Ψυχική Υγεία

Αυτοκτονικός Ιδεασμός Παιδιά: Βασικά στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζει κάθε γονέας

Αυτοκτονικός Ιδεασμός Παιδιά: Βασικά στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζει κάθε γονέας

Είναι οδυνηρό, ως γονέας, να παραδεχτείτε ότι το παιδί σας αγωνίζεται. Μπορεί να νιώθουμε ενοχές ή άγχος ότι ως γονείς έχουμε αποτύχει κατά κάποιον τρόπο. Αλλά στο τέλος της ημέρας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ευημερία του παιδιού μας είναι το πιο σημαντικό πράγμα. Και δεν χρειάζεται να ντρεπόμαστε να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις και να λέμε ότι αγωνιζόμαστε.

Αυτοκτονικός Ιδεασμός Παιδιά: H κρίση ψυχικής υγείας μεταξύ των παιδιών έχει καταστεί κατάσταση παγκόσμιας έκτακτης ανάγκης. Τα ποσοστά των παιδικών προβλημάτων ψυχικής υγείας και των αυτοκτονιών αυξήθηκαν σταθερά μεταξύ 2010 και 2020. Η πανδημία ενέτεινε αυτή την κρίση: Σε ολόκληρη τη χώρα έχουμε δει δραματική αύξηση των επισκέψεων σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών για όλα τα επείγοντα περιστατικά ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένων των υποψιών για απόπειρα αυτοκτονίας.

Φυσικά, κανένας γονέας δεν θέλει να αναλογιστεί την πιθανότητα το παιδί του να σκέφτεται ενεργά να βλάψει τον εαυτό του ή να έχει πιο παθητικό αυτοκτονικό ιδεασμό. Όμως, δυστυχώς, πολλά παιδιά το κάνουν. Και προηγούμενες έρευνες δείχνουν ότι περίπου οι μισοί από τους γονείς, των οποίων τα παιδιά σκέφτονται να αυτοκτονήσουν, δεν έχουν ιδέα. Έχοντας αυτό κατά νου, ακολουθούν ορισμένα βασικά στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζει κάθε γονέας.

Ο αυτοκτονικός ιδεασμός εμφανίζεται σε ένα φάσμα

Ο αυτοκτονικός ιδεασμός αναφέρεται σε σκέψεις για αυτοκτονία. Ποικίλλει κατά μήκος ενός συνεχούς. Παθητικός ιδεασμός είναι όταν κάποιος σκέφτεται ότι οι άλλοι θα ήταν καλύτερα, αν δεν ήταν ζωντανός. Ενεργητικός ιδεασμός σημαίνει ότι το άτομο αναπτύσσει ένα σχέδιο για να βλάψει τον εαυτό του. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι οι σύντομες στιγμές αυτοκτονικού ιδεασμού είναι «αρκετά συνηθισμένες μεταξύ των παιδιών και των εφήβων», καθώς και των ενηλίκων, και οι περισσότεροι δεν θα αυτοτραυματιστούν. Αλλά μπορεί να είναι δύσκολο να προσδιοριστεί πόσο σοβαρές είναι οι σκέψεις ενός ατόμου.

Αυτός είναι ένας μόνο λόγος για τον οποίο είναι τόσο δύσκολο για τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας να αποκτήσουν μια ακριβή αίσθηση για το πόσα παιδιά παλεύουν με τον αυτοκτονικό ιδεασμό – που επιδεινώνεται από το γεγονός ότι πολλά παιδιά δεν ανοίγονται συναισθηματικά, και όταν το κάνουν, μερικές φορές τα παραμερίζουν.

Λόγω της πανδημίας, αλλά και άλλων κοινωνικών αλλαγών και φαινομένων, ο αυτοκτονικός ιδεασμός αυξάνεται. Αυτή η πληροφορία είναι δύσκολο να ακουστεί. Όμως, αυτά τα στοιχεία δεν έχουν σκοπό να τρομάξουν άσκοπα τους γονείς. Αντίθετα, απλώς βοηθούν να καταδειχθεί πόσο διαδεδομένο είναι αυτό το ζήτημα.

Είναι ζητήματα που κάθε γονιός οφείλει να γνωρίζει

Ακόμη και πολύ μικρά παιδιά μπορεί να έχουν αυτοκτονικές σκέψεις. Η αυτοκτονία των νέων, ως ζήτημα, συνδέεται συχνά με τους εφήβους, αλλά πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι 2 – 10% των παιδιών ηλικίας 9 και 10 ετών έχουν σκεφτεί να αυτοκτονήσουν. Έρευνες έχουν επίσης δείξει ότι παιδιά ηλικίας μόλις 5 ετών μπορεί να διατρέχουν κίνδυνο αυτοκτονίας.

