Ογκολογία

Αδηφάγα κύτταρα δύναται να εμποδίσουν την ανάπτυξη καρκίνου

Βρετανοί ερευνητές αποκαλύπτουν έναν νέο μηχανισμό που καθοδηγεί τον κυτταρικό κανιβαλισμό που προσφέρει καινοτόμα στοιχεία για την βιολογία του καρκίνου. Ο κυτταρικός κανιβαλισμός συμβαίνει όταν ένα κύτταρο περικυκλώνει, σκοτώνει και ενσωματώνει ένα άλλο. Αυτό δεν συμβαίνει συνήθως μεταξύ των υγιών κυττάρων αλλά είναι συχνότερο στους όγκους.

Όπως αναφέρεται σε άρθρο του eLife, ερευνητές του Ινστιτούτου Babraham στο Κέιμπριτζ συνεργάστηκαν με ειδικούς από το Αντικαρκινικό Κέντρο Memorial Sloan Kettering των ΗΠΑ και το Ινστιτούτο Francis Crick του Λονδίνου και διαπίστωσαν ότι ο κανιβαλισμός μπορεί να προκληθεί από τον κυτταρικό διαχωρισμό, όταν ένα κύτταρο δηλαδή σπάει σε δύο. Εφόσον ο ανεξέλεγκτος κυτταρικός πολλαπλασιασμός είναι χαρακτηριστικό του καρκίνου, αυτό σημαίνει ότι ο κυτταρικός κανιβαλισμός μπορεί να παίξει ρόλο στην αντίσταση του οργανισμού στον καρκίνο.

Οι επιστήμονες μελέτησαν ανθρώπινα επιθηλιακά κύτταρα, τα οποία σχηματίζουν πολλές από επιφάνειες του σώματος και δίνουν το έναυσμα για το 80% των καρκίνων. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα επιθηλιακά κύτταρα παραμένουν προσκολλημένα στο περιβάλλον τους όταν πολλαπλασιάζονται. Όμως, στην παρούσα μελέτη διαπιστώθηκε ότι η αδυναμία προσκόλλησης συντελεί στον κυτταρικό κανιβαλισμό. Και αυτό εξηγεί, κατά τους ερευνητές, γιατί τα φάρμακα που αποδυναμώνουν την κυτταρική προσκόλληση είναι αποτελεσματικά κατά του καρκίνου.

«Θελήσαμε να αναγνωρίσουμε πρωτεΐνες που ελέγχουν τον κυτταρικό κανιβαλισμό στα ογκοκύτταρα, αλλά χρησιμοποιώντας χρονική μικροσκοπία για να παρακολουθήσουμε τη διαδικασία εν δράσει, πέσαμε πάνω σε έναν τελείως αναπάντεχο μηχανισμό. Η σχέση που βρήκαμε με τον κυτταρικό πολλαπλασιασμό είναι πραγματικά συναρπαστική σε ότι αφορά τον καρκίνο», εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης Δρ Τζο Ντουργκαν.

Αν και δεν είναι ξεκάθαρο ακόμα αν ο κυτταρικός κανιβαλισμός βοηθά ή αναστέλλει την ανάπτυξη των καρκινικών όγκων, η αποκάλυψη ότι τα πολλαπλασιαζόμενα κύτταρα είναι πιθανότερο να κανιβαλιστούν από άλλα κύτταρα σημαίνει ότι η έντωσις μπορεί να βοηθήσει στην επιβράδυνση ή πρόληψη του καρκίνου κάνοντας τα καρκινικά κύτταρα να καταστραφούν από τα γειτονικά υγιή.

Και ο επικεφαλής ερευνητής Δρ Ολιβερ Φλόρεϊ συμπληρώνει ότι «η έντωσις είναι μια συναρπαστική διαδικασία που ίσως παίζει ρόλο στην φυσιολογία, καθώς και στον καρκίνο. Μελετώντας την ελπίζουμε να μάθουμε περισσότερα για την κυτταρική βιολογία και να ανοίξουμε νέους δρόμους στην έρευνα του καρκίνου. Μετά από 100 χρόνια παρατήρησης των κυτταρικών δομών κύτταρο προς κύτταρο έχουμε κάνει ένα βήμα πιο κοντά στην ανακάλυψη νέων γνώσεων για την κυτταρική και καρκινική βιολογία».