Pin It

της Νικολέτας Ντάμπου 

Το ‘’ πάρτι ‘’ στο χώρο της εμπορίας των νικοτινούχων υγρών μέχρι το 2016 ήταν ανεξέλεγκτο διότι ο χώρος ήταν αρρύθμιστος και ο πολίτης ευάλωτος είτε σε εξαπάτηση είτε σε βλάβη της υγείας του είτε και στα δύο. Η κατάσταση άρχισε να εξομαλύνεται το 2016 με την ψήφιση του νόμου 4419/2016 , οι προβλέψεις του οποίου ανταποκρίθηκαν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις του χώρου του ηλεκτρονικού τσιγάρου . Στα πλαίσια αυτά , από το 2017 και μετά , ανακόπηκε και η ελεύθερη κυκλοφορία των επικίνδυνων διαλυμάτων νικοτίνης χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έπαψε η ζήτηση τους.

Παρόλα τα παραπάνω το έτος 2017 , γνωστό φαρμακείο στην Θεσσαλονίκη διακινούσε επικίνδυνα για την Υγεία πυκνά νικοτινούχα υγρά για παρασκευή  υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων.

Την υπόθεση την είχε ελέγξει και το τελωνείο το οποίο δεν διαπίστωσε κάτι το μεμπτό μετά την έκθεση του ελέγχου του σώματος επιθεωρητών υγείας ΣΕΥΥΠ , ανακατασκεύασε και άρχισε να διώκει τον φαρμακοποιό για ελεύθερη εμπορία και φοροδιαφυγή. Ταυτόχρονα, αναθεώρησε τις ελεγκτικές του πρακτικές και περιέλαβε και τα πυκνά νικοτινούχα υγρά στα υπαγόμενα στο νόμο περί ηλεκτρονικών τσιγάρων ώστε να μη χάνονται αλλά φορολογητέα έσοδα. 

Αναλυτικότερα , φαρμακοποιός στην Θεσσαλονίκη  πωλούσε επικίνδυνα για την Υγεία πυκνά νικοτινουχα υγρά για παρασκευή  υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων.

Σύμφωνα με την καταγγελία του ΣΕΕΗΤ , η πώληση του διαλύματος νικοτίνης από το φαρμακείο του Ζ.Ε. ήταν παράνομη επειδή παραβίαζε τις διατάξεις του νόμου 4419 /2016 περί προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων και συγκεκριμένα τα προβλεπόμενα για τα υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων κατά τα εξής :

  1. Ο όγκος του διαλύματος ήταν 100  ml και άρα υπερέβαινε το οριζόμενο των 10 ml ανά φιαλίδιο υγρού αναπλήρωσης .
  2. Η περιεκτικότητα σε νικοτίνη ήταν 100 mg / ML και αράυπέρβαινε το οριζόμενο μέγιστό των 20 mg / ml ανά φιαλίδιο υγρού αναπλήρωσης.
  3. Η συσκευασία δεν είχε πώμα ασφαλείας για την προφύλαξη των παιδιών, ούτε μηχανισμό που να εξασφαλίζει την επαναπλήρωσηχωρίς  διαρροή. 
  4. Το προϊόν δεν είχε ενημερωτικό φυλλάδιο με οδηγίες χρήσης, αποθήκευσης, αντενδείξεις ,προειδοποιήσεις για βλάβες και κινδύνους. 
  5. Το προϊόν δεν είχε καμία προειδοποίηση για την υγεία. Παραβαίνει τις διατάξεις του νόμου 4389/2016 και την ΥΑ ΦΕΚ  4173Α 23 /12/16  περί υποχρεώσεις απόδοσης ειδικού φόρου κατανάλωσης.

Σύμφωνα με την έκθεση του χημείου του κράτους ,το εν λόγω προϊόν δεν είναι υγρό αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου αλλά διαθέτει χαρακτηριστικά προϊόντων και παρασκευασμάτων που χρησιμοποιούνται για θεραπευτικούς σκοπούς. Η δραστική ουσία νικοτίνη είναι σύμφωνη με τις προδιαγραφές της ελληνικής φαρμακοποιίας και το σκεύασμα είχε θεραπευτικό σκοπό.

