Ψυχική Υγεία

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων.

Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών. Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής Ψυχιατρικής, κύριος Μποζίκας: «Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ’ ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)».

Ο κύριος Μποζίκας σημειώνει επίσης ότι με το άνοιγμα το σχολείων οι εκπαιδευτικοί που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών. Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

* Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητας τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης (μάσκες, αποστάσεις) ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους. Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ) που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

* Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

* Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβο, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας. Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

* Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

* Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

* Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

* Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Η γεωγραφική κατανομή των νέων κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα μας

Τι είναι η ασθένεια της βιασύνης και γιατί πρέπει να επιβραδύνετε άμεσα

Πως το στρες επηρεάζει τον διαβήτη τύπου 1 και 2

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD) 

Η ακριβής αιτία της ΙΨΔ δεν είναι γνωστή, αλλά πιστεύεται ότι περιλαμβάνει έναν συνδυασμό γενετικών, βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Τα άτομα με οικογενειακό ιστορικό ΙΨΔ ή σχετικών διαταραχών μπορεί να διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν την πάθηση.

Κατανόηση των μηχανισμών του εγκεφάλου πίσω από την προκατάληψη της επεξεργασίας συναισθημάτων στην ανθεκτική στη θεραπεία κατάθλιψη

Τα ευρήματα αυτής της μελέτης αφήνουν την ομάδα αισιόδοξη για το τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτό για τους ασθενείς με ανθεκτική στη θεραπεία κατάθλιψη TRD. «Στο μέλλον, ελπίζουμε ότι αυτό το εύρημα μπορεί να βοηθήσει στον ορισμό της ασθένειας της κατάθλιψης και ίσως να χρησιμοποιηθεί ως δείκτης αποτελεσματικής θεραπευτικής απόκρισης στη θεραπεία», είπε η Bijanki.

Ποια είναι τα καλύτερα παιχνίδια που εξαφανίζουν το άγχος και πως ακριβώς λειτουργούν;

Άγχος παιχνίδια: Τα παιχνίδια που εξαφανίζουν το άγχος ή αλλιώς Fidget Toys, είναι συσκευές αφής που έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν αισθητηριακή διέγερση και να βοηθούν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του άγχους.

Τι ακριβώς είναι οι σκύλοι υπηρεσίας;

Σκύλοι υπηρεσίας: Οι σκύλοι υποστήριξης, που συχνά αναφέρονται ως σκύλοι θεραπείας ή ζώα συναισθηματικής υποστήριξης (ESA), διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην παροχή άνεσης, συντροφικότητας και βοήθειας σε άτομα που αντιμετωπίζουν διάφορες προκλήσεις

Πώς να αναρρώσουμε από ένα σοκαριστικό γεγονός;

Σοκαριστικό γεγονός: Η ανάκαμψη από ένα άκρως αγχώδες περιστατικό μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά με υπομονή, συμπόνια για τον εαυτό και αποτελεσματικές στρατηγικές αντιμετώπισης, είναι δυνατό να ανακτήσετε μια αίσθηση ηρεμίας και ελέγχου.

Αγκάλιασε τη φυσική σου ομορφιά

Αυτοεικόνα: Μαθαίνοντας να αγαπάτε και να αποδέχεστε τον εαυτό σας όπως ακριβώς είστε, θα αποπνέετε μια φυσική λάμψη και αυτοπεποίθηση που είναι πραγματικά απαράμιλλη.