Pin It

Η διοίκηση του Ντόναλντ Τραμπ έκανε το πρώτο βήμα προς την αναβάθμιση της αλυσίδας εφοδιασμού φαρμάκων. Το Αμερικανικό Υπουργείο Υγείας και ανθρωπίνων υπηρεσιών (HHS) πρότεινε σαρωτικές εκπτώσεις στους φαρμακοποιούς που πληρώνουν οι πάροχοι φαρμάκων (PBMs) και μερικά σχέδια Medicare και Medicaid, απειλώντας τα έσοδα των φαρμακοβιομηχανιών.

Αν και οι αναλυτές πιστεύουν ότι ο κανόνας δεν θα υλοποιηθεί όπως προτάθηκε τώρα - λόγω του ότι είναι εξαιρετικά περίπλοκο - είναι πιθανό να καθυστερήσει έως το 2021 σε οποιαδήποτε μορφή παίρνει επιτέλους - θα ήταν ένα δίκοπο μαχαίρι για τους φαρμακοποιούς. Αφενός, ο κανόνας θα παρεμπόδιζε τις διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις πληρωμών, αλλά, αφετέρου, θα μπορούσε να εξαλείψει το κίνητρο για αυξήσεις των τιμών των καταλόγων για τις οποίες έγινε δημόσια κριτική.

Σύμφωνα με την  πρόταση που έλαβε δημοσιότητα,  η διοίκηση θα καταργήσει τους ισχύοντες κανόνες που θα απαλλάσσουν τις εκπτώσεις από το νόμο περί ομοσπονδιακών κλοπών και θα προσφέρει προστασία στις εκπτώσεις για τους ασθενείς και τις συμφωνίες αμοιβής για υπηρεσίες μεταξύ PBMs, του εργοδότη τους και των ασφαλισμένων πελατών. Ο γραμματέας του HHS,  Alex Azar χαρακτήρισε την ενέργεια αυτή"ενδεχομένως την πιο σαρωτική αλλαγή στο πώς τα φάρμακα των Αμερικανών θα έχουν λογικές τομές".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Τα «χαστούκια» κατά Τραμπ για το Plan B στις τιμές των φαρμάκων

"Δυνητικά" είναι η λέξη κλειδί εδώ. Ο αναλυτής της Bernstein, Geoffrey Porges, δήλωσε ότι η επιχείρησή του βλέπει το σχέδιο "ως δοκιμαστική περίδο με μεγάλη διάβρωση στις πρακτικές λεπτομέρειες και τις συνέπειες". Αν και ο κανόνας των 123 σελίδων δείχνει ότι η διοίκηση είναι σοβαρή όσον αφορά την αντιμετώπιση των εκπτώσεων, "φαίνεται απίθανο να εφαρμοστεί όπως έχει προταθεί μέχρι στιγμής", πρόσθεσε ο Porges.

Σύμφωνα με την τρέχουσα πρόταση, οι αλλαγές θα ισχύουν για τους διαχειριστές παροχών φαρμάκων, τα σχέδια της Medicare Part D και τη Medicaid που διαχειρίζονται τα σχέδια φροντίδας, όλα όσα διαπραγματεύονται με τους φαρμακοποιούς για να κερδίσουν εκπτώσεις.  Τα μη ανακοινωθέντα ποσά παρέχουν στους φαρμακοποιούς την ελευθερία να βρουν αποκλειστικά προϊόντα και να προσφέρουν καλύτερες προσφορές για να επιλέξουν πληρωτές - αλλά έχουν επίσης αναγκάσει τις τιμές σε ορισμένες βασικές κατηγορίες φαρμάκων, καθώς οι εταιρείες έχουν το περιθώριο να προσφέρουν μεγαλύτερες εκπτώσεις, λένε οι φαρμακοποιοί. Λόγω των αυξανόμενων εκπτώσεων, οι φαρμακοποιοί αισθάνονται τη συμπίεση καθώς η αύξηση των καθαρών τιμών συρρικνώνεται.

"Οι εκπτώσεις έχουν οδηγήσει στο συχνό στρεβλωτικό πρότυπο των φαρμάκων που ξεκίνησαν πρόσφατα να αυξάνουν τις τιμές για να κερδίσουν μερίδιο αγοράς (με υψηλότερες εκπτώσεις)", τόνισε ο Porges.

Τα PBMs υποστήριξαν ότι δεν αξίζουν αυτό το φταίξιμο. Οι φαρμακοποιοί αυξάνουν τις τιμές "επειδή μπορούν," δήλωσε η CVS, η οποία κατέχει ένα από τα κυρίαρχα PBM. Οι διευθυντές των παροχών ήταν ένας "βολικός στόχος" στη συζήτηση τιμολόγησης, αλλά είναι στην πραγματικότητα "η τελευταία γραμμή άμυνας των καταναλωτών", αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ο Cigna, ιδιοκτήτης των αντιπάλων PBM Express Scripts, επανέλαβε αυτά τα σχόλια σε μια δήλωση, λέγοντας ότι οι εκπτώσεις φαρμάκων κρατούν τα ασφάλιστρα Medicare χαμηλά και η αλλαγή τους θα οδηγούσε στο κόστος για την κυβέρνηση και στα ασφάλιστρα των δικαιούχων.

