Παιδιά

Πείσμα Εμμονές Παιδιά: Ας δώσουμε απαντήσεις λοιπόν σε κάποιες γονεϊκές ανησυχίες

Πείσμα Εμμονές Παιδιά: Ας δώσουμε απαντήσεις λοιπόν σε κάποιες γονεϊκές ανησυχίες

Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς; Πρώτα από όλα να μην μαλώνουν το παιδί ή να του λένε να σταματήσει να επαναλαμβάνει ή να «συνέλθει». Με αυτό τον τρόπο το παιδί θα ενοχοποιηθεί, θα αυξηθεί το άγχος του και θα ενταθούν οι εμμονές του, όπου ενώ μπορεί να υποχωρούσαν σε λίγο, τελικά να διατηρηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή και να εγκατασταθούν.

Πείσμα, Εμμονές Παιδιά: Τι είναι “φυσιολογικό” και πότε πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν βοήθεια Πολλοί είναι οι γονείς που ανησυχούν όταν βλέπουν τα μικρά τους να πεισμώνουν και να «κολλάνε» σε κάποια πράγματα ή καταστάσεις ενώ αρκετές φορές αναρωτιούνται για το πόσο φυσιολογική συμπεριφορά έχουν τα παιδιά τους. Ας δώσουμε απαντήσεις λοιπόν σε κάποιες γονεϊκές ανησυχίες.

Τι είναι “φυσιολογικό” και πότε πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν βοήθεια

Πότε το πείσμα και οι εμμονές θεωρούνται φυσιολογικές παιδικές αντιδράσεις; Είναι γεγονός πως και το πείσμα και οι εμμονές είναι δύο από τα χαρακτηριστικά της παιδικής εξελικτικής πορείας, συναντάμε δηλαδή τέτοιου είδους συμπεριφορές καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλουν να φοράνε μόνο το κόκκινο παντελόνι, να παίζουν μόνο σε συγκεκριμένο δωμάτιο με το συγκεκριμένο παιχνίδι τους, να χρησιμοποιούν τους συγκεκριμένους μαρκαδόρους, να φαίνονται αγχωμένα, να «κολλάνε με κάτι», να πεισμώνουν και να φωνάζουν ή να κλαίνε όταν τα πράγματα δεν γίνονται «έτσι ακριβώς όπως εκείνα θέλουν!» Συνήθως πρόκειται για συμπεριφορές που κρατούν λίγο και φεύγουν μετά χωρίς να διαταράσσουν την καθημερινότητα. Αν όμως οι συμπεριφορές αυτές κρατούν μεγάλο χρονικό διάστημα και δείχνουν να γίνονται όλο και πιο έντονες ή προκαλούν δυσλειτουργία στην καθημερινότητα και το παιδί δεν μπορεί να κάνει τις καθημερινές του ασχολίες όπως και πριν, τότε η βοήθεια ειδικού θα φανεί χρήσιμη.

Τι είναι εμμονές;

Οι εμμονές είναι συγκεκριμένες σκέψεις ή πράξεις που μπαίνουν στο παιδικό μυαλουδάκι και που το παιδί νιώθει πως «πρέπει» να κάνει για να ηρεμήσει. Μπορεί για παράδειγμα να μετράει ξανά και ξανά, να επαναλαμβάνει κάποιες λέξεις, να κάνει κάποιες πράξεις συγκεκριμένες με έναν τελετουργικό τρόπο.

Τι προκαλεί τις εμμονές;

Πίσω από τις εμμονές κρύβεται συνήθως άγχος και ανησυχία, ένταση. Η επανάληψη που εμπεριέχουν οι εμμονές είτε σε σκέψη είτε σε πράξη, βοηθούν το παιδί να κάνει αγχόλυση, να μετριάσει το άγχος του προσωρινά όμως και γι αυτό μετά από λίγο επαναλαμβάνει ξανά και ξανά τα ίδια.

Πώς μπορούν τα παιδιά με εμμονές να βοηθηθούν;

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, μπορεί να είναι κάτι περιστασιακό, αν όμως όχι και το παιδί αγχώνεται όλο και πιο πολύ χρειάζεται η βοήθεια ειδικού. Επίσης, να τονίσουμε εδώ πως οι γονείς δεν πρέπει να φωνάζουν ή να κάνουν παρατήρηση στο παιδί για τη συμπεριφορά του, καθώς αυτό κάνει το πρόβλημα πιο έντονο, ούτε όμως και να του λένε πως δεν είναι τίποτα και να επαναλαμβάνουν μαζί του τα ίδια και τα ίδια.

Τι είναι ιδεοψυχαναγκασμοί ή έμμονες σκέψεις;

Πρόκειται για μία εσωτερική ανάγκη που νιώθει το παιδί να ικανοποιήσει μία ενόρμηση μέσω μιας συμπεριφοράς ή μιας σκέψης. Να διευκρινίσουμε πως πρόκειται για κάτι που το παιδί δεν το κάνει επίτηδες, αντίθετα υποφέρει και βασανίζεται όταν «πρέπει» να επαναλάβει ξανά και ξανά.

