Top News

Ερευνητές ανακαλύπτουν νέο μόριο που μειώνει την ηπατική παραγωγή γλυκόζης

Επιστήμονες μπορεί να έχουν βρει ένα νέο εργαλείο για τη μελέτη, και ίσως ακόμη και τη θεραπεία-του διαβήτη τύπου 2, τη μορφή διαβήτη που θεωρείται υπεύθυνη για περίπου το 95% των περιπτώσεων διαβήτη στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια ομάδα επιστημόνων από την πανεπιστημιούπολη της Φλώριδας του Ερευνητικού Ινστιτούτου Scripps  (TSRI), του Dana-Farber Cancer Institute, την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ και του Yale School of Medicine, μεταξύ άλλων, έχουν εντοπίσει μια νέα κατηγορία ενώσεων που μειώνουν την παραγωγή γλυκόζης στο ήπαρ. Μία από αυτές τις ενώσεις, που έχει σχεδιαστεί και βελτιστοποιηθεί από τους επιστήμονες στο TSRI, βελτιώνει σημαντικά την κατάσταση της υγείας διαβητικών πειραματόζωων με τη μείωση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα, αυξάνοντας την ευαισθησία στην ινσουλίνη και βελτιώνοντας την ισορροπία της γλυκόζης.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο περιοδικό  Cell , καθοδηγήθηκε από τον Pere Puigsever της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ και του Ινστιτούτου Καρκίνου Dana-Farber και τους Patrick Griffin, συμπρόεδρο του Τμήματος Μοριακής Ιατρικής στο TSRI, και τον Theodore Kamenecka, Αναπληρωτή Καθηγητή Μοριακής Ιατρικής στο TSRI.

Η ένωση που ταυτοποίησαν, ονομάζεται SR-18292, και τροποποιεί μια πρωτεΐνη γνωστή ως PGC-1α. Αυτή η πρωτεΐνη παίζει κεντρικό ρόλο στο ενεργειακό ισοζύγιο και βοηθά γονίδια ελέγχου που εμπλέκονται στο μεταβολισμό της ενέργειας. Όταν τα κύτταρα υπερεκφράζουν PGC-1, κατά τη διάρκεια νηστείας ή ασιτίας, για παράδειγμα, η παραγωγή γλυκόζης στο ήπαρ αυξάνει. Αλλά όταν οι επιστήμονες τροποποιούν τη λειτουργία της PGC-1α, μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται ακετυλίωση, η παραγωγή γλυκόζης μειώνεται.

«Αυτή η πρωτεΐνη γενικά δεν θεωρείται ως δυνητικό θεραπευτικό μόριο», δήλωσε ο Griffin. «Αλλά η ομάδα προσέγγισε το πρόβλημα μέσα από τη διαδικασία της ακετυλίωσης, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά της πρωτεΐνης έμμεσα. Το SR-18292 αυξάνει την ακετυλίωση της PGC-1, η οποία με τη σειρά της τερματίζει την παραγωγή γλυκόζης στα κύτταρα του ήπατος.»

Η καταστολή αυτής της υπερπαραγωγής καθιστά την PGC-1α στόχο ώριμο για εκμετάλλευση σε θεραπείες κατά του διαβήτη. «Έχουμε επιλέξει αυτή την ένωση με βάση την ικανότητά της να επάγει την ακετυλίωση και το γεγονός ότι είχε καλές φαρμακευτικές ιδιότητες-έτσι θα μπορούσαμε να τη χρησιμοποιήσουμε σε ζωικά μοντέλα του διαβήτη τύπου 2.»

Αν και δεν είναι γνωστό σε αυτό το σημείο ποια πρωτεΐνη ή ένζυμο στοχεύεται άμεσα με την SR-18292, ο Griffin εξήγησε, ότι αυτή η νέα ένωση, καθώς και διάφορες άλλες, μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως χημικό εργαλείο για τη μελέτη της ρύθμισης του μεταβολισμού της γλυκόζης . Οι ερευνητές πρόσθεσαν ότι αυτά τα ίδια μικρά μόρια θα μπορούσαν να αναπτυχθούν κάποτε είτε ως μοναδικός παράγοντας στη θεραπεία του διαβήτη, ή να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με τρέχουσες αντι-διαβητικές αγωγές.