Συμπερασματικά, ο φαρμακοποιός από την Θεσσαλονίκη (Ε.Ζ ) κατά το έτος 2017 δεν διέθετε στο κοινό , αραιά υγρά αναπλήρωσης περιεκτικότητας σε νικοτίνη 2% κάτω των 10 mg αλλά αυτούσια φιαλίδια πυκνού διαλύματος νικοτίνης 7,2% και 10% w/v  σε γλυκερίνη συνολικού βάρους 100 γρ. κατά τρόπο μαζικό και συστηματικό.   Κατά τον τρόπο αυτό παραβίασε την φαρμακευτική νομοθεσία επειδή διέθεσε στο κοινό φαρμακευτικά προϊόντα που δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας φάρμακο τον ΕΟΦ.

Ο φαρμακοποιός Ζ.Ε , διέθεσε σε πολίτες πυκνά υγρά νικοτίνης γνωρίζοντας ότι αυτοί ακολούθως θα προβούν στο σπίτι τους σε εργαστηριακούς χειρισμούς αραίωσης χωρίς, να διαθέτουν την κατάλληλη γνώση και εξοπλισμό. Εξ αυτού , έθεσε την υγεία αυτών και των οικείων τους σε πιθανό κίνδυνο δηλητηρίασης από νικοτίνη.

Καπνιστική νομοθεσία

Παράλληλα , παραβίασε ο θεσσαλονικιός φαρμακοποιός και την καπνιστική νομοθεσία επειδή διέθεσε σε ατμιστές υγρά διαλύματα νικοτίνης με σκοπό την παραγωγή υγρών αναπλήρωσης ηλεκτρονικών τσιγάρων. Με αυτόν τον τρόπο παρέκαμψε την νόμιμη διαδικασία και τις εξ αυτής παραγόμενες υποχρεώσεις, δηλαδή την κοινοποίηση κυκλοφορίας υγρών αναπλήρωσης και την πληρωμή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που δεν καταβλήθηκε εκτιμάται σε 80.000 €. Ο κ. Ζ.Ε παραβίασε τα άρθρα 8,11, 24 και 25 του κώδικα φαρμακευτικής δεοντολογίας (ΠΔ 340/1993) 

Αξίζει να σημειώσουμε, ότι τα παραπάνω συμπεράσματα προέκυψαν μέσα από τον έλεγχο του ΣΕΥΥΠ , εντοπίζοντας οι εκλεκτές :

  • Την αδυναμία του φαρμακοποιού να προσκομίσει παραστατικά αγοράς φυλλαδίων και υγρών αραίωσης.
  • Την αδυναμία να προσκομίσει αντίγραφα κοινοποίησης στο Υπουργείο Υγείας κυκλοφορίας υγρών αλλά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου.
  • Την αδυναμία του Φαρμακοποιού από την Θεσσαλονίκη, να προσκομίσει βεβαιώσεις απόδοσης του αναλογούντος Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ( 10 λεπτά του ευρώ ανά ml διαλύματος 2%)
  • Την έλλειψη συνδέσμου πώλησης νικοτίνης2% των 10 ml  στονιστότοπο του διαδικτυακού του φαρμακείου . 

Ο έλεγχος έγινε από το ΣΕΥΥΠ μετά την καταγγελία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Τσιγάρου κατά του φαρμακοποιού στην Θεσσαλονίκη.

Ηλεκτρονικά φαρμακεία

Να , σημειώσουμε ότι ο φαρμακοποιός πέραν του φυσικού φαρμακείου διέθετε και διαθέτει και ηλεκτρονικό φαρμακείο , μέσα από το οποίο πωλούσε τα επικίνδυνα για την υγεία, υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου . Εδώ να θυμίσουμε ότι δεν έχουν δοθεί άδειες στα ηλεκτρονικά φαρμακεία από τον Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο και λειτουργούν ανεξέλεγκτα , όπως γράφουμε κατ' επανάληψη στο Healthweb -Διαβάστε εδώ : Ηλεκτρονικά φαρμακεία: λειτουργούν παράνομα χωρίς άδειες  και το οποίο είχε επιβεβαιώσει ο κ. Διονύσης Ευγενίδης πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ) Διαβάστε εδώ : Φ.Σ.Θ: Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία λειτουργούν ανεξέλεγκτα αφού δεν διαθέτουν άδεια

Τέλος , να υπογραμμίσουμε ότι το ηλεκτρονικό φαρμακείο του εν λόγω φαρμακοποιού που παρανόμησε και έβαλε σε κίνδυνο την υγεία των πολίτων δεν έκλεισε ούτε για ένα λεπτό και συνεχίζει να λειτουργεί . Η ατιμωρησία στην Ελλάδα τρέφει την διαφθορά !

Pin It