Τι είναι καταναγκασμοί ή έμμονες πράξεις;

Αντίστοιχα, όταν δεν πρόκειται για σκέψεις αλλά για πράξεις, τότε μιλάμε για τις ιδεοπραξίες ή καταναγκασμούς. Μάλιστα το παιδί μπορεί να καταλαβαίνει ότι δεν υπάρχει κάποια λογική στην επαναληψιμότητα αυτή – κυρίως αν είναι λίγο πιο μεγάλο – παρόλα αυτά νιώθει ότι «πρέπει» να υποκύψει σε αυτή την επαναληψιμότητα για να απαλύνει το άγχος ή έναν πιθανό φόβο.

Συχνότητα που εμφανίζονται στα παιδιά

Υπολογίζεται ότι οι εμμονές εμφανίζονται στο 1-3% των παιδιών και εμφανίζονται από την νηπιακή ηλικία. Αν προσθέσουμε και τις εμμονές που μετά όμως περνούν, το ποσοστό ανεβαίνει περίπου στο 10%. Επίσης και στην εφηβεία μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους και εδώ χρειάζεται λίγη περισσότερη προσοχή καθώς αυξάνεται το άγχος λόγω των μαθημάτων, των εφηβικών υποχρεώσεων αλλά και τις μεταβολές της εφηβικής περιόδου.

Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς;

Πρώτα από όλα να μην μαλώνουν το παιδί ή να του λένε να σταματήσει να επαναλαμβάνει ή να «συνέλθει». Με αυτό τον τρόπο το παιδί θα ενοχοποιηθεί, θα αυξηθεί το άγχος του και θα ενταθούν οι εμμονές του, όπου ενώ μπορεί να υποχωρούσαν σε λίγο, τελικά να διατηρηθούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή και να εγκατασταθούν. Επίσης, να μην θυμώνουν με το παιδί τους και να μην θεωρούν πως τους κάνει καπρίτσια ή το κάνει για να τραβήξει την προσοχή τους. Αντίθετα, μπορούν να προσέξουν μήπως και οι ίδιοι έχουν ανάλογες συμπεριφορές ή αν υπάρχει κληρονομικό ιστορικό ιδεοψυχαναγκαστικής διαταραχής στην οικογένεια. Η βοήθεια ειδικού θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στην αντιμετώπισή τους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

6 συμβουλές για να μη χάνεις τον έλεγχο του θυμού σου εκεί που δεν πρέπει

Κλινική εικόνα της Διαταραχής της Διαγωγής

Πως θα διαχειριστείτε το πείσμα του παιδιού σας

Τα συνεχή δώρα κάνουν τα παιδιά κακομαθημένα

Πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Σχεδόν το ένα τρίτο των εφήβων δεν αισθάνονται ασφαλείς στο σχολείο

Τα ευρήματα έδειξαν μια σαφή ανάγκη για στρατηγικές για την παροχή εκπαιδευτικών περιβαλλόντων όπου όλοι οι μαθητές μπορούν να αισθάνονται προστατευμένοι, ανεξάρτητα από το υπόβαθρό τους, αναφέρει ο ερευνητής».

Η επιλογή της γραφής με το χέρι αντί της χρήσης πληκτρολογίου μας προσφέρει μόνο πλεονεκτήματα.

Η χρήση στυλό και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις λεπτομέρειες και τις αναμνήσεις. Η γραφή με το χέρι δημιουργεί πολύ μεγαλύτερη δραστηριότητα στα κιναισθητικά μέρη του εγκεφάλου. Ενεργοποιούνται πολλές αισθήσεις με την πίεση του στυλό πάνω στο χαρτί

Οι ειδικοί των ΗΠΑ προειδοποίησαν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να έχει ισχυρό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία του παιδιού.

"Χρειαζόμαστε τα σχολεία μας να είναι ανοιχτά. Τα δημόσια σχολεία είναι δημόσιο αγαθό, και ως επαγγελματίες ψυχικής υγείας, μπορούμε να σας πούμε ότι τα ανοιχτά δημόσια σχολεία είναι ένα δίχτυ ασφαλείας."

Αυξήθηκε ο κίνδυνος για αναγνωστικές δυσκολίες των μαθητών εν μέσω πανδημίας covid

«Οι δάσκαλοι είχαν πάντα κρίσιμο ρόλο στην κοινωνία μας και πραγματικά πιστεύω ότι η πανδημία COVID-19 έχει ενισχύσει τη σημασία των δασκάλων και τον αντίκτυπό τους στην κάλυψη των ακαδημαϊκών, κοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών όλων των μαθητών».

Ισχυρό πλήγμα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των Aμερικανών μαθητών έφερε η πανδημία covid

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες όπως αθλήματα, κατασκηνώσεις, σύλλογοι, ομιλία και συζήτηση και άλλα προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να αναδειχθούν ως ηγέτες και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους ως επικοινωνιολόγοι. Τα παιδιά που συμμετείχαν σε εξωσχολικά μαθήματα είχαν καλύτερους βαθμούς, καλύτερη παρακολούθηση και γενικά καλύτερη ευημερία.

Τα ποσοστά ψυχολογικών διαταραχών των εφήβων επιδεινώνονται διαρκώς.

Όσο αρνητικό κι αν εξακολουθεί να είναι το στερεότυπο για την εφηβεία είναι τελικά οι σχέσεις γονέων-εφήβων τόσο κρίσιμες; Τα ευρήματα των ερευνών δείχνουν ότι στην μεγάλη πλειονότητα των οικογενειών θα υπάρξουν διαφωνίες αλλά δεν θα οδηγήσουν σε καταστροφή.