Γι’ αυτό οι γονείς πρέπει να λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους αν ένα μικρό παιδί μιλά για αυτοκτονία – ή ίσως ακόμη και να γράφει ή να ζωγραφίζει γι’ αυτό – και πρέπει να γνωρίζουν ποια σημάδια πρέπει να αναζητήσουν, όπως (αλλά όχι μόνο) προβλήματα στο φαγητό και τον ύπνο, να αποσύρεται ή να απομονώνεται και να μιλά για ένα αίσθημα απελπισίας.

Μην περιμένετε αυτές οι συζητήσεις να σας φανούν εύκολες

Η πλειονότητα των γονέων θα βρει αυτές τις συζητήσεις πραγματικά δύσκολες και είναι οδυνηρό να σκέφτεται κανείς ότι το ίδιο του το παιδί μπορεί να αισθάνεται αυτό το επίπεδο απελπισίας. Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό για τους γονείς να μιλούν στα παιδιά για τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους σε τακτική βάση. Αν θέσετε αυτή τη βάση από νωρίς, θα είστε καλύτερα σε θέση να εντοπίσετε τα πιο σοβαρά προβλήματα καθώς αυτά προκύπτουν.

Είναι σημαντικό να προσαρμόζετε τις συζητήσεις στην ηλικία του παιδιού και να μπαίνετε χαλαρά σε τέτοιες συζητήσεις. Οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας χρησιμοποιούν μια «κλιμακωτή προσέγγιση». Ξεκινά με μια λιγότερο απειλητική συζήτηση για τα αρνητικά συναισθήματα, τις απογοητεύσεις και τη διάθεση. Όταν υπάρχουν προβλήματα που είναι εμφανή, η διατύπωση γίνεται πιο συγκεκριμένη, αλλά δεν περιλαμβάνει απαραίτητα τον όρο αυτοκτονία.

Οι περισσότεροι θεραπευτές θα εστιάσουν στον παθητικό αυτοκτονικό ιδεασμό κάνοντας ερωτήσεις όπως: «Έχεις νιώσει ποτέ ότι θες απλώς να τα παρατήσεις;». Και πάλι, αν η σκέψη μιας τέτοιας άμεσης συζήτησης σας κάνει το στομάχι κόμπο, δεν είστε οι μόνοι. Είναι οδυνηρό, ως γονέας, να παραδεχτείτε ότι το παιδί σας αγωνίζεται. Μπορεί να νιώθουμε ενοχές ή άγχος ότι ως γονείς έχουμε αποτύχει κατά κάποιον τρόπο. Αλλά στο τέλος της ημέρας, πρέπει να γνωρίζουμε ότι η ευημερία του παιδιού μας είναι το πιο σημαντικό πράγμα. Και δεν χρειάζεται να ντρεπόμαστε να κάνουμε αυτές τις συζητήσεις και να λέμε ότι αγωνιζόμαστε.

Η συζήτηση με τα παιδιά για την αυτοκτονία ΔΕΝ θα τους βάλει την ιδέα

Υπάρχει ο μύθος ότι η συζήτηση για την αυτοκτονία ή τον αυτοτραυματισμό μπορεί κατά κάποιο τρόπο να εμπνεύσει ένα παιδί να κάνει κακό στον εαυτό του – αλλά αυτό είναι ψευδές. Αυτές οι συζητήσεις, αν και είναι δύσκολες, είναι το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης που έχουν οι οικογένειες. Επιτρέπουν στους γονείς να στραφούν στη δράση και να βρουν έναν θεραπευτή για αυτά αμέσως, όταν χρειάζεται. Αν δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε την αναζήτηση θεραπευτή, απευθυνθείτε το συντομότερο δυνατό στον παιδίατρο του παιδιού σας ή ακόμη και στο σχολείο του, το οποίο θα πρέπει να είναι σε θέση να σας συνδέσει με πηγές.

Το πρόβλημα δεν θα πρέπει να «λύνεται» μόνο από τους γονείς

Ναι, οι γονείς πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο να μιλούν στα παιδιά τους για θέματα ψυχικής υγείας και να τα υποστηρίζουν, όταν προκύπτουν προβλήματα. Η πρόσφατη κήρυξη έκτακτης ανάγκης καθιστά σαφές ότι βρισκόμαστε σε μια στιγμή που όλοι πρέπει να βάλουν τα χέρια στο τραπέζι.

