Ογκολογία

Κοντά σε νέες θεραπευτικές στρατηγικές για το πολλαπλό μυέλωμα

Οι επιστήμονες πλησιάζουν στο να λύσουν το δύσκολο πάζλ της βιολογίας του πολλαπλού μυελώματος, φέρνοντας στο φως καινοφανείς ιδέες για νέες, αποτελεσματικές θεραπευτικές στρατηγικές που πρέπει να αναπτυχθούν.

Το πολλαπλό μυέλωμα (MM) σύμφωνα με τους επιστήμονες αποτελεί το 2ο συνηθέστερο τύπο καρκίνου του αίματος, όπου τα καρκινικά κύτταρα συσσωρεύονται στο μυελό των οστών, εξαφανίζοντας τα υγιή κύτταρα του αίματος. Οι μελέτες σχετικά με την ανάπτυξη του έχουν παραδοσιακά επικεντρωθεί κυρίως στις ανωμαλίες του DNA, αλλά μια ομάδα ερευνητών του Ινστιτούτου Καρκίνου της Σιγκαπούρης (CSI Singapore) στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης έχει αποκαλύψει μια συσχέτιση μεταξύ των ανωμαλιών του RNA και της εξέλιξης του πολλαπλού μυελώματος.

Συγκεκριμένα, η ομάδα ανακάλυψε ότι η υπερέκφραση του ADAR1, ενός ενζύμου επεξεργασίας RNA και ενός τροποποιημένου γονιδίου που προκαλείται από ακανόνιστη επεξεργασία RNA είναι το κλειδί για την πρόοδο του πολλαπλού μυελώματος και την ανάπτυξη αντοχής στις τρέχουσες θεραπείες.

Τα ελαττώματα RNA συνδέονται με την εξέλιξη του πολλαπλού μυελώματος σε ασθενείς υψηλού κινδύνου. Τo ριβονουκλεϊκό οξύ, ή ορθότερα ριβοζονουκλεϊκό οξύ, και κατά διεθνή αγγλόφωνη συντομογραφία RNA, (προφέρεται «αρ-εν-έι»), εκ του αγγλικού όρου “Ribonucleic acid”, είναι μία τις δύο κατηγορίες των πολυμερών νουκλεϊκών οξέων στο κύτταρο. Αποτελείται από μονομερή νουκλεοτίδια που παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της μετάφρασης του γενετικού κώδικα από την έτερη κατηγορία νουκλεϊκού οξέος, το δεοξυριβονουκλεϊκό οξύ (συντομογραφικά DNA), σε πρωτεϊνικά προϊόντα. Το RNA χαρακτηρίζεται ως ο «αγγελιοφόρος» μεταξύ του DNA και των πρωτεϊνικών συμπλεγμάτων που είναι γνωστά σαν ριβοσώματαστο κυτταρόπλασμα του κυττάρου (αγγελιαφόρο RNA, mRNA). Το RNA είναι μονόκλωνο και μαζί με το δίκλωνο DNA αποτελούν το γενετικό υλικό των οργανισμών

Οι επιστήμονες ανέφεραν ότι τα ποσοστά επιβίωσης για ασθενείς με πολλαπλό μυέλωμα έχουν βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια με πολλαπλές νέες ανακαλύψεις φαρμάκων για τη νόσο. Ωστόσο, ένα ποσοστό περίπου 10 έως 15% εξακολουθούν να ταξινομούνται ως ασθενείς υψηλού κινδύνου με χαμηλά ποσοστά επιβίωσης ακόμη και όταν υποβάλλονται σε θεραπεία με τα διαθέσιμα φάρμακα, καθώς αναπτύσσουν αντίσταση στις φαρμακευτικές θεραπείες.

Η έρευνα για το πολλαπλό μυέλωμα την τελευταία δεκαετία αποσκοπούσε κυρίως στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι ανωμαλίες του DNA συμβάλλουν στην ανάπτυξη του πολλαπλού μυελώματος. Πιο πρόσφατα, οι ανωμαλίες του RNA έχουν επίσης βρεθεί ότι σχετίζονται με διαφορετικούς καρκίνους όπως ο καρκίνος του στομάχου και ο καρκίνος του ήπατος. Ως εκ τούτου, η ομάδα στο CSI της Σιγκαπούρης ξεκίνησε τη μελέτη για να ερευνήσει τις βιολογικές επιπτώσεις των ελαττωμάτων του RNA στην εξέλιξη του πολλαπλού μυελώματος, έτσι ώστε να κατανοηθεί καλύτερα πώς αναπτύσσεται η αντίσταση στα φάρμακα σε ασθενείς με υψηλό κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Η ανάλυση της ομάδας αποκάλυψε ότι το RNA υπάρχει σε μια μη φυσιολογικά τροποποιημένη κατάσταση, η οποία επομένως προάγει την εξέλιξη του πολλαπλού μυελώματος με δύο τρόπους. Το πρώτο είναι ένα μη φυσιολογικά αυξημένο επίπεδο έκφρασης ADAR1 σε καρκινικά κύτταρα μυελώματος. Αυτή η υπερέκφραση του ADAR1 προκαλεί τα καρκινικά κύτταρα μυελώματος να αποκτήσουν ισχυρότερες καρκινικές ιδιότητες.

Η δεύτερη είναι η ακανόνιστη επεξεργασία RNA του NEIL1, ένα γονίδιο που σχετίζεται με καρκίνο του πνεύμονα και τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Τα τροποποιημένα με NEIL1 καρκινικά κύτταρα ς επιδεικνύουν μια πιο καρκινική φύση, όπου χάνουν την ικανότητα να επιδιορθώνουν την καταστροφή του DNA και παρουσιάζουν αυξημένη αντίσταση σε ένα πρότυπο φάρμακο του πολλαπλού μυελώματος. Συλλογικά, οι ασθενείς με υψηλή έκφραση ADAR1 και διαταραγμένη λειτουργία NEIL1 βρέθηκαν να είναι λιγότερο ευαίσθητοι απέναντι στις διαθέσιμες θεραπείες για το πολλαπλό μυέλωμα.

Η ομάδα των ερευνητών,  εντόπισε επίσης μια ομάδα φαρμάκων οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναστολή των κυττάρων που έχουν υποστεί επεξεργασία με NEIL, ανοίγοντας την πόρτα για νέες, αποτελεσματικές θεραπευτικές επιλογές για ασθενείς υψηλού κινδύνου με πολλαπλό μυέλωμα.

Ο αναπληρωτής καθηγητής Chng Wee Joo, διευθυντής της CSI Σιγκαπούρης, ο οποίος ήταν επικεφαλής της μελέτης, τόνισε ότι κάθε κομμάτι της νέας γνώσης που θα προκύψει θα είναι καθοριστικής σημασίας για να ολοκληρώσουν το πάζλ της βιολογίας του πολλαπλού μυελώματος, ανοίγοντας το δρόμο για την ανάπτυξη καινοτόμων θεραπειών που μπορούν να περιορίσουν την αντοχή στα φάρμακα και να αυξήσουν τα ποσοστά επιβίωσης των ασθενών.