστόσο, η στρατηγική που χρησιμοποιείται από τη N. Gonorrhoeae για να διεισδύσει στην επένδυση του ενδοτραχήλου δεν ήταν αποσαφησνισμένη.

Για να διερευνήσουν αυτό το μηχανισμό, ο Liang-Chun Wang του Πανεπιστημίου του Maryland, College Park, και οι συνεργάτες του ανέπτυξαν μια εναλλακτική λύση για τα μοντέλα ποντικών που συνήθως χρησιμοποιούνται για τη μελέτη της γονόρροιας, δεδομένου ότι μέχρι τώρα είχαν αποδειχθεί ανεπαρκή για το σκοπό αυτό. Η ομάδα ανέπτυξε ένα νέο μοντέλο χρησιμοποιώντας δείγματα ιστού που λαμβάνονταν από τον ενδοτράχηλο γυναικών.

Οι ερευνητές προκάλεσαν μόλυνση στον ιστό του ενδοτραχήλου, και καλλιέργησαν στο εργαστήριο κύτταρα του ίδιου τύπου με εκείνα που επαλείφουν τον ενδοτράχηλο, με N. gonorrhoeae . Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν μια ποικιλία μοριακών και απεικονιστικών τεχνικών για την εξέταση του μηχανισμού μόλυνσης. Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι η N. gonorrhoeae διαπερνά την επένδυση του ενδοτραχήλο παρεμβαίνοντας σε μια κανονικά προστατευτική διαδικασία. Η N. gonorrhoeae φαίνεται να είναι σε θέση να τέμνει τις διακυτταρικές συνδέσεις και να επάγει κυτταρική απόπτωση, ανοίγοντας οδούς για τη διείσδυση χωρίς να μειώνεται η ικανότητά της να προσκολλάται και να εισβάλει στα κύτταρα της επένδυσης.

Οι επιστήμονες έδειξαν ότι η N. gonorrhoeae προκαλεί διακοπή των κυτταρικών συνδέσεων και κυτταρική απόπτωση προωθώντας την ενεργοποίηση και συσσώρευση μιας ανθρώπινης πρωτεΐνης γνωστής ως μη-μυική μυοσίνη ΙΙ. Ανάλογα με τα συγκεκριμένα γονίδια που εκφράζονται από τη N. gonorrhoeae σε κάθε δεδομένη στιγμή, η ομάδα βρήκε, μπορεί είτε να προάγουν ή να αναστέλλουν αυτό το μηχανισμό διείσδυσης. Αυτή η μελέτη αντιπροσωπεύει την πρώτη εργαστηριακή επίδειξη της διείσδυσης της N. gonorrhoeae στον ανθρώπινο ενδοτράχηλο και παρέχει νέες γνώσεις σχετικά με τη λοίμωξη από γονόρροια.