Δεν εναπόκειται αποκλειστικά στους γονείς να αντιμετωπίσουν την κρίση, καθώς δεν αναμένει κανείς από αυτούς να είναι επαγγελματίες ψυχικής υγείας, ούτε θα έπρεπε να είναι. Οι γονείς πρέπει να είναι σε επιφυλακή και προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τα ψυχολογικά προβλήματα των παιδιών τους. Ωστόσο, αυτή η κήρυξη έκτακτης ανάγκης έχει επίσης κοινωνικές επιπτώσεις. Υπάρχει έλλειψη παρόχων ψυχικής υγείας σε ορισμένες κοινότητες και χρειάζεται παρέμβαση από την πολιτεία.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε Eπίσης:

Επικίνδυνα συμπτώματα κατάθλιψης – ποια είναι;

Τύποι συμπεριφοράς που προβληματίζουν για ενδεχόμενη κατάθλιψη

Απώλεια Όρασης: Οδηγεί σε αυτοκτονικές τάσεις;

Ασθενείς αυτοκτονούν στα νοσοκομεία.Ο Σούρας στο LIFE2DAY

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Το κολύμπι ως μέσο θεραπείας για άτομα με PTSD

Κολύμβηση: Η κολύμβηση προάγει τη διαδικασία που είναι γνωστή ως νευρογένεση του ιππόκαμπου. Η νευρογένεση του ιππόκαμπου είναι η αναγέννηση νέων εγκεφαλικών κυττάρων σε περιοχές του εγκεφάλου που ατροφούν κάτω από παρατεταμένες περιόδους στρες.

Το multitasking οδηγεί τα παιδιά σε περισσότερο άγχος

Multitasking άγχος παιδιά: Σε αντίθεση με τον συνολικό χρόνο πολυμέσων, το multitasking των μέσων σχετίζεται με πιο συχνή συμπεριφορά παρόμοια με τη ΔΕΠΥ, όπως αξιολογείται από τους δασκάλους τους.

Ποιες σχέσεις κινδυνεύουν από το folie à deux

Folie à deux σχέσεις: Οι Γάλλοι επινόησαν για πρώτη φορά τη φράση για να περιγράψουν την περίπτωση της Margaret και του Michael, ενός παντρεμένου ζευγαριού. Οι γιατροί δεν ήξεραν ποιος από τους δύο ξεκίνησε τον κύκλο της ψύχωσης. Όμως μπήκαν σε έναν βρόχο ανατροφοδότησης που ενίσχυε ο ένας τις αυταπάτες του άλλου.

Πώς επηρεάζει η φιλία την ψυχολογία;

Φιλικές σχέσεις: Ένας φίλος μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικά σημαντικό στήριγμα, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να προσφέρει χαρά, ευτυχία και πολύ γέλιο, που ως γνωστόν, είναι το καλύτερο φάρμακο.

Η άσκηση οφελεί το σώμα, την εγκεφαλική λειτουργία και συναισθηματική ευεξία των παιδιών σας

Αθλητισμός παιδιά: Ανακαλύψτε πώς η σωματική δραστηριότητα μπορεί να βελτιώσει τη σωματική υγεία, τη λειτουργία του εγκεφάλου και τη διάθεση του παιδιού σας.

Πώς λειτουργεί η σχέση όταν ο ένας σύντροφος πάσχει από ψυχικό νόσημα;

Γάμος ψυχική υγεία: Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση όταν υπάρχει ψυχική ασθένεια γίνεται περίπλοκη, με τον σύζυγο που δεν πάσχει να μπαίνει συνήθως στην θέση του φροντιστή, από μόνος του. Γι’ αυτό και πλέον στην ψυχοθεραπεία θεωρείται δεδομένο ότι χρειάζεται βοήθεια εξίσου και ο σύντροφος που δεν πάσχει.

Μερικοί τρόποι που το κολύμπι σας ενδυναμώνει ψυχικά

Κολύμβηση: Η συμμετοχή σε μια ομάδα κολύμβησης στην πισίνα ή απλώς το να κολυμπάτε με παρέα στη θάλασσα, μπορεί όχι μόνο να είναι ευεργετικό για την υγεία σας, αλλά και για την προσωπικότητά σας και την κοινωνική σας ζωή. Έχοντας μια ομάδα ανθρώπων στο πλευρό σας που είναι έτοιμοι να σας στηρίξουν, ενισχύετε το αίσθημα του ανήκειν, και νιώθοντας πιο ασφαλείς, αυξάνετε την αυτοπεποίθησή σας. Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση από τους άλλους είναι γνωστό ότι συμβάλουν στην καλή ψυχική κατάσταση.

25 Νοεμβρίου: Παγκόσμια ημέρα κατά της βίας των γυναικών

25 Νοεμβρίου: Σε περιόδους κρίσεων, οι αριθμοί αυξάνονται, όπως φαίνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 και των πρόσφατων ανθρωπιστικών κρίσεων, των συγκρούσεων και των κλιματικών καταστροφών.