Η μέση πώληση, έκπτωση και επιδότηση που προσέφεραν οι εταιρείες φαρμακευτικών εταιρειών στους ασφαλιστές αυξήθηκε από 28% σε 41% κατά τα πέντε έτη που έληξαν το 2017, σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από τους αναλυτές του Wells Fargo. Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, οι αμοιβές θα ήταν απλώς τέλη που δεν συνδέονται με την τιμή καταλόγου των φαρμάκων"και έτσι θα εξαλειφθεί η ευθυγράμμιση των βιομηχανικών καναλιών προς τις υψηλότερες τιμές φαρμάκων", σημείωσε ο Porges.

Εν τω μεταξύ, οι PBM αποκόμισαν οφέλη από ένα μέρος των εκπτώσεων, υποτίθεται ότι στερούσαν τους πελάτες τους από εξοικονόμηση με διαπραγμάτευση - και συχνά δεν έκαναν εκπτώσεις καθόλου επ΄ωφελεία των ασθενών. Και αυτό γιατί, οι ασθενείς πληρώνουν με βάση την τιμή καταλόγου ενός φαρμάκου, και όχι την καθαρή τιμή μετά τις εκπτώσεις. Ο νέος κανόνας θα «εξασφαλίσει ότι τα έξοδα των ασθενών θα είναι ευθυγραμμισμένα με το καθαρό ποσό και όχι με τις τιμές των καταλόγων, καθώς οι δύο αυτές τιμές διαφέρουν κατά μέσο όρο κατά 30-35% στο Medicare», ανέφερε ο Porges.

Και τέλος, θα μπορούσε να είναι θετικό για το φαρμακείο, ανέφερε ο αναλυτής του Bernstein,  Ronny Gal. Το σχέδιο δεν φαίνεται να συγκρατεί την ικανότητα του φαρμακευτικού κλάδου να αυξάνει τις τιμές των φαρμάκων ή να συνδέει το μέγεθος των εκπτώσεων φαρμάκων με το μερίδιο αγοράς. Επιπλέον, "η μείωση του κόστους των ασθενών μειώνει την οργή για τα ακριβά φάρμακα στο φαρμακείο".

Τέλος, «η μετάβαση από τις εκπτώσεις θα παράσχει στις φαρμακοβιομηχανίες την ευκαιρία να αυξήσουν τις καθαρές τιμές χωρίς να αυξήσουν τις τιμές των καταλόγων», κατέληξε ο Gal.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen σημείωσε ότι το τρέχον σύστημα εκπτώσεων είναι «προβληματικό» και ότι η εταιρεία του επικροτεί «ότι η διοίκηση αναλαμβάνει πρωτοβουλία να αναζητήσει τρόπους για να διασφαλίσει ότι οι ασθενείς θα έχουν πρόσβαση στις εκπτώσεις». Η Novo έχει καταβάλει εκπτώσεις μεσαίου μεγέθους στους μεσάζοντες τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένου κατά μέσο όρο 68% των τιμών καταλόγου του το 2018, δήλωσε ο CEO.

Για τα PBMs, όμως, οι αλλαγές θα ήταν μια γροθιά στο στομάχι, και ο Gal υπολόγισε ότι οι διαχειριστές παροχών είναι ο «κύριος στόχος» του σχεδίου. Παρόλο που η αναβάθμιση του τμήματος Δ της επιχείρησης PBM δεν είχε μεγάλη επιτυχία, αν οι αλλαγές επεκταθούν στην εμπορική τους δραστηριότητα, τα περιθώρια είναι πιθανό να υποστούν, δήλωσε. Η εταιρεία του Gal εκτιμά ότι οι εταιρείες διατηρούν ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο των εκπτώσεων αυτών για να καλύψουν το 30% των ακαθάριστων περιθωρίων κέρδους τους και τα νέα τέλη δεν θα μπορέσουν να καλύψουν όλη τη διαφορά.

Η CVS και η Cigna δήλωσαν ότι μεταβιβάζουν το μερίδιο του λέοντος στις εκπτώσεις που λαμβάνουν για τους εμπορικούς πελάτες τους - 98% κατά μέσο όρο για την CVS και 95% για τους "βασικούς εμπορικούς πελάτες" για το Cigna.

Οι αλλαγές θα μπορούσαν να εξαπλωθούν στην εμπορική ασφάλιση. Η αυξημένη διαφάνεια θα μπορούσε από μόνη της να επιφέρει αλλαγές στις εμπορικές διαπραγματεύσεις. Πιθανότατα, οι μέχρι σήμερα "καθαρές τιμές" θα εμφανίζονταν στους λογαριασμούς φαρμάκων των δικαιούχων του Medicare, και έτσι η στρατηγική εκπτώσεων κάθε εταιρείας θα ήταν εκτεθειμένη. "Πιστεύουμε ότι οι αλλαγές στο μοντέλο έκπτωσης θα μπορούσαν να προκαλέσουν μεγαλύτερες επιπτώσεις στην κερδοφορία του PBM", δήλωσε.

 

Pin It