Ογκολογία

Γιατί ο καρκίνος του στοματοφάρυγγα είναι ανθεκτικος στην ακτινοθεραπεία

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Kumamoto (Ιαπωνία) ανακάλυψαν ότι όταν τα κύτταρα του στοματικού ακανθοκυτταρικού καρκινώματος (OSCC) που εκτίθεται σε ακτινοβολία με ακτίνες Χ, τα επίπεδα της ιντερλευκίνης-6 αυξάνουν και ενεργοποιούν την Nrf2-αντιοξειδωτική οδό. Αυτό οδηγεί στην παραγωγή αντιοξειδωτικών, όπως Mn-SOD και IL-6, στο εσωτερικό του πυρήνα και υψηλότερη ραδιοαντοχή των καρκινικών κυττάρων. Η μελέτη τους δημοσιεύεται στο British Journal of Cancer.

Οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ότι πολλές μορφές καρκίνου αντιμετωπίζονται με ακτινοθεραπεία. Ωστόσο, ορισμένοι δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχουν καρκινικά κύτταρα με την ικανότητα να επιβιώνουν αυτού του είδους της θεραπείας. Το στοματικό καρκίνωμα πλακωδών κυττάρων (OSCC) είναι μία από αυτές τις μορφές καρκίνου, και είναι ο λόγος για τον οποίο οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Kumamoto στην Ιαπωνία άρχισαν να ψάχνουν για μεθόδους για την καταπολέμηση της αντίστασης στην ακτινοθεραπεία.

Αντί να διερευνήσουν τα καρκινικά κύτταρα άμεσα, προσπάθησαν να βρουν έναν τρόπο για τον έλεγχο των βιολογικών μηχανισμών που βοηθούν στην ραδιοαντοχή. Αυτό σημαίνει μελέτη της ιντερλευκίνης-6 (IL-6), μιας κυτοκίνης που είναι γνωστή για τη σηματοδότηση της φλεγμονώδους απόκρισης, και του πυρηνικού ερυθροειδούς συγγενούς παράγοντα 2 (Nrf2), η οποία είναι μια πρωτεΐνη που προστατεύει από το οξειδωτικό στρες.

Η προσέγγισή τους συνίστατο σε πολλαπλά in vitro πειράματα σε δύο διαφορετικά δείγματα καρκινικών κυττάρων. Ένα δείγμα προήλθε από ιστούς που λαμβάνονται από συναινούντων ασθενείς με προχωρημένο OSCC που είχαν υποβλήθηκαν σε χημειο- και ακτινοθεραπεία (συνολική δόση 30 Gy). Η άλλη αποτελείτο από ανθρώπινες κυτταρικές σειρές OSCC οι οποίες ελήφθησαν από την ιαπωνική τράπεζα κυττάρων Bioresources (Osaka, Ιαπωνία). Αυτά τα κύτταρα ακτινοβολήθηκαν με δόσεις είτε 6 ή 10 Gy.

Τα αποτελέσματα των πειραμάτων παρέχουν αποδεικτικά στοιχεία ότι η IL-6 παρέχει προστασία από ακτινοθεραπεία σε καρκινικά κύτταρα μέσω της αλληλεπίδρασης με την Nrf2-αντιοξειδωτικό οδό. «Αυτή η αλληλεπίδραση και η προκύπτουσα προστασία από την οξειδωτική βλάβη που έχουμε ανακαλύψει έχουν πολύ ενδιαφέρον», δήλωσε ο καθηγητής Hideki Nakayama. «Ελπίζουμε νέες θεραπείες που στοχεύουν την IL-6 θα μας δώσουν ένα πλεονέκτημα σε σχέση με πολλούς τύπους καρκίνων ανθεκτικούς στην ακτινοβολία.» Η πλειονότητα των πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν ήταν in vitro, που είναι ένας περιορισμός της παρούσας μελέτης. Μελλοντική έρευνα θα προσπαθήσει να επεκτείνει την ιδέα της μείωσης της αντίστασης του καρκίνου στην ακτινοβολία.