Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Τρόφιμα: Τα επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να αυξάνουν τα επίπεδα κατάθλιψης;

Τρόφιμα: Τα επεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να αυξάνουν τα επίπεδα κατάθλιψης;

Τρόφιμα: Η μείωση της πρόσληψης εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία, ιδίως για τα άτομα που αγωνίζονται με προβλήματα ψυχικής υγείας.

Τα συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασία μπορεί να προσφέρουν ευκολία και γεύση, αλλά μια νέα έρευνα δείχνει ότι μπορεί επίσης να αυξήσουν σημαντικά τον κίνδυνο κατάθλιψης, ιδίως όταν τα τρόφιμα αυτά περιέχουν τεχνητά γλυκαντικά. Η μελέτη διαπίστωσε ότι μεταξύ των ατόμων που είναι μεγάλοι καταναλωτές εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων, ο κίνδυνος κατάθλιψης μπορεί να αυξηθεί έως και 50%.

Επεξεργασμένα τρόφιμα

Ο Δρ Άντριου Τσαν, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, εξήγησε ότι το ζήτημα έγκειται στα τρόφιμα που έχουν “υποστεί έντονη αλλοίωση, συχνά μέσω βιομηχανικών διαδικασιών όπως η υδρογόνωση”. Η υδρογόνωση είναι μια χημική διαδικασία που αυξάνει την περιεκτικότητα των τροφίμων σε τρανς λιπαρά, η οποία έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Η μελέτη εξέτασε διάφορες κατηγορίες υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων, όπως προϊόντα δημητριακών, γλυκά σνακ, έτοιμα προς κατανάλωση γεύματα, επιδόρπια, σάλτσες, επεξεργασμένα γαλακτοκομικά προϊόντα, αλμυρά σνακ, επεξεργασμένο κρέας, ποτά και τεχνητά γλυκαντικά. Αυτά τα τρόφιμα περιέχουν συχνά πρόσθετα όπως χρωστικές ουσίες, σταθεροποιητές και γαλακτωματοποιητές και βρίσκονται συνήθως σε fast food, μπισκότα, τσιπς και άλλα είδη ευκολίας.

Η έρευνα επικεντρώθηκε σε σχεδόν 32.000 γυναίκες μέσης ηλικίας που συμμετείχαν στη Nurses’ Health Study II από το 2003 έως το 2017. Μέχρι το τέλος της μελέτης, πάνω από 2.100 γυναίκες διαγνώστηκαν με κατάθλιψη. Οι γυναίκες των οποίων η διατροφή τις κατέτασσε στο κορυφαίο 20% όσον αφορά την κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων είχαν 50% υψηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης.

Τα τεχνητά γλυκαντικά συνδέονταν συγκεκριμένα με αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης, είτε αυτά βρίσκονταν σε τρόφιμα είτε σε ποτά. Η μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι η μείωση της κατανάλωσης υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων κατά τουλάχιστον τρεις μερίδες ημερησίως σε διάστημα τεσσάρων ετών φάνηκε να μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης.

Οι ακριβείς μηχανισμοί με τους οποίους τα εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα και τα τεχνητά γλυκαντικά μπορεί να συμβάλλουν στην κατάθλιψη παραμένουν ασαφείς, αλλά οι ερευνητές υποθέτουν ότι μπορεί να συνδέονται με τη χρόνια φλεγμονή και τις διαταραχές στα μικρόβια του εντέρου, τα οποία έχουν συσχετιστεί με διαταραχές της διάθεσης.

Ενώ η μελέτη αυτή εντοπίζει μια συσχέτιση μεταξύ των εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και του κινδύνου κατάθλιψης, δεν αποδεικνύει την αιτιώδη συνάφεια. Ωστόσο, τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία μιας ισορροπημένης διατροφής πλούσιας σε πλήρη, μη επεξεργασμένα τρόφιμα. Η μείωση της πρόσληψης εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία, ιδίως για τα άτομα που αγωνίζονται με προβλήματα ψυχικής υγείας.

Είναι σημαντικό να δίνεται προτεραιότητα σε μια θρεπτική διατροφή που καλύπτει τις συνολικές ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά και όχι να εστιάζουμε αποκλειστικά σε μεμονωμένα τρόφιμα ή θρεπτικά συστατικά. Η κακή ποιότητα της διατροφής, που χαρακτηρίζεται από την αντικατάσταση των πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά τροφίμων με εναλλακτικές λύσεις χαμηλής ποιότητας, είναι πιθανότατα ένας σημαντικός παράγοντας για τα προβλήματα ψυχικής υγείας.

Συμπερασματικά, η μελέτη υπογραμμίζει τους πιθανούς κινδύνους που ενέχει για την ψυχική υγεία η κατανάλωση μιας δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασμένα τρόφιμα και τεχνητά γλυκαντικά και υπογραμμίζει τη σημασία των διατροφικών επιλογών για τη συνολική ευημερία.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς η εργασία επηρεάζει την ψυχική υγεία;

Οι καλύτερες ιδέες αυτοφροντίδας για την ατοπική δερματίτιδα

5 περίεργες πληροφορίες για το ανθρώπινο σώμα

Ανάπτυξη του τεχνολογικού δικτύου 5G και κατάσταση της υγείας των Κινέζων ηλικιωμένων ενηλίκων

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Πώς να διαχειριστείτε την κόπωση από τις αποφάσεις ζωής;

Κόπωση διαχείριση: Η κόπωση αποφάσεων αναφέρεται στην ψυχική εξάντληση που συμβαίνει όταν ένα άτομο παίρνει πολλές αποφάσεις για μια χρονική περίοδο, οδηγώντας σε πτώση της ποιότητας λήψης αποφάσεων και αυξημένη παρορμητικότητα.

Μπορούν τα κοινωνικά δίκτυα να πυροδοτήσουν την οιστριονική διαταραχή προσωπικότητας;

Διαταραχή προσωπικότητας: Τα άτομα με αυτή τη διαταραχή έχουν συχνά μια διογκωμένη αίσθηση της σημασίας του εαυτού τους και μπορεί να επιδεικνύουν χειριστικές ή εκμεταλλευτικές συμπεριφορές στις σχέσεις τους.

Μπορείτε πραγματικά να «επιβραδύνετε» τον χρόνο κάνοντας διαλογισμό; 

Χρόνος διαλογισμός: Με την εξάσκηση του διαλογισμού και την καλλιέργεια μιας αίσθησης ηρεμίας και χαλάρωσης, μπορείτε να δημιουργήσετε μια πιο ευρύχωρη εμπειρία χρόνου, επιτρέποντάς σας να αισθάνεστε πιο προσγειωμένοι και συγκεντρωμένοι στην παρούσα στιγμή.

PTSD : Τι είναι και πώς αντιμετωπίζεται

Μια κοινή μορφή θεραπείας που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία του PTSD είναι η γνωσιακή συμπεριφορική θεραπεία (CBT), η οποία βοηθά τα άτομα να εντοπίσουν και να αμφισβητήσουν αρνητικά πρότυπα σκέψης και συμπεριφορές που σχετίζονται με το τραυματικό γεγονός.

Πότε μας δημιουργεί προβλήματα η γνωστική ασυμφωνία και γιατί;

Γνωστική ασυμφωνία: Όταν αντιμετωπίζουμε αντικρουόμενες πληροφορίες, μπορεί να αγνοήσουμε ή να απορρίψουμε στοιχεία που αμφισβητούν τις πεποιθήσεις μας προκειμένου να διατηρήσουμε την υπάρχουσα νοοτροπία μας.

Εφηβική κατάθλιψη: Mια σύγχρονη μορφή κρίσης και αγωνίας 

Επιπλέον, το στίγμα γύρω από θέματα ψυχικής υγείας συχνά εμποδίζει τους εφήβους να αναζητήσουν βοήθεια ή να μιλήσουν ανοιχτά για τους αγώνες τους. Αυτό μπορεί να τους απομονώσει περαιτέρω και να επιδεινώσει τα αισθήματα απελπισίας και αδυναμίας τους.

Βοηθώντας τα παιδιά με άγχος μέσω θεραπείας έκθεσης

Ο απώτερος στόχος με τη θεραπεία έκθεσης είναι απλός. «Βοηθάμε τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τους φόβους τους πολύ νωρίς στη θεραπεία, ώστε να μπορέσουμε να τα βοηθήσουμε να γίνουν καλύτερα όσο το δυνατόν γρηγορότερα», λέει ο Δρ Whiteside.

